Az e-kereskedelem helyzetének értékelése a COVID-19 járvány után, a hazai internetes vásárlási szokások alapján

Balog Patrik (2022) Az e-kereskedelem helyzetének értékelése a COVID-19 járvány után, a hazai internetes vásárlási szokások alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Az e-kereskedelem helyzetének értékelése a COVID-19 járvány után, a hazai internetes vásárlási szokások alapján.pdf] PDF
Az e-kereskedelem helyzetének értékelése a COVID-19 járvány után, a hazai internetes vásárlási szokások alapján.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Balog_Patrik.pdf] PDF
BA_O_Balog_Patrik.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (330kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája az e-kereskedelem és a vásárlási szokások vizsgálata, fókuszálva az interneten megfigyelhető vásárlási szokásokra. A dolgozat célja, hogy a szakirodalomból megszerzett információkból és a saját kutatásom eredményeiből választ tudjak adni többek között olyan kérdésekre, hogy hogyan viszonyulnak manapság az emberek online vásárláshoz, milyen jövőképet jósolnak az elemzők az e-kereskedelemnek, illetve ez alapján érdemes-e a cégeknek még több erőforrást befektetniük az online forgalmuk növelésére. A dolgozat első fejezetében  az e-kereskedelemről írtam részletesen, amiben kifejtettem a kialakulását, a koronavírus járvány hatásait az iparágra, milyen elektronikus fizetési lehetőségek vannak jelenleg, és hogy milyen jövőképpel számolnak az elemzők a szektorral kapcsolatban. A szakirodalom alapján azokra a fő következtetésekre jutottam, hogy a COVID-19 járvány erősen fellendítette az online kereskedelem forgalmát, a jövőben viszont lassú növekedés várható az iparágban. A második fejezetben a vásárlási szokások, és az azokat közvetlenül és közvetetten befolyásoló tényezők kapták a főszerepet. Arra kerestem a választ, hogy a kultúra és a társadalmi hovatartozás miképpen határozza meg az emberek fogyasztói magatartását, illetve hogy a cégek marketingtevékenysége, az állami intézkedések, a koronavírus járvány és az orosz-ukrán konfliktus hogyan képes befolyásolni a vásárlási szokásainkat. A kultúra régióspecifikusan határozza meg a népszerű termékeket egy adott lakosság körében, a társadalmi hovatartozás pedig a jövedelmi- és a vagyoni helyzet, valamint a foglalkozás és az iskolai végzettség alapján befolyásolja az egyének fogyasztói kosarainak tartalmát. A cégek marketingtevékenysége ösztönzően hat az emberek fogyasztására, az állam pedig képes arra, hogy növelje vagy visszafogja az emberek kiadásait, az adók és a kormányzati kiadások mértékének változtatásával. A Pécsi Tudományegyetem készített egy kutatást a járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet idején, amely szintén bizonyította, hogy megnőtt az igény az internetes vásárlásra, továbbá nagymértékű keresletnövekedés volt megfigyelhető egyes termékek iránt. Az orosz-ukrán konfliktus következtében meredeken emelkedtek a nyersanyagárak, illetve gyengült a forint a meghatározó külföldi valutákkal szemben. Mindezen tényezők hatására az árak emelkedni fognak, ugyanannyi pénzért kevesebbet, vagy gyengébb minőségű termékeket fogunk tudni vásárolni, tehát egyértelmű változás lesz megfigyelhető a keresett termékek iránt. A témához kapcsolódóan készítettem egy kérdőíves kutatást, amiben azt vizsgáltam, miképpen viszonyulnak az emberek online vásárláshoz, mi alapján hozzák meg a döntéseiket az általános vásárlásaik során, illetve hogy mit gondolnak az e-kereskedelem jövőjéről. Hat fő megállapításra jutottam a kérdőív kielemzése után, amelyek a következők voltak: 1.      Az emberek egyre inkább nyitottabbak az online vásárlással kapcsolatban. 2.      Lassú növekedés várható az e-kereskedelem forgalmát illetően. 3.      Sokáig még a bankkártyás fizetés lesz a legnépszerűbb az emberek körében, a kriptovalutákkal szemben még a többségnek aggályai vannak. 4.      A járvány intenzitásának lecsengésével, a népszerűségi lista élére a ruházati és elektronikai cikkek kerültek az online térben. 5.      Az emberek inkább saját tapasztalataik vagy mások véleménye alapján hozzák meg döntéseiket vásárlásaik során, nem a reklámok alapján. 6.      A magyarok inkább a megtakarítást tartják fontosabbnak a fogyasztás helyett. A végső konklúzióm a szakirodalmi és a saját kutatásommal kapcsolatban, hogy a cégeknek érdemes plusz erőforrást felhasználniuk az interneten történő kereskedelmük fellendítésére. Noha lassú növekedés várható az iparágban az elemzők és a kutatásom eredményei alapján egyaránt, a digitalizáció exponenciális fejlődésével és a webes szolgáltatások minőségének folyamatos javulásával, az igény az online vásárlásra véleményem szerint nagyobb mértékben növekedhet a vártnál a jövőben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kása Richárd
Belső
tudományos főmunkatárs; Menedzsment Tanszék; PSZK
Parti László
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, fogyasztói magatartás, internetes értékesítés, internetmarketing, koronavírus-járvány (COVID-19), vásárlási szokások
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:14
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet