A személyi edzők kommunikációja gyakorlatban

Szikszai Nikolett (2022) A személyi edzők kommunikációja gyakorlatban. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of J6XQLB- Szikszai Nikolett- Szakdolgozat .pdf] PDF
J6XQLB- Szikszai Nikolett- Szakdolgozat .pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (903kB)
[thumbnail of nyilatkozat.pdf] PDF
nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom főbb felvetései a kommunikáció különböző formáit boncolgatták. Mint ahogy a szakmai áttekintésben is láthattuk, a kommunikáció alapvető emberi szükségletünk. Több válfaja létezik, amelyek már az emberiség megjelenése óta jelen vannak a mindennapokban. Először nonverbális módon kommunikáltak, ez a mimikát és a kézjeleket takarta. Később pedig megjelent a verbális kommunikáció is, mely lehetővé tette az információk pontos közvetítését és megértetését. A mindennapi, társas kommunikációnk alapkövét képezi ez a fajta információátadás. A személyi edzők, sport edzők, testnevelő tanárok életében is rendkívül fontos a kommunikáció, szinte a munkájuk alapköve. Mindig az alapján indul a közös munka, amelyben közösen megegyeznek. Az edző felméri a vendég egészségi állapotát, majd később a közös munka során, a mentális állapotát is ugyanis sok áll vagy bukik ezen a továbbiakban. A közös munka megkezdésével, a rendszeres találkozások, edzések alatt az edző feladata az, hogy a vendégnek átadja azt a tudást, akár egészséges életmód, akár sportolás terén, amihez szüksége van, hogy sikeresen életmódot tudjon váltani. Valamint, hogy később akár egyedül is meg tudja állni a helyét, esetlegesen egy konditermi környezetben. A vendég feladata ebben az esetben az, hogy minden körülmények között, bízzon edzőjében és soha ne kérdőjelezze meg annak szavát. Betartsa azokat, amiket előírt és legyen következetes az egészséges életmóddal kapcsolatosan. Ha valamilyen probléma merül föl, tudja azt kommunikálni edzője felé. Az edzői eszközök is előkerültek dolgozatomban. Értelemszerűen az edzők kommunikációjának is vannak verbális és nonverbális változatai, a verbális kategóriába esik a szóban történő kommunikáció. Például, a feladatok elmagyarázása, azok szóbeli körülírása. A szidás, valamint a dicséret is idetartozik. A szidás jelensége gyakori lehet edzőknél, azonban nem feltétlen célravezető. Olyan sebeket hagyhat az edzettben vagy sportolóban, ha versenyszerű kategóriáról beszélünk, hogy az kihatással lehet, nem csak a jelenlegi teljesítményére, de a jövőbeni életére is. A dicséretnek is hosszútávú hatása van, azonban az pozitívabb értelemben. Amennyiben rendszeresen és következetesen emeljük ki edzettjeink jó mozdulatait, sikeres megmozdulásait, úgy jelentősen növelhetjük vendégünk / sportolónk önbizalmát. Ezáltal a teljesítménye is lineárisan emelkedni fog. Verbálisan még megjelennek az edzőknél a sokak által ismert rövid és tömör felkiáltások, melyek valamilyen szinten kód értékkel bírnak. Ezt a sportolók felismerik és már egy szóból tudják, hogy most mit kell csinálni. Ezen felül a kevésbé szakmai része az emberi beszélgetés, mely azt teszi, hogy egy edzőt érdekel, hogy jelenleg, hogy van az edzettje. Ha éppen fáradt vagy valami bántja, az teljesítményére is hatással lehet. Efelől egy jó edző mindig érdeklődik, így amellett, hogy érzelmileg is kötődik a sportolóhoz és érdekli, hogy mi van éppen vele, az edzés intenzitását is át tudja alakítani, ha az elmondottak alapján úgy méri fel, hogy a mai napon nincs a legjobb passzban az edzett. Nonverbális kommunikációs eszközből is akad bőven. Ugyanis sokszor úgy adja a helyzet, hogy az edzőnek nincsen ideje hosszan körülírni, hogy min kéne a vendégnek egy gyakorlat végrehajtása során korrigálni., így egy gyors és érthető jelet kell használnia. Ilyen például az érintés. Az edzők többsége szokta a vendéget megérintve korrigálni annak mozdulatát. Ezt kizárólag szakmai szemmel teszik, és fontos, hogy előtte engedélyt kérnek rá. Ezen felül pozitív visszajelzésként jelenhet meg még a bólintás vagy a mosoly, amik egy egyszerű, de annál hasznosabb eszköze az edzőknek. Abban az esetben, ha az edző éppen hallótávolságon kívül helyezkedik el, vagy éppen gyors visszajelzést szeretne adni az edzettnek. Ennek természetesen negatív megnyilvánulása is megjelenhet. Amely olyan, mint a grimaszolás, komor ábrázat, amely a negatív gondolatokat tükrözi ki az arcra. Ennek is lehet pedagógiai szerepe abban az esetben, ha versenysportról beszélünk és a versenyzőnk nem vette elég komolyan a feladatot és ezáltal nem ért el megfelelő eredményt. Azonban hétköznapi, sportolni vágyó emberek esetében sokkal nagyobb ereje van a pozitív megerősítésnek, mint egy-egy kritikus megszólalásnak a maximális teljesítmény elérése érdekében. en új környezetben jelenik meg az első alkalommal a vendég, amely nagy valószínűséggel kívül van a komfortzónáján. Amennyiben ezt edzőként egy pozitív, bátorító és megerősítő magatartással tudjuk kezelni, úgy, mint az edzettünk teljesítményében, mint az önbizalmában javulást érhetünk el. Szó volt még a motivációról is. Az emberek motiváltsága a sport terén általában több tényezőtől is függhet, önbizalmi szinttől, eddigi tapasztalatoktól. Valamint környezeti körülményektől. Sajnos a múltbeli negatív tapasztalatokat nem tudjuk kitörölni, azonban tudunk tenni az ellen, hogy a vendég komfortosan tudja érezni magát az edzéseken. Mint a saját hozzáállásunkkal, rendszeres pozitív visszajelzésekkel, dicséretekkel, valamint támogatásunkkal. Fontos, hogy egy olyan képet alakítsunk ki magunkról edzőként, amely megbízhatóságot és hitelességet sugall. Mi legyünk a „követendő példák” életmódunkkal támasszuk ezt alá, és ha ez így van akkor a vendégünk azt fogja érezni, hogy jó kezekben van nálunk. Fontos eleme volt a dolgozatomnak, hogy az edző kollegákkal együtt „megfejtsük” azt, hogy milyen a jó edző? Amire jutottunk az pedig mindenképp az, hogy legyen hiteles. ez azt takarja, hogy legyen hű ahhoz, amit hirdet. Példának okáért, ha ő maga mindenki a vegánságra szeretne áttéríteni, de ő ketogén életmód szerint él már évek óta az nem hiteles. Emellett a szakmai képzettség nagyon fontos, ez nem kifejezetten arra vonatkozik, hogy minél több diplomája vagy képzést igazoló oklevele legyen, hanem hogy képben legyen azokkal, amikkel nap mint nap találkozik az ember az egészséges életmód kapcsán. Meg tudja különböztetni a tévhiteket az igazságtól és ezt megfelelően tudja kommunikálni a vendégei felé. Ez rendszeres tájékozódást igényel, mivel napi szinten jönnek ki új kutatások ezáltal változhatnak az információk. Optimálisan terheli a vendégeit, ez azért fontos, mert nagyon könnyen sérülés lehet abból, ha valaki túlbecsüli a vendége fizikai képességét. És ezzel egy időben jelen lehet az is, hogy alul sem terheli a vendégeit, abszolút azt helyezi előtérbe, hogy megfelelő legyen a terhelés. A szakma és az emberek iránti alázatosság is igen fontos. Soha nem érzékeltetheti a vendégekkel azt, hogy nem olyan ügyesek vagy erősek, mint ő. Csapatsportok esetén az játékosok egymással való nyilvános összehasonlítása sem célravezető. A személyiségi jegyek tekintetében, legyen nyitott, jókedvű, valamint alázatos a munkája és az emberi test iránt. Fontos, hogy egy olyan ember legyen, aki mellett jól érzik magukat a vendégek és nem érzik magukat frusztrálva. Rendkívül fontos, hogy tudjon pozitív visszacsatolást adni, valamint kedvesen korrigálni. Ne éreztesse azt a vendéggel, hogy ha valamit nem tud amiatt rosszul kéne éreznie magát. Valamint szükség van rugalmasságra és jó emberismeretre. Mivel sok olyan vendég van, akik olyan drasztikus életmódváltáson kell átessenek a régebbi rossz szokásaik miatt, hogy ez megterhelő lehet számukra és nem valószínű, hogy egy kerékcsapásra menni fog. Velük szemben az edzőnek megértőnek kell lenni, és elfogadónak. Az edző személye, továbbá jó társaság kell, hogy legyen edzettjeinek, vidám és nyitott személyiségével jó hangulatú edzéseket tart, amelyeket a vendégek nem egy kötelező rossznak, hanem szórakozásnak élnek meg. Ezen felül a sportos fizikumot is kiemelték az edzők, azonban nem olyan szinten, hogy minden személyi edzőnek úgy kell kinéznie, mint egy testépítőnek, hanem annyi az elvárt, hogy a sport és az egészséges életmód szeretete fizikálisan is sugározzon róla. Legyen egészséges, és ha ez így van ez fizikai szinten is megnyilvánul a külsején. Egy külsőségeket előtérbe helyező világban élünk, tehát az edzőktől „elvárás”, hogy átlagon felül sportosan nézzen ki, mivel ők a saját maguk marketing felületei, vagy ha úgy tetszik, hirdetőtáblái. Azonban megállapítottuk azt az interjúk alatt, hogy egyik edzőnek sem az a legfontosabb, ugyanis tisztában vannak vele, hogy az egészséges test, nem mindig olyan mintha megfestették volna, és ez így van rendjén.  A vendégeket is megkérdeztem, hogy számukra milyen a „jó edző”. Az ő válaszaik sem tértek el sokban az edzőkétől. Elsősorban az empátiát és az odafigyelést emelték ki, fontos számukra, hogy az edző kontroll alatt tartsa a helyzetet és tudják, hogy vele biztonságban vannak. Továbbá kiemelték a szakmai ismereteket, mivel az, hogy tudják, ha tanácsot kérnek az edzőjüktől akkor kételkedés nélkül hisznek neki, amennyiben ezt az edző a hitelességével alátámasztotta. Biztonságban szeretnék érezni magukat az edzésen, hogy a sérülés veszélye ne álljon fent, amennyiben sor kerülne esetleges sérülésre akkor szakszerűen tudjon eljárni. Ez szinte azonos azzal, amit az edzők, megfelelő terhelésbeállításként említettek. Az őszinteséget is elvárják az edzőjüktől. Igenis meg szeretnék tanulni azt, hogy miként kell helyesen véghez vinni a gyakorlatokat, így nem várják el azt, hogy az edzőjük ne is említse a negatívumokat. Azonban szeretnék kellemesen érezni magukat az edzése, és szükségük van egy olyan edzői jellemre, aki amellett, hogy szakmailag és fizikailag a toppon van, megérti őket, szívesen beszélget vagy akár viccelődik velük.  Tehát összefoglalva, a sportban is jelen van a kommunikáció, mint mindenhol máshol. Azt mondhatom, hogy hatványozottan fontos, hogy átadjuk az információkat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Kommunikáció Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kommunikáció és médiatudomány

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Heitlerné Lehoczky Mária
Belső
óraadó tanár; Pedagógia Tanszék; KVIK
Marosán Bence Péter
Külső
főiskolai docens; Nemzetközi Kapcsolatok Tanszék; KKK
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: edzők kommunikációs eszközei, motiváció, motivációs technikák, önbizalom, sportkommunikáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 09:51
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 09:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet