A koronavírus hatása az egyetemisták pénzügyi tudatosságára

Győri Károly Benedek (2022) A koronavírus hatása az egyetemisták pénzügyi tudatosságára. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Győri Benedek_A koronavírus hatása az egyetemisták pénzügyi tudatosságára.pdf] PDF
Szakdolgozat_Győri Benedek_A koronavírus hatása az egyetemisták pénzügyi tudatosságára.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (890kB)
[thumbnail of BA_O_Győri_Károly_Benedek.pdf] PDF
BA_O_Győri_Károly_Benedek.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (168kB)

Absztrakt (kivonat)

Az COVID-19-hez hasonló válságágok mindig felhívják a figyelmet a pénzügyi tudatosság fontosságára. Alapvetően én mindig pénzügyileg tudatosnak tartottam magamat, de a lezárások hatására én is változtattam a szokásaimon. Amellett, hogy a bezártság miatt többet tudtam a hónap végén félretenni, jobbnak láttam, hogy ne csak a számlámon álljon a pénz, ezért elkezdtem jobban érdeklődni a tőzsde iránt és a megtakarításaim egy részét részvényekbe fektetni. A dolgozatom témájának az ötletét is főként ez adta, ugyanis kíváncsivá tett, hogy más magyar egyetemisták is változtattak-e a pénzügyi szokásaikon.     Ennek érdekében úgy gondoltam, hogy célszerű először letisztázni mit is jelent a pénzügyi kultúra. Ehhez több definíciót is találtam, amikből az OECD és a Magyar Nemzeti Bank definícióját tartottam a legjobbaknak.     Ezt követően megvizsgáltam néhány külföldi, illetve hazai kutatást, hogy jobban el tudjam helyezni Magyarországot a világ többi országához képest. A Standard & Poor’s és a Világbank egyik legnagyobb szabású kutatásában Magyarország például a 20. helyezést érte el a résztvevő 148 országból, ha pedig Európa szinten vizsgáljuk az eredményeket, akkor ott a középmezőnybe tartozunk az átlagnál kicsivel jobb teljesítménnyel. Ugyanakkor a kutatások arra is kitértek, hogy ennek ellenére még mindig rengeteg fejlesztendő terület van a pénzügyi kultúra szempontjából, mind világ-, mind hazai szinten, illetve a leginkább sérülékeny csoportoknak a fiatalokat és a nőket nevezték meg.      Fő témám vizsgálatához az Állami Számvevőszék kutatását dolgoztam fel, amit először 2013-ban végeztek el, de koronavírus miatt 2020-ban megismételtek, hogy képet kapjanak arról, miként változott az egyetemisták pénzügyi kultúrája a válság hatására. Az eredmények azt mutatják, hogy a pénzügyi tájékozottság szintje (PTM), amely a hallgatók kalkulációs készségekkel kiegészített tudásszintjét méri, nem változott a két felmérés között, a pénzügyi kultúra szintje azonban szocio-demográfiai ismérvek alapján eltérő: a fiúk, a felsőoktatásban pénzügyi- gazdasági ismereteket tanuló hallgatók, és azok, akik huzamosabb ideig külföldön tartózkodtak magasabb PTM értékkel rendelkeznek.     A hallgatók valós és vélt tudása közt is lényeges a különbség, ugyanis 2020-ban nagyobb mértékben értékelték túl a diákok a pénzügyi ismereteiket, mint korábban. Ezzel szemben a kitöltő hallgatók közel 80 százaléka kockázatkerülő volt, vagyis annak ellenére, hogy túlértékelik a saját tudásukat mégsem mertnek kockázatot vállalni, aminek akár negatív következménye is lehet, hiszen emiatt lehet nem kezdenek bele olyan pénzügyi tranzakciókba, ami a jólétüket növelhetné.     Habár a diákok rendelkeznek egyaránt rövid és hosszútávú célokkal is, a jövedelmi helyzetük sokaknak nem teszi lehetővé, hogy a hosszútávú céljaiknak megfelelően cselekedjenek. A többség éppen ezért a rövidtávú megtakarítási formákat részesíti előnyben, mert számukra fontosabb a likviditásuk megőrzése. Mindkét kutatásban azt találták, hogy a fiatalabb korosztály és a nők jövedelme elmarad az idősebbek és a férfiakéhoz képest, ami egybecseng a külföldi és hazai kutatások megállapításaival.     Összevetve az eredményeket több külföldi kutatással, fő különbségként azt találtam, hogy míg itthon leginkább a gazdasági szakon tanulók érik el a legjobb eredményt a pénzügyi kultúrára irányuló teszteken, addig a főként nyugati kutatásokból az látszik, hogy ott a mérnök hallgatók teljesítenek a legjobban. Ezt főként azzal magyarázzák, hogy a mérnökök sokkal jobbak a matematikai tárgyakban, ezáltal jobb megoldóképességgel is rendelkeznek, ami a valós szituációkban kifizetődőbbnek bizonyulnak a pénzügyi ismeretek birtoklásával szemben.  Szintén ezzel magyarázzák a nők alul teljesítését is, mivel az eredményeik alapján a nők kevésbé preferálják a matematikát igénylő tárgyakat.    A kutatás összességében azt állapította meg, hogy a pénzügyi tájékozottság szintje alig változott, pedig a vizsgált időszakban már nagyobb figyelem irányult a pénzügyi tudatosság fejlesztésére az MNB és az állam programjainak a révén. Ezzel szemben az attitűdök területén pozitív változások voltak megfigyelhetők. A hallgatók magabiztosabbá váltak a pénzügyeik területén, fontosnak tartják, hogy legyenek megtakarításaik, illetve igyekeznek biztonsági tartalékot is képezni. Ahhoz azonban, hogy a hallgatók pénzügyi tudásszintje és kockázatkezelő képessége erősödni tudjon, az oktatás során nagyobb figyelmet kell fordítani a pénzügyi ismeretek oktatásán felül azok gyakorlati alkalmazására, illetve a befektetési és a vállalkozási ismeretek oktatására is. Továbbá a külföldi kutatások eredményét figyelembe véve a matematikát igénylő tárgyak oktatása során célszerű lehet nagyobb figyelmet fordítani a női tanulókra.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kovács Kincső
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. habil. Sági Judit
Belső
egyetemi docens; Pénzügy Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: befektetés, felsőoktatás, koronavírus-járvány (COVID-19), megtakarítás, pénzügyi kultúra
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:18
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:18

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet