Egy hazai és egy külföldi intermodális központ összehasonlítása, az Európai Unió vonatkozásában

Debreczeni Bernadette (2022) Egy hazai és egy külföldi intermodális központ összehasonlítása, az Európai Unió vonatkozásában. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Debreczeni Bernadette_OFXFND_GM.pdf] PDF
Debreczeni Bernadette_OFXFND_GM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Debreczeni_Bernadette.pdf] PDF
BA_O_Debreczeni_Bernadette.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (205kB)

Absztrakt (kivonat)

A dolgozatom fő témája az intermodális/logisztikai központok vizsgálata, melyben összehasonlításra kerül egy hazai intermodális központ a BILK Logisztikai Zrt. és egy németországi logisztikai központ a DB intermodal service GmbH. Persze dolgozatom elején levezetésre kerültek a logisztika és a szállítmányozás legfontosabb fogalmai, a könnyebb megértés érdekében. A szállítási formákat is vizsgáltam, ide tartozik a közúti-, a vasúti-, a légi-, a folyami-, a csővezetékes- és a kombinált szállítást, melyben megemlítem a jellemzőit, előnyeit, hátrányai és statisztikai adatait. Továbbá röviden leírtam a TEN-T folyosók alakulását és felvázoltam, hogy mely folyosók haladnak át Magyarországon és Németországon keresztül.  A dolgozatom célja, az volt, hogy kiderítsem melyik terminál fejlettebb, ezt különféle összehasonlításokkal végeztem. A szakdolgozatom elején dokumentum elemzést végeztem és a két terminál összehasonlításához pedig összehasonlító elemzést végeztem. Továbbá dolgozatom végére arra is szerettem volna választ kapni, hogy hogyan tehető jobbá a magyarországi terminál. Megvizsgáltam a terminálok területét, elterjeszkedésüket, nyújtott szolgáltatásait, éves TEU kezelési kapacitásait, árbevételeit. Látható, hogy ezek az összehasonlítások mind a két központ vonatkozásában történt, viszont kíváncsi voltam, hogy hogyan teljesít ez a két ország külön-külön, így megvizsgáltam a két ország vasútihálózatát, vasúti teherforgalmát ez a két tényező fontos, hisz ez lenne az intermodális terminálok alapja, továbbá Bennett féle módszerrel felállítottam egy rangsort az Európai Uniós országok vonatkozásában, melyben a következő tényezőket vettem figyelembe: közúti árufuvarozás hossza; csővezetékek hossza; kereskedelmi repülőterek száma; vasúti vágányhossz; belvízi áruszállítás; autópályahossz. Egy logisztikai teljesítménymutatót is bemutattam, mely 160 országot vizsgál logisztikai teljesítményük alapján.  Az általam vizsgált évek a 2017. év és a 2020. év közötti időszakok voltak. Az összehasonlítás végén a hipotézisem, miszerint a DB intermodal fejlettebb a BILK-nél nem teljesen igaz, hiszen az értékelésem alatt kiderült, hogy vannak területek, melyben a BILK felülteljesít, persze nem lehet ugyan ezt kijelenti országos összehasonlításban is, hiszen Németország felülmúlja Magyarországot logisztikai szempontból.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kakucs Blanka
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Kozma Tímea
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: intermodeális szállítások, logisztika, szállítás, szállítmányozás, terminálok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:14
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet