Mesterséges intelligenciával támogatható közúti közlekedés

Juhász Réka Julianna (2022) Mesterséges intelligenciával támogatható közúti közlekedés. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_Juhász_Réka_Julianna_Mesterséges intelligenciával támogatható közúti közlekedés.pdf] PDF
BA_Juhász_Réka_Julianna_Mesterséges intelligenciával támogatható közúti közlekedés.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Juhász_Réka_Julianna.pdf] PDF
BA_O_Juhász_Réka_Julianna.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (222kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdologozatom fő témája a mesterséges intelligencia és a közlekedés között fennálló kapcsolat. A téma napjainkban kiemelten fontos, hiszen a magas szintű adatigény és adatfelhasználásnak köszönhetően egyre elterjedtebbek a digitális, azon belül is az intelligens megoldások. A dolgozatom a bekezdés és az összefoglalás nélkül 6 fejezetből áll. Elsőkörben, a kettes számú főfejezeteben foglalkoztam a mesterséges intelligencia álltalános meghatározásával különböző kutatók és tudósok meghatározásai alapján. Ezután sorra vettem a mesterséges intelligencia fejlődésének lehetséges irányait, majd kitértem a AI és a közlekedés viszonyára is, ezzel megalapozva a dolgozatom további fejezeteit. A következő fejezetben a közúti adatgyűjtésről és az adatkezelésről beszéltem. Az adatkezelési szabályozások fontosságára tértem ki, majd bemutattam három, számomra izgalmas közúti adatgyűjtő rendszert (KARESZ, KAPU, ROADMASTER). Részleteztem a fejlesztési elveiket és a működésüket egyaránt. Az ötös számú fejezetben az elsődleges célom az intelligens közlekedési rendszerek (C-ITS, ITS) bemutatás volt. Külön kitértem ezen rendszerek céljaira, célterületeire is. Fontosnak tartottam bemutatni nem csak az Európai Uniós szabályozásokat ezügyben, hanem az innovatív Magyarországon zajló ITS-hez kapcsolódó projekteket is egy-egy alfejezetben. (ZalaZONE, Digitális Iker) A hatodik főfejezetben hat különböző mesterséges intelligencián alapuló, közlekedési területen alkalmazható fejlesztési ágat soroltam fel, majd részleteztem is őket. Ezek az területek a következők: forgalomirányítás és utastájékoztatás, forgalomszámlálás, incidensdetektálás, vezetéstámogató rendszerek (másnéven AD, ADAS rendszerek), önvezető, autonóm járművek és az okos parkolási rendszerek. Bemutattam jelenlegi állásukat és kitértem a jövőben rejlő lehetőségeikre is. A hetedik és egyben utolsó főfejezet témája a mesterséges intelligenciában rejlő további lehetőségek. Ezen rész egyik alfejezete az okos városok, azaz a smart citys bemutatása, hiszen ez számos intelligens lehetőséggel, mesterséges intelligenciával támogatható szakágat foglal magában. Külön alfejezetben beszéltem a mesterséges intelligencia jövőjéről, széleskörű felhasználási lehetőségeiről, hiszen egy rendkívül gyorsan fejlődő terület, amelyben szinte minden iparágnak érdekeltsége van. Végül, még a hetedik főfejezeten belül írtam Magyarország mesterséges intelligencia stratégiájáról is az elkövetkezendő tíz év tekintetében. A dolgozatom elkészítése és a kutatási munkám során, bizonyossá vált számomra az is, hogy a mesterséges intelligencia használata a különböző szektorokban, rengeteg előnnyel jár a társadalom számára. Tény ugyanakkor az is, hogy nem csak előnyei lehetnek egy mesterséges tudat létrehozásának, így a szakdolgozatom összefoglaló részében kitértem a saját véleményem szerinti, különböző negatív tényezőkre és a jövőbeli kérdésekre, legyen szó akár etikai, akár jogi vagy éppen gazdasági probléma.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatbázis, intelligens technikák, közlekedés, közúti közlekedés, mesterséges intelligencia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:19
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:19

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet