Debreczeni Bernadette (2022) Egy hazai és egy külföldi intermodális központ összehasonlítása, az Európai Unió vonatkozásában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Debreczeni Bernadette_OFXFND_GM.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Debreczeni_Bernadette.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (205kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatom fő témája az intermodális/logisztikai központok vizsgálata, melyben összehasonlításra kerül egy hazai intermodális központ a BILK Logisztikai Zrt. és egy németországi logisztikai központ a DB intermodal service GmbH. Persze dolgozatom elején levezetésre kerültek a logisztika és a szállítmányozás legfontosabb fogalmai, a könnyebb megértés érdekében. A szállítási formákat is vizsgáltam, ide tartozik a közúti-, a vasúti-, a légi-, a folyami-, a csővezetékes- és a kombinált szállítást, melyben megemlítem a jellemzőit, előnyeit, hátrányai és statisztikai adatait. Továbbá röviden leírtam a TEN-T folyosók alakulását és felvázoltam, hogy mely folyosók haladnak át Magyarországon és Németországon keresztül. A dolgozatom célja, az volt, hogy kiderítsem melyik terminál fejlettebb, ezt különféle összehasonlításokkal végeztem. A szakdolgozatom elején dokumentum elemzést végeztem és a két terminál összehasonlításához pedig összehasonlító elemzést végeztem. Továbbá dolgozatom végére arra is szerettem volna választ kapni, hogy hogyan tehető jobbá a magyarországi terminál. Megvizsgáltam a terminálok területét, elterjeszkedésüket, nyújtott szolgáltatásait, éves TEU kezelési kapacitásait, árbevételeit. Látható, hogy ezek az összehasonlítások mind a két központ vonatkozásában történt, viszont kíváncsi voltam, hogy hogyan teljesít ez a két ország külön-külön, így megvizsgáltam a két ország vasútihálózatát, vasúti teherforgalmát ez a két tényező fontos, hisz ez lenne az intermodális terminálok alapja, továbbá Bennett féle módszerrel felállítottam egy rangsort az Európai Uniós országok vonatkozásában, melyben a következő tényezőket vettem figyelembe: közúti árufuvarozás hossza; csővezetékek hossza; kereskedelmi repülőterek száma; vasúti vágányhossz; belvízi áruszállítás; autópályahossz. Egy logisztikai teljesítménymutatót is bemutattam, mely 160 országot vizsgál logisztikai teljesítményük alapján. Az általam vizsgált évek a 2017. év és a 2020. év közötti időszakok voltak. Az összehasonlítás végén a hipotézisem, miszerint a DB intermodal fejlettebb a BILK-nél nem teljesen igaz, hiszen az értékelésem alatt kiderült, hogy vannak területek, melyben a BILK felülteljesít, persze nem lehet ugyan ezt kijelenti országos összehasonlításban is, hiszen Németország felülmúlja Magyarországot logisztikai szempontból.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | intermodeális szállítások, logisztika, szállítás, szállítmányozás, terminálok |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Actions (login required)
Tétel nézet |