Családpolitikai ösztönzők az adózásban, nemzetközi összehasonlításban

Alfonso Eszter (2022) Családpolitikai ösztönzők az adózásban, nemzetközi összehasonlításban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Alfonso_Eszter_MSC_Pénzügy_Családpolitikai ösztönzők az adózásban, nemzetközi összehasonlításban.pdf] PDF
Alfonso_Eszter_MSC_Pénzügy_Családpolitikai ösztönzők az adózásban, nemzetközi összehasonlításban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (974kB)
[thumbnail of Összefoglaló_Alfonso Eszter.pdf] PDF
Összefoglaló_Alfonso Eszter.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (225kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témája a családpolitikai ösztönzők az adózásban, nemzetközi összehasonlításban. A dolgozatom első részében elméletben közelítem meg a választott témámat. Vizsgálom Magyarország demográfiai helyzetét, bemutatom a családpolitikai ösztönzőkhöz vezető utat 2010-től napjainkig. Utánajártam annak, hogy milyen családpolitikai intézkedéseket hoztak Magyarországon. Részletesen bemutatom a támogatásokat és annak is utána néztem, hogy jellemzően kik tudják ezeket igényelni. Alfejezeteimben pedig az Otthonteremtési Programot, valamint a Családvédelmi akciótervet is vizsgálom. A magyar családtámogatások mellett az EU-s támogatási rendszert is bemutatom. Ebben segítségemre voltak a KSH és az OECD adatai, amikből később idősoros elemzést is végezve összehasonlítottam, hogy melyik országban mennyi adókedvezményhez juthatnak a családok. Ezeken kívül részletesen vizsgáltam az adórendszeren keresztüli családtámogatásokat az EU-ban. Ebben a fejezetben mindegyik Uniós országot elemeztem, melynek során tételesen bemutattam az adókedvezményhez szükséges feltételeket. A dolgozatom második részében vizsgáltam a spanyol és a német adókedvezményeket. A spanyol elemzésemnél elsőnek az országosan érvényes adókedvezményeket mutattam be, majd régiókra bontva is elvégeztem az elemzést. A vizsgálatból kitűnik, hogy az országon belül jelentős eltérések lehetnek régiótól függően. A német elemzésemnél is megvizsgáltam az adókedvezményeket és a feltételeket. Az alfejezetben esettanulmányt végeztem. Először megnéztem, hogy mennyi adót tud visszaigényelni egy gyermektelen család Németországban, Spanyolországban és Magyarországon, majd ezt követően kiszámoltam, hogy ezekben az országokban mennyit kapnak a háromgyermekes családok. A három ország kvantitatív összehasonlításából kiderül, hogy Németországban külön figyelmet fordítanak az egyedülálló szülőkre, míg Magyarországon támogatják legnagyobb mértékben a nagycsaládosokat. Azokban a háztartásokban, ahol nincs gyermek 37% társadalombiztosítási járulékot vonnak le, de a három gyermekes családokban csak 29,12% a levont összeg. A jövedelemadó Spanyolországban a legkedvezőbb a 3 gyermekes családoknak. Ott 22,04%-kal kevesebbet kell fizetniük a pároknak, a gyermektelenekkel szemben. Érdekesség, hogy a társadalombiztosítási összegekben nincs különbség, egységesen 12,7%-ot vonnak le a házastársaktól. Németországban és Magyarországon nagyon hasonló a jövedelemadó és a kedvezmény mértéke mindössze 0,46%-kal kevesebb az adókedvezmény az országunkban. A kapott adatokhoz hozzátartozik, hogy az egyéb családi kedvezmények is hozzáadódnak a munkabérhez. Összefoglalva, a kutatásom igazolta, hogy Magyarország európai szinten közepes helyet foglal el amennyiben a családpolitikai ösztönzőket vizsgáljuk. A kapott eredmény köszönhető a sokszínű támogatási rendszernek és a kormány jó stratégiájának. A támogatások fő célja, hogy növekedjen a gyermekek száma, vagyis hosszú távon a következő adófizető generáció biztosíthassa a stabil gazdasági hátteret. Ehhez viszont el kell érni, hogy az állampolgárok motiváltak legyenek 2, vagy több gyermek vállalására, az állami támogatásokban az ehhez szükséges anyagi(/financiális) biztonság megteremtését elősegítő lehetőséget ösztönzőnek tekintsék. Általánosságban elmondható, hogy az országok többsége adórendszeren keresztül nyújt támogatást a családoknak. Külön figyelmet szentel a nagycsaládosoknak és alacsony jövedelmű gyermekes családoknak. Kutatásom és személyes véleményem is az, hogy az országban bevezetett családpolitikai ösztönzők, intézkedések a fiatalok gyermekvállalási kedvét javíthatják, de csak idővel. A pozitív hatások csak a többi befolyásoló tényezővel együtt érvényesülhetnek igazán, komplex módon. Az utóbbi évek családpolitikai intézkedései jellemzően egy bizonyos státuszú és bevétellel rendelkező rétegnek kedveznek Magyarországon. A legnagyobb kedvezményeket az alacsony munkabérrel rendelkező állampolgárok nem tudják kihasználni. Mindazonáltal, jó az irány, sokkal kedvezőbbek a társadalom politikai kilátások mint a korábbi években, ami bizakodásra adhat okot népesedési, gazdasági mutatók terén egyaránt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. habil. Sági Judit
Belső
egyetemi docens; Pénzügy Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adó(k) mértéke, adókedvezmény(ek), adóvisszatérítés, családi támogatások, családtervezés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:14
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet