Csanálosi Attila Dominik (2022) A távmunkára, illetve home office-ra való átállás szervezeti és vezetői kihívásai. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Csanálosi_Attila_C3NNCW_Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (3MB) |
|
PDF
BA_O_Csanálosi_Attila.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (427kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témája a távmunkára, illetve home office-ra való átállás szervezeti és vezetői kihívásai volt. Dolgozatom ezáltal egy naprakész témát vizsgál, továbbá számos hasznos információ található benne. A bevezető fejezetben röviden bemutattam a választott témámat, a választás okát, a dolgozat felépítését, valamint a kutatás módszertanát. Dolgozatom célja egy olyan összetett javaslat megfogalmazása, mely használatával a vállalat problémamentesen végezheti üzleti tevékenységét és érheti el céljait. Fontosnak vélem, hogy javaslataimban a munkavállalók tekintetében is tegyek ajánlásokat, amivel produktivitásukat serkenthetik, valamint egészségesebb körülmények között dolgozhatnak. Kiemeltem továbbá a javaslatok megfogalmazásához szükséges kutatási kérdéseimet, amikre kvalitatív, illetve kvantitatív kutatásommal kerestem a választ. Szakdolgozatom további részében hazai és külföldi szakirodalmak, internetes cikkek segítségével részletekbe nyúlóan mutattam be, hogy mi az a távmunka, továbbá azt, hogy milyen módokon valósulhat meg olyan munkavégzés, amikor a munkavállaló nem a vállalkozás telephelyén végzi munkafeladatait. Bemutattam a COVID-19 vírus előtti és utáni helyzetet a távmunka terén, illetve kitértem azokra a változásokra és nehézségekre amit a pandémiás időszak okozott. Miután ismertettem szakdolgozati témám alapfogalmait, megfogalmaztam a távmunka, illetve home office legnagyobb kihívásait, illetve előnyeit, lehetőségeit. Mindezt a munkavállaló, a munkáltató, továbbá a gazdaság és társadalom szempontjából. A témához kapcsolódó tudás megszerzése után egy saját SWOT elemzést készítettem, ami minden fontos információt tartalmaz az előnyökkel és nehézségekkel kapcsolatban. Dolgozatom egészét több, hasznos adatot tartalmazó ábrával színesítettem, ami a könnyebb értelmezhetőséget segíti. Mivel a vezetők számára az egyik legnagyobb kihívást a munkafolyamatok effektív menedzselése jelenti, összeszedtem azokat a feladatokat is, amelyeket legyőzve a távmenedzser hatékony munkavégzést tud hosszú távon fenntartani. A szakirodalmi feldolgozást követően saját kutatómunkám következett. Először ismertettem kutatásom módszereit, kiemeltem kutatási kérdéseimet, valamint hipotéziseket állítottam fel, melyeket a kutatások kiértékelése során elemeztem. Először kérdőíves kutatást végeztem, melyet a szakirodalmi feldolgozás közben felmerülő kérdéseim ihlették. A kérdőív válaszai alapján leginkább arra kerestem a választ, hogy a jövőben inkább otthonuk kényelméből, vagy pedig az irodából szeretnének a munkavállalók inkább dolgozni, valamint ennek okára. A kérdőíves kutatás válaszainak segítségével elemeztem hipotéziseimet, valamint kutatási kérdésemre is választ kaptam, miszerint a munkavállalók az irodából és otthonukból is szeretnének dolgozni egyaránt. Tudom, hogy ez teljesen szubjektív és minden munkavállalót több tényező is befolyásolhatja, viszont úgy gondolom, hogy ez a megállapítás jó alapot biztosít a javaslataim megfogalmazásához. A kérdőív számos kérdésre választ adott, ami segítette megérteni a munkavállalók gondolkodásmódját az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. Ezek után következett az interjús kutatásom, melyet három interjúalany közreműködésével végeztem. Egy cégen keresztül szerettem volna szemléltetni a home office kihívásait, illetve a benne rejlő lehetőségeket. Röviden bemutattam a kiválasztott céget, ami a Bare International multinacionális cég volt, ahol a mai napig dolgozom projektmenedzser gyakornokként. A vírus következtében én is megtapasztaltam a vírus által bekövetkezett változásokat, így kíváncsi voltam, hogy a cégen belüli dolgozók hogyan élték ezt meg és hogyan látják az otthoni munkavégzés jövőjét. Mindhárman különböző országokban és kultúrákban élnek, így szerettem volna azt is megvizsgálni, hogy hogyan tér el a különböző kulturális differenciák miatt az adott dolgozók hozzáállása a távmunkához. A megszerzett információ segítségével megállapítottam, hogy a legnagyobb eltérés a kínai iroda működésében van. Dolgozatom végén megfogalmaztam javaslataimat, több olyan ötletet felsoroltam, ami nagyban tudja segíteni egy cég költséghatékony működését, valamint céljainak elérését, miközben a munkavállalók kényelmesen, hatékonyan és mindenekelőtt testileg és lelkileg is egészségesen tudják munkájukat végezni. Legfőbb javaslatom egy 2:3 arányban történő hibrid munkarend kialakítása, mely rugalmas munkahelyet teremt a munkavállalók számára, hiszen egyéni preferenciáik alapján dönthetik el, hogy két napot az irodában, hármat pedig otthonról dolgoznak, vagy pedig fordítva. Kitértem a dolgozók testi, illetve lelki egészségére is egyaránt, próbáltam javaslatokat tenni, hogyan segíthetnek egymáson a munkavállalók, illetve milyen eszközökkel motiválhatja csapattagjait a vezető. Szakdolgozati munkámat sikeresnek ítélem, hiszen minden kutatási kérdésemre sikerült választ kapnom, melyek ismeretében, valamint a szakirodalmi feldolgozás és egyetemi éveim során tanultakat felhasználva sikerült olyan javaslatokat megfogalmaznom, melyek alkalmazása véleményem szerint több cég számára is hatékony és problémamentes működést eredményezhet.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | előnyök, home office, kihívás(ok), koronavírus-járvány (COVID-19), távmunka |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 10:14 |
Actions (login required)
Tétel nézet |