Csiki Attila (2022) Vállalatirányítási rendszerek használatának előnyei logisztikai környezetben. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Csiki_Attila_2022_Szakdolgozat_Gazdaságinformatikus.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Április 24.. Download (1MB) |
|
PDF
titkositasi-kerelem.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (143kB) |
|
PDF
Szakdolgozat_Összefoglalás_Csiki_Attila_BE6TJ3.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Április 24.. Download (218kB) |
|
PDF
RLS folyamatábra.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Április 24.. Download (462kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az egyetemi tanulmányaim és a szakdolgozatom elkészítésének alapvető motivációja ugyanaz. Dolgozatom témája arra épül, hogy belátást nyerhessünk abba, hogy a modern informatika miként épül be mindennapjainkba úgy, hogy ez a fajta lehetőség a gazdaság előnyére tudjon válni. Szakdolgozatom pontos témáját akkor határoztam el, amikor a győri Rudolph Logistik-hez kerültem gyakornokoskodni. A logisztika mindig is nagy érdeklődést keltett bennem, ezért is választottam ezt a fajta specializációt. Az egyetemi tanulmányaimat sikerült tovább gyarapítanom Győrbe, ahol a gyakorlati részen kívül az informatikai csapatnak köszönhetően belátást nyerhettem a saját fejlesztésű belső rendszerükbe, ami végül a szakdolgozatom alapját képezi.A Rudolph-nál töltött idő alatt megtapasztaltam, hogy a mai gyorsan fejlődő IT szektorban nem könnyű lépést tartani a vetélytársakkal. A cég ezt mégis fent tudja tartani a saját rendszerével a többi vetélytárssal szemben, akik kész termékek használatával veszik fel a versenyt. Ennek okán láttam ebben óriási lehetőséget, hogy mélyebb tudást szerezzek erről a rendszerről.Dolgozatommal kettő kérdésre kerestem a választ, mégpedig egy újonnan alapú cégnek a mai világban jó döntés lenne- e felhő alapú szofterre beruháznia, valamint felmerült bennem az a kérdés a modern ERP-k hallatán, hogy mégis mi lehet az az ok, ami miatt a Rudolph nem forszírozza a rendszerük lecserélést.Kutatási munkámat a győri vállalat rendszerének megértésével kezdtem, amihez nem csak kutatási anyagok álltak rendelkezésemre, hanem szakmai tapasztalom is volt a rendszerről. A cég rendszere összeköttetésben áll a győri Audi gépjárműgyárral, mivel elsőszámú raktárkezelői. Még mindig hihetetlennek tartom azt, hogy egy mondhatni régebbi struktúrájú szoftverrel haladéktalanul ki tudják szolgálni az Audi gyárat. Dolgozatomban a rendszer működését az egyik legösszetetteb logisztikai szolgáltatás folyamatával ismertettem, ami a visszapillantó tükör. Mérete ellenére azért mondom a legösszetettebb folyamatnak, mivel e terméknek nem csak a raktárkezelését, illetve JIS rendszer alapú szállítását végzi a cég. Az előbb említett termék három különböző beszállítótól érkezik a Rudolph-hoz, szállítónkként eltérő cikkszám szerint.Amint ezen termékek raktárkészletre való felvétele megtörtént az RLS rendszer automatikusan értesíti az Audi-t és innentől az Audiban tudják, hogy mennyi alapanyag áll rendelkezésre a Rudolph-nál. Mivel, hogy az előbb már említést tettem arról, hogy nem csak raktárkezelésért felelős a cég, hanem ezen tükrök bizonyos fázisáig tartó összeszereléséért is. Annak ellenére, hogy a két cég az RLS szoftverrel összeköttetésben áll a tükrök cikkszáma eltér, amit az IT csapat egy cikkszám fordítóval tudott orvosolni, így mindegyik fél a saját cikkszáma szerint kapja az értesítéseket az RLS-től.Az Audi elektronikus módon adja le a megrendeléseket JIS rendszer szerint. Innentől a Rudolph végzi a munka hátralevő fizikai, illetve szoftveres részét is. Bevezetésre került egy úgynevezett kézi scanner, ami segíti a dolgozókat a raktár minden területén abban, hogy rögzíteni tudják az adott feladatot, amit elvégeztek. Ugyanis ez a mobil scanner az RLS rendszer hordozható változata. Minden munkafolyamatot rögzíteni kell az eszköz használatával annak érdekében, hogy visszakövethető legyen a folyamat egy esetleges hibánál. Amint a tükrök összeszerelése, ellenőrzése megtörtént a scanner használatával megtörténik a készletről való kikönyvelése. Ez a folyamat sok utófolyamatot eredményez az RLS rendszerben. Először is megjelenik az Audinál, amivel tudják azt, hogy elindult az alkatrész a gyárba, továbbá van egy olyan funkció, ami már igencsak hasonlít egy felhő alapú megoldásra. A funkciónak köszönhetően a rendszer saját maga tudja ellenőrizni a készleten lévő tükrök darabszámát. Amennyiben a darabszám egy minimum szint alá csökkent, a rendszer automatikusan küldi a megrendelésről szóló igényét a három beszállítónak.A dolgozatom teljes átláthatósága érdekében a második részben vizsgálni kezdtem az SAP felhő alapú szoftverkínálatát az S/4HANA-t. Jelenleg az SAP-nál dolgozom, így szerencsémre ennél a rendszernél is volt saját tapasztalatom a kutatási anyagokon kívül. Kezdetnek általánosságban bemutattam mire is képesek a modern ERP rendszerek, aztán rátértem az aktuális SAP részre, mégpedig az S/4HANA autóiparra tervezet Automotive Industry 4.0 névre keresztelt szoftverre, ahol mély tudást sikerült szereznem a kutatásom során, amivel ismertetni tudtam, hogy mire és hogyan használhatóak a funkciók, valamint miért számít óriási előnynek a rendszer használata. Bemutatásra kerültek olyan funkciók is az összehasonlítás gyanánt, amiket már az RLS is tud, de számos olyan képességgel bír az S/4HANA, amire a Rudolph-nak jelenleg nincs ellenszere. Ilyen például a valós idejű adatcsere, gépi tanulás, a Yard logisztikai rendszer nyújtotta optimalizált erőforrásfelhasználás, a gyorsabb döntéshozatali lehetőség a valós idejű montírozásnak köszönhetően, valamint nagyobb hangsúly az alkalmazottak jóllétén.Így, hogy mind a kettő említésre kerülő szoftver használatát megismertem határozottan állíthatom, hogy egy újonnan alapuló vállalkozás számára a mai világban a sok konkurenciával szemben jó döntés egy kész szoftver beruházása, valamint azt is megértettük, hogy miért nem hozna nagy változást a Rudolph Logisitk életében egy felhő platformú rendszer.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | integrált vállalatirányítási rendszer, járműipar - gépjárműipar, logisztikai szolgáltatások, SAP, vállalatirányítás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Actions (login required)
Tétel nézet |