Balog Patrik (2022) Az e-kereskedelem helyzetének értékelése a COVID-19 járvány után, a hazai internetes vásárlási szokások alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Az e-kereskedelem helyzetének értékelése a COVID-19 járvány után, a hazai internetes vásárlási szokások alapján.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Balog_Patrik.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (330kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom témája az e-kereskedelem és a vásárlási szokások vizsgálata, fókuszálva az interneten megfigyelhető vásárlási szokásokra. A dolgozat célja, hogy a szakirodalomból megszerzett információkból és a saját kutatásom eredményeiből választ tudjak adni többek között olyan kérdésekre, hogy hogyan viszonyulnak manapság az emberek online vásárláshoz, milyen jövőképet jósolnak az elemzők az e-kereskedelemnek, illetve ez alapján érdemes-e a cégeknek még több erőforrást befektetniük az online forgalmuk növelésére. A dolgozat első fejezetében az e-kereskedelemről írtam részletesen, amiben kifejtettem a kialakulását, a koronavírus járvány hatásait az iparágra, milyen elektronikus fizetési lehetőségek vannak jelenleg, és hogy milyen jövőképpel számolnak az elemzők a szektorral kapcsolatban. A szakirodalom alapján azokra a fő következtetésekre jutottam, hogy a COVID-19 járvány erősen fellendítette az online kereskedelem forgalmát, a jövőben viszont lassú növekedés várható az iparágban. A második fejezetben a vásárlási szokások, és az azokat közvetlenül és közvetetten befolyásoló tényezők kapták a főszerepet. Arra kerestem a választ, hogy a kultúra és a társadalmi hovatartozás miképpen határozza meg az emberek fogyasztói magatartását, illetve hogy a cégek marketingtevékenysége, az állami intézkedések, a koronavírus járvány és az orosz-ukrán konfliktus hogyan képes befolyásolni a vásárlási szokásainkat. A kultúra régióspecifikusan határozza meg a népszerű termékeket egy adott lakosság körében, a társadalmi hovatartozás pedig a jövedelmi- és a vagyoni helyzet, valamint a foglalkozás és az iskolai végzettség alapján befolyásolja az egyének fogyasztói kosarainak tartalmát. A cégek marketingtevékenysége ösztönzően hat az emberek fogyasztására, az állam pedig képes arra, hogy növelje vagy visszafogja az emberek kiadásait, az adók és a kormányzati kiadások mértékének változtatásával. A Pécsi Tudományegyetem készített egy kutatást a járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet idején, amely szintén bizonyította, hogy megnőtt az igény az internetes vásárlásra, továbbá nagymértékű keresletnövekedés volt megfigyelhető egyes termékek iránt. Az orosz-ukrán konfliktus következtében meredeken emelkedtek a nyersanyagárak, illetve gyengült a forint a meghatározó külföldi valutákkal szemben. Mindezen tényezők hatására az árak emelkedni fognak, ugyanannyi pénzért kevesebbet, vagy gyengébb minőségű termékeket fogunk tudni vásárolni, tehát egyértelmű változás lesz megfigyelhető a keresett termékek iránt. A témához kapcsolódóan készítettem egy kérdőíves kutatást, amiben azt vizsgáltam, miképpen viszonyulnak az emberek online vásárláshoz, mi alapján hozzák meg a döntéseiket az általános vásárlásaik során, illetve hogy mit gondolnak az e-kereskedelem jövőjéről. Hat fő megállapításra jutottam a kérdőív kielemzése után, amelyek a következők voltak: 1. Az emberek egyre inkább nyitottabbak az online vásárlással kapcsolatban. 2. Lassú növekedés várható az e-kereskedelem forgalmát illetően. 3. Sokáig még a bankkártyás fizetés lesz a legnépszerűbb az emberek körében, a kriptovalutákkal szemben még a többségnek aggályai vannak. 4. A járvány intenzitásának lecsengésével, a népszerűségi lista élére a ruházati és elektronikai cikkek kerültek az online térben. 5. Az emberek inkább saját tapasztalataik vagy mások véleménye alapján hozzák meg döntéseiket vásárlásaik során, nem a reklámok alapján. 6. A magyarok inkább a megtakarítást tartják fontosabbnak a fogyasztás helyett. A végső konklúzióm a szakirodalmi és a saját kutatásommal kapcsolatban, hogy a cégeknek érdemes plusz erőforrást felhasználniuk az interneten történő kereskedelmük fellendítésére. Noha lassú növekedés várható az iparágban az elemzők és a kutatásom eredményei alapján egyaránt, a digitalizáció exponenciális fejlődésével és a webes szolgáltatások minőségének folyamatos javulásával, az igény az online vásárlásra véleményem szerint nagyobb mértékben növekedhet a vártnál a jövőben.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | e-kereskedelem, fogyasztói magatartás, internetes értékesítés, internetmarketing, koronavírus-járvány (COVID-19), vásárlási szokások |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Actions (login required)
Tétel nézet |