Kontrolling rendszer felépítése egy költségvetési szervnél, a Természettudományi Kutatóközpontnál

Estefán Andrea (2022) Kontrolling rendszer felépítése egy költségvetési szervnél, a Természettudományi Kutatóközpontnál. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Kontrolling rendszer felépítése egy költségvetési szervnél, a Természettudományi Kutatóközpontnál-Estefán Andrea-2022.pdf] PDF
Kontrolling rendszer felépítése egy költségvetési szervnél, a Természettudományi Kutatóközpontnál-Estefán Andrea-2022.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 09..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási_kérelem.pdf] PDF
Titkosítási_kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (170kB)
[thumbnail of SZTK_O_Estefan_Andrea.pdf] PDF
SZTK_O_Estefan_Andrea.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2027. Május 09..

Download (443kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom felépítésében és kialakításában arra törekedtem, azaz elsődleges célom volt rávilágítani arra, hogy a közszférában, egy költségvetési szervnél - a jelenlegi munkahelyemen - mennyi minden befolyásolhatja egy kontrolling rendszer felépítését, kialakítását és milyen lehetőségek vannak annak alkalmazására. Miután e „szakmával” számos forrás foglalkozik, elsődlegesen a meglévő szakirodalmakból, a közszférát fókuszba helyezve, ebben a témában fellelhető anyagokból kinyerhető tartalmakat információkat dolgoztam fel. Egyértelműen kijelenthető a szakirodalmak vizsgálata után, hogy a kontrolling anyagok óriási repertoárjában, legyen szó könyvekről, szakcikkekről, tanulmányokról a fellelhető anyagok csak igen kicsiny része foglalkozik a közszférára controllingjával, döntő többségük tagadhatatlanul a leginkább érdekelt réteg, a versenyszféra és a termelő vállalatok döntéshozatalának támogatását célozza. Bár hazánkban is törekvés volt/van rá, hogy történjenek előrelépések a közszférában is a kontrolling kialakítását illetően, ez jelenleg csak a magyar egészségügy és honvédség területén valósult meg igazán és a többi területen nem vagy csak kezdetleges, jelképes törekvéseket látni megvalósítására. Hogy miért, annak számos oka van. A közszféra szervezetei több és egymásnak ellentmondó célkitűzéssel rendelkeznek, de ezek a célkitűzések is homályosak, ezért nehéz a teljesítmények számszerűsítése. Legtöbb esetben a gazdasági, politikai érdekeken vagy épp érdektelenségen múlik. Pedig ez a teljesítmény mérése (PSPM) lenne a kulcsa a kontrollinghoz vezető útnak is. A közszféra döntéshozatalát négy nagy tényező befolyásolja: a korrupció, a közvetlen befolyásolás magas szintje, az alacsony intézményi kapacitás valamint az érdekelt felek korlátozott bevonása. Ezen tényezők is a kontrolling kialakítását hátráltatják a közszférában. . A magyar államháztartás felépítésén és azon belül a költségvetési szervek elhelyezkedésének rövid bemutatása is megjelenik dolgozatomba azzal a céllal, hogy munkahelyemet, a TTK-t el tudjam helyezni a nagy egészben. A TTK-ban az adatszolgáltatások alapját képző analitikák számbavétele során egy részét beépíthetőnek ítéltem meg egy kontrolling rendszer felépítésének alapjaiba. Figyelembe vettem a dolgozat kialakítása során a kontrolling alapjait, az adatszolgáltatásokban érintetett belső szervezeteket, a vállalat felépítését és szervezeti kultúráját valamint a TTK sajátosságait és lehetőségeit egy kontrolling rendszer felépítésére, bevezetésére.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Controlling szakközgazdász

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: államháztartás, kontrolling, kontrollingrendszer, költségvetési szerv, közszféra
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 10:13
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 10:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet