Bata Dávid István (2022) A magyarországi pótkocsi értékesítés üzleti környezet vizsgálata egy adott vállalaton keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat Bata Dávid István 2022.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Szakdolgozat összefoglalás_Bata_Dávid_István.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (233kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatomban a magyarországi haszongépjármű értékesítés, azon belül is a pótkocsi értékesítés üzleti környezetét vizsgáltam. A dolgozatomban arra kerestem a választ, hogy milyen az általános piaci hangulat, hogyan hatott az üzletágra először a COVID-19 járvány majd az Orosz-Ukrán háború. Az ezekből következő alapanyaghiány és megnövekedett szállítási idők, valamint az emelkedő árak, milyen hatással vannak a piacra. Hogyan reagál ezekre a külső hatásokra az értékesítő vállalat, a fuvarozó valamint az ezeket kiszolgáló egységek, mint az alkatrész értékesítő hálózatok és a szervizek. Kutatási módszernek az interjút választottam, ahol minden érintett féllel elvégeztem 1-1 interjút. A kutatási eredmények alapján 4 elemzést végeztem el. A STEEPLE analízist a tág üzleti környezet vizsgálatra, a PORTER 5 erő modell alapján a versenykörnyezet elemzést, valamint a működési környezet elemzésre a SWOT-analízist és a BCG-mátrixot használtam. A szakdolgozatomat a Krone Trailer SE Kft-nál írtam, ami a főállású munkahelyem és a szakmai gyakorlatomat is ennél a vállalatnál töltöttem. A szakdolgozatom első fejezetében bemutatásra került a téma aktualitása és a Krone cégcsoport globálisan valamint helyi szinten. A második fejezetben a szakirodalmat dolgoztam fel, ami alapján a negyedik fejezetben el is végeztem a vállalat üzleti környezet elemzését. Az elemzéshez az interjúkon felül, egyéb statisztikai adatokat is felhasználtam, amik alapján komplex képet tudtam az iparágról készíteni. Végezetül összevetettem a szakirodalom elméleti vizsgálatait a gyakorlattal és a vállalat, illetve az iparág számára a jövőre nézve javaslatokat tettem, az elvégzett kutatás alapján. A kutatási eredményekből az látszik, hogy jelenleg a logisztika és a fuvarozás is magas kapacitás kihasználtsággal működik és a jövőben sem számítanak az érintettek nagy gazdasági összeomlásra, azonban számítanak némi recesszióra, amit jellemzően először a fuvarozás észlel. A fuvareszközök szállítási ideje megnövekedett olyan szintre, ami már nehezen tervezhető a fuvarozó vállalatok számára és részben emiatt a használt eszközök ára először drasztikusan megemelkedett, majd hiány is kialakult belőle. A pótkocsigyártást a COVID-19 okozta ellátási láncok akadozás, valamint a még jelenleg is fennálló járvány miatti műszak kiesések is sújtják. Ezt az egyébként is akadozó rendszert nehezítette meg a nemrég kitört Orosz-Ukrán háború, ami jelenleg még beláthatatlan következményekkel fog járni a gyártók számára és a hosszútávú gazdaságai hatásai sem ismertek még. A kutatásból kiderülő külső és belső adottságok alapján tettem javaslatokat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | belső környezet elemzése, gazdasági környezet, Haszongépjármű értékesítés, koronavírus-járvány (COVID-19), üzleti elemzés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:19 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:19 |
Actions (login required)
Tétel nézet |