Baráth Attila (2022) A magyar pénzügyi kultúra története, a pénzügyi tudatosság helyzete és jellemzése, párhuzamba állítása a gazdaságban lezajló eseményekkel. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
A magyar pénzügyi kultúra története, a pénzügyi tudatosság helyzete és jellemzése, párhuzamba állítása a gazdaságban lezajló eseményekkel.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
Szakdolgozati összefoglalas.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (534kB) |
Absztrakt (kivonat)
Magyarország pénzügyi kultúrájának és tudatosságának fontossága felértékelődött a 2008-as világválság óta, azóta rengeteg hazai és külföldi szakirodalom foglalkozott a témával. A dolgozat célja ezen szakirodalmak áttekintése alapján összefoglalni az ország pénzügyi kultúrájának szintjét és tudatosságának helyzetét. A témában végzett kutatások egységesen arra a következtetésre jutottak, hogy elmaradások vannak mind pénzügyi kultúra, mind pénzügyi tudatosság szintjén. A pénzügyi kultúra fejlesztésének egyik sarokpontja az oktatás és a közoktatás, ahol a kormányzati stratégiának és a különböző pénzügyi ismeretek oktatásával foglalkozó szervezeteknek köszönhetően évről évre egyre több emberhez, és egyre több korosztályhoz jutnak el a pénzügyi kultúra fejlesztési képzések. Ezek jó alapot adhatnak a következő generációk magasabb pénzügyi kultúra és tudatosság szintjéhez. Pénzügyi tudatosság terén végzett tanulmányok több problémára rávilágítanak, a háztartások megtakarítási hajlandósága nincs megfelelő szinten, továbbá behatárolhatóak pénzügyileg sérülékeny csoportok, akik pénzügyi oktatására külön figyelmet lehetne fordítani. Ezen kívül egy váratlanul berobbanó válsághelyzet különleges körülményeinek is komoly hatása van a nem megfelelő tudatosság szintre, az erre való felkészülés is egy megoldandó problémát jelent a pénzügyi kultúra és tudatosság képzéseket illetően. Saját kutatásom során a magyar fiatalabb korosztály pénzügyi kultúráját, tudatosságát, befektetési és megtakarítási hajlandóságát próbáltam meg felmérni, azonban azt fontos megjegyezni, hogy a kitöltők összetétele nem reprezentatív. A megkérdezés fontos pontja volt a pénzügyi tudás felmérése, melynek keretein belül 6 pénzügyekhez kapcsolódó fogalomra kérdeztem rá, amelyek ismeretére önbevallás alapján válaszolhatott a kitöltő. Továbbá szintén kitért a kutatás a közoktatás során az esetleges pénzügyi oktatásban való részesülésre. Kíváncsi voltam, hogy a pénzügyi oktatás, a végzettség, vagy a megtakarításokkal, befektetésekkel rendelkezés hatással volt-e a pénzügyi tudásra. A feltételezéseim végül elutasításra kerültek, nem lehetett kapcsolatit kimutatni a fogalmakra adott válaszok nagyrésze és a végzettség között. A megtakarítások terén egy, a befektetések terén pedig kettő fogalomnál lehetett csak kapcsolatot kimutatni. Az azonban látszik, hogy a pénzügyi oktatás nem teljesen független a pénzügyi tudástól.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Alkalmazott Kvantitív Módszertan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | befektetés, közoktatás, megtakarítás, pénzügyi kultúra, pénzügyi tudatosság |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Actions (login required)
Tétel nézet |