A pandémia hatásai az európai autóipar működésére

Bogár Balázs (2022) A pandémia hatásai az európai autóipar működésére. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Bogár_Balázs_ZZXVFX_GM_Szakdolgozat.pdf] PDF
Bogár_Balázs_ZZXVFX_GM_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Bogár_Balázs.pdf] PDF
BA_O_Bogár_Balázs.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (292kB)

Absztrakt (kivonat)

Azzal a céllal választottam szakdolgozatomnak ezt a témát, hogy feltérképezzem a globális autóipar alakulását a pandémia időszakában. A téma még rendkívül frissnek számít, ezért érdekesnek tartottam, hogy naprakész és érdekes információkat dolgozhassak fel a szakdolgozatom keretében. Kutatásom célja, hogy felmérjem a gépjárművásárlási szokások változását a koronavírus következtében.  A primer és szekunder kutatásaim során törekedtem arra, hogy minél több és friss és releváns információt gyűjtsek a témával kapcsolatban, melyeket a bevezetés és a hipotézisben felsorolt kérdések megválaszolásával a 7.5. Hipotézis vizsgálat fejezet alatt összegeztem, melyet alább mutatok be. 1. Hipotézis - „Az autóvásárlás mértéke csökkent a pandémia alatt.” A kérdőív kielemzése után elmondható, hogy az autóvásárlás mértéke ténylegesen visszaesett a pandémia időszaka alatt. A kérdőívet kitöltők szerint az autóárak jelentősen emelkedtek a pandémia és a globális chiphiány következtében. Bár a kitöltők jelentős többsége inkább autóval, mint tömegközlekedéssel utazna, elmondhatjuk, hogy ebben a bizonytalan gazdasági helyzetben inkább nem vásárolnak új autót, hiszen féltik a pénzüket. Továbbá a kérdőív elemzése után bebizonyosodott, hogy akár éveket is várni kell egy új autó legyártására, így az első hipotézisem igaznak bizonyult. 2. Hipotézis - „Inkább használt autót vásárolnak.” A második hipotézisem vizsgálatához egy direkt kérdést tettem fel a kitöltőknek, ami arra kérdezett rá, hogy inkább új, vagy használt gépjárművet vásárolnának. A kitöltők közül 152 (74,9%) személy használt gépjárművet vásárolt, szemben az új gépjárművel, ami 17 (8,4%) személy. Véleményem szerint ez visszavezethető az új gépjárművek jelentős áremelkedésére, amit a globális chiphiány okozott. A beszállítók drágábban szállították az alkatrészeket a gyárakba, akik kénytelenek voltak az áremelkedést beépíteni az új autók eladási árába. Második hipotézisemre tehát a válasz egyértelmű, a fogyasztók inkább használt gépjárművet vásárolnak, ami ára szintén emelkedett, de kisebb mértékben, mint az új gépjárműveké. 3. Hipotézis - „A globális chiphiány negatív hatással van a fogyasztói szokásokra.” A harmadik hipotézisem, miszerint a globális chiphiány negatív hatással van a fogyasztói szokásokra a kérdőívet kitöltők válaszai alapján megcáfolódott, hiszen a kitöltők 90,1%-a úgy véli, hogy nem okozott nekik kellemetlenséget a globális chiphiány megléte     autóvásárlásnál. Természetesen nem lehet szemet hunyni azok felett a kitöltők felett, akik negatív fogyasztói élményben részesültek, ezt a 3. számú táblázatban mutattam be. A világ hírei, gyártók és forgalmazók információi alapján ténylegesen akár több év várakozási idő is fennállhat némely típusú és kategóriájú gépjármű gyártása esetén. 4. Hipotézis - „A fogyasztó nem veszi figyelembe gépjárművásárlásnál, annak környezetre gyakorolt hatásait.” A negyedik hipotézisem is megdőlt, miszerint a fogyasztó nem veszi figyelembe a gépjárművásárlásnál annak környezetre gyakorolt hatásait. Elgondolásom alapján a fogyasztók (köztük jómagam is) autóvásárlásnál inkább az autó kényelmi funkcióit helyezik előnybe, szemben a környezetre gyakorolt negatív hatásokkal. A kérdőívet kitöltők szerint viszont fontos, hogy a megvásárolt gépjármű minél inkább környezetkímélő legyen. A kitöltők többségé (58,1 százalék) inkább környezetbarát gépjárművet vásárolna, továbbá a válaszadók közül 130 (64%) kitöltő fontosnak találta a gépjárműve környezetre gyakorolt hatását. A válaszadók hozzávetőlegesen 60 százaléka figyelembe veszi a megvásárolni kívánt környezetvédelmi osztályát, így kijelenthetjük, hogy a kérdőívet kitöltők többsége figyelembe veszi gépjárművásárlásnál, annak környezetre gyakorolt hatásait. Összességében elmondható, hogy a globális autóipar súlyosan érintett volt a koronavírus miatt kialakult gazdasági helyzetben. A pandémia kirobbanása a 2008-as gazdasági világválság szintjére sodorta vissza a gazdaságot. Rendkívül sok nehézséggel kellett megküzdenie mind a gyártó és disztribúciós szegmensnek, illetve a fogyasztóknak egyaránt. A globális chiphiány tovább nehezítette az amúgy is instabil piacot, amiből az autóipar még mindig nem lábalt ki. Előrejelzések szerint még több év múlva is érezhető lesz a koronavírus és a globális chiphiány okozta gazdasági visszaesés, áremelkedés és beszállítói nehézségek. A kialakult helyzet pozitív hozományait se felejtsük megemlíteni. A pandémia következtében a gyártók körében felerősödött az automatizált folyamatok fejlesztése. Az elektromos autók térhódításának köszönhetően az informatikai szektor fejlődése és összekapcsolódása az autóiparral. Kérdőívem eredményeként kiderült, hogy Magyarországon a fogyasztói szokások változásának köszönhetően az emberek gondolkodása lehetővé tenné az elektromos járművek sikeres       elterjedését. Továbbá a magyarországi fogyasztók a kérdőívem kiértékelése alapján fontosnak tartják a környezettudatosságot és az erre irányuló elveket, támogatásokat ismerik. Ezek az állami támogatások a gyártókat és a fogyasztókat is támogatni célozzák. Gyártói és beszállítói oldalon különféle beruházásokat, fejlesztéseket támogatnak. A fogyasztókat pedig abban támogatják, hogy a környezetbarát járműveket a támogatás segítségével olcsóbban tudják megvásárolni. Véleményem szerint az autóipar jó úton halad a válság leküzdésében. Az új beszállítói szerződéseknek köszönhetően, a kapacitás és a gyártás újra kalkulálásával rövid időn belül leküzdhetik a pandémia és a globális chiphiány okozta nehézségeket. A környezetvédelmi intézkedéseknek köszönhetően a fogyasztók a jövőben jobban fognak vigyázni a környezetükre és igyekezni fognak a minél inkább környezetbarát gépjárművet vásárolni. Bízom benne, hogy az autóipar fejlődése, a környezetbarát gépjárművek elterjedése és a társadalom tudatos gondolkodása a környezetvédelemmel kapcsolatban mind valóra válik a jövőben, hogy egy zöldebb világban élhessünk.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Fülöp Sándor
Belső
óraadó tanár; Menedzsment Tanszék; PSZK
Matyi Gábor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóipar, chip hiány, disztribúció, Európai Unió, pandémia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:18
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:18

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet