Digitalizáció a fuvarszervezési folyamatokban egy termelő vállalatnál

Rajk Ádám (2022) Digitalizáció a fuvarszervezési folyamatokban egy termelő vállalatnál. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Rajk Ádám Digitalizáció a fuvarszervezési folyamatokban egy termelő vállalatnál.pdf] PDF
Rajk Ádám Digitalizáció a fuvarszervezési folyamatokban egy termelő vállalatnál.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban a technológia folyamatos fejlődésen megy keresztül, amely a negyedik ipari forradalomnak köszönhető. Megjelentek az olyan kifejezések a mindennapi élet során, mint a digitalizáció vagy automatizáció. Szakdolgozatom első sorban a mai lehetőségeket és a folyamatos fejlődést vizsgálja, amelyet az Ipar 4.0 tesz lehetővé. Azért választottam témám alapjának a digitalizációt, mert számomra nagyon érdekesek és fontosak a technológiai fejlődések, valamint a munkám és a szabadidőm során nagy szerepet vállalnak a digitális berendezések és szoftverek, ezért saját tapasztalattal is be tudom mutatni ennek a gyakorlati működését. Jelenleg a modernizáció szintje még nem fejlődött ki teljesen, de már most is vannak olyan területek, ahol az Ipar 4.0 nyújtotta módszerek nagyban hozzájárulnak a folyamatok gyorsításához és optimalizálásához. A kutatásom egy általam kitalált fejlesztésre fog épülni, melynek a fő funkciója az, hogy a vállalatunkhoz érkező gépjárműveknek a finomító területére való belépésekor megvalósuló munkafolyamatok meg legyenek gyorsítva. A projekt célja, hogy a benne található szereplők számára egy átláthatóbb képet mutasson a másnap várható rakodásokról, és a munkavégzést hatékonyabbá tegye ezáltal. A dolgozatomban bemutatott fejlesztés hatásainak elemzése során először azt vizsgáltam, hogy a finomító területére történő belépésről gondoskodó biztonsági szolgálatnál milyen módon lehetne a munkavállalók közötti munkaelosztást kiegyensúlyozni, illetve, hogy egy fuvareszköz megérkezése után, mennyi időt lehetne megspórolni azzal, ha az extra funkció bevezetésével a belépéshez szükséges dokumentumokat előre tudnák készíteni. A kutatás második részében három tapasztaltabb fuvarszervezőnek a véleményét kérdeztem a projektről. Ezek a szakértők a vállalatunk által alkalmazott szerződött fuvarozócégeknél dolgoznak, Először általánosságban azt vizsgáltam, hogy mennyire lenne fontos egy fuvarozónak az, hogy minél kevesebb időt kelljen eltöltenie a telephelyen egy gépjárműnek. Utána tértem rá a fejlesztés kérdéseire, hogy mennyire használnák, illetve, hogy milyen problémák merülhetnek fel vele kapcsolatban. Végül a gépjárművezetők esetét vizsgáltuk a kapcsolattartókkal közösen, hogy az ő munkájukat mennyivel segítené ez a funkció. Az utolsó része a kutatásomnak azokat a pozitív hatásokat tartalmazza, amelyek a Dunastyr Polisztirolgyártó Zrt. esetében megmutatkozhatnak, és ezzel én a saját munkámat is hatékonyabban el tudnám végezni, valamint a rakodással, fuvarozással való munkafeladatokat is átláthatóbbá teszi. A dolgozatom felépítését tekintve legelőször az ipari forradalmakat fogom bemutatni, hiszen a témám a digitalizáció, ami teljes mértékben összefügg azzal, hogy a világ technológiája hogyan is ért el a mai fejlettségi szintre. Minden ipari forradalom hozott a világnak valami forradalmi újítást, azonban már most el lehet mondani, hogy a jelenleg is tartó negyedik ipari forradalom minden korábbinál nagyobb fejlettségi növekedést fog az emberiség részére bocsátani. Ezután az Ipar 4.0 definícióját fogom megfogalmazni az ezzel foglalkozó szakértők által kiadott irodalmak és tanulmányok szerint. Ezt követően az Ipar 4.0 kilenc eleméről fogok egy átfogó képet mutatni, mert ezekből épülnek fel a mai digitális eszközök és szoftverek. Végül ebben a részben még megemlítem, hogy a logisztikai folyamatokra milyen hatásokkal lehetnek a negyedik ipari forradalom által létrejött lehetőségek. A szakdolgozatom második felében már a gyakorlati résszel fogok foglalkozni, bemutatom a vizsgált vállalatot, illetve az itt történő fuvarszervezési folyamatokat. Az itt történő munkafolyamatok bemutatása során a digitalizációnak nagy szerepe van, így ez egy elengedhetetlen fejezet a dolgozatban. A dolgozat legvégén pedig a saját kutatásomról fogok írni, és annak várható eredményeit bemutatni először a biztonsági szolgálat részéről, majd a fuvarszervezőkkel folytatott véleménycserét fogom bemutatni, végül pedig azt, hogy a Dunastyr számára miért működne jól az általam kitalált fejlesztés. Magáról a témáról, mint a digitalizáció szerepe a fuvarszervezési folyamatokban még nem sok irodalom készült, és a már pár éve kialakult vírushelyzet miatt elég korlátozott volt a szakirodalmakhoz és a nyomtatott kiadványokhoz való hozzáférés, így a dolgozatom megírása közben a rendelkezésre álló internetes forrásokat használtam fel. Ebből az okból kifolyólag dolgozatomban számos olyan folyóirat, tanulmány és szakcikk szerepel, amelyek az interneten találhatóak meg. Ezeken kívül, mivel saját tapasztalataim is vannak a témával kapcsolatban, így sok részben be fogok tudni mutatni saját ismereteket és gondolatokat is egyaránt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi gazdálkodás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Pirisi Károly
Belső
egyetemi adjunktus; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK
dr. Szilágyi Veronika
Külső
Mesteroktató; Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, fuvarszervezés, internet, ipar 4.0, logisztika, technológia, termelő vállalat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 09:52
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 09:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet