Magyari Csaba László (2022) A sörmarketing magyarországi alakulása a COVID-19 hatására - Magyar kisüzemi sörök marketingje 2020-2022. Külkereskedelmi Kar.
PDF
GL4QP1_Magyari_Csaba_Szakdolgozat_BGE-KKK_2022.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
GL4QP1_Magyari Csaba László_Szakdolgozat_mélyinterjúk_BGE_KKK_2022.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (895kB) |
|
PDF
GL4QP1_Magyari_Csaba_Szinopszis_BGE_KKK_2022.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (250kB) |
Absztrakt (kivonat)
Absztrakt Szakdolgozatom témaválasztását nagyban befolyásolta a szakirányom, és az élelmiszeripar, azon belül pedig az alkohol marketing iránti személyes érdeklődésem. Ezért a szekunder kutatásom során az általános marketing kommunikációs szakirodalmon felül, foglalkozom az élelmiszer és az alkohol marketing, és azon belül kiemelt hangsúllyal a sör, mint alkohol kategória marketing kommunikációjával, és annak technikáival. A sörmarketingen belül kiemelten a kisüzemi sörfőzdék marketingjével foglalkozom a szakdolgozatomban. Az elmúlt években a kisüzemi sörfőzdék innovatív módon kezdtek el kommunikálni és növekedni Magyarországon. A téma azért is érdekes, mert a nagy söripari cégek mellett egy piaci résbe be tudnak menni a hazai tulajdonú kisvállalkozások, és ezzel a hazai sörpiac szerkezetét alakítják át. A nemzetközi sörforradalom, ami az Egyesült Államokból indult, 10 éve hozzánk is elért. A magyar sörforradalom kezdeti időszakában vagyunk, és az igazi látványos változások most várhatóak ezen a piacon. A célom a kutatásom során az volt, hogy a felvázolt hipotéziseimet alátámasszam, vagy megcáfoljam. A szekunder kutatással alapoztam meg a szakmai hátterét az általam választott témának. Ez három részből állt: élelmiszermarketing, sörmarketing, hazai sörpiac. Ezzel célom volt, hogy a primer kutatásomban megcélzott szakterület által specifikusan használt marketing eszközöket áttekintsem, a globális és hazai piaci jellemzőket megismerjem, az iparági trendeket bemutassam. A szekunder kutatásom eredményeként a kisüzemi sörfőzdék piaci helyét a nemzetközi és hazai piacon is sikerült elhelyezni. A nemzetközi trendek megismerésével a terület idehaza várható további irányait meg tudtam becsülni, és a primer kutatáshoz használt riportok, és kérdőívek kérdéseit meg tudtam vele alapozni. Szekunder kutatásom során megállapítást nyert, hogy a kézműves és kraft főzdék sörforradalomban résztvevő tagjai elsősorban úgynevezett prémium és szuperprémium minőségű söröket gyártanak, magasabb szintre emelve a késztermék minőségét a felhasznált válogatott alapanyagok segítségével. Ezzel egy piaci rést, egy niche piacot céloznak meg, amelyen a megszokottól eltérő magas minőséget kereső fogyasztók találhatók. A primer kutatásom kvalitatív és kvantitatív módon zajlott. A kvalitatív kutatásomhoz mélyinterjúkat készítettem, az úgynevezett főzdeparki sörfőzdék munkatársaival. Összessen öt interjút készítettem, amelyek önmagukban még nem tekinthetők reprezentatívnak, de elég információt nyújtanak ahhoz, hogy a piac szereplőit, és az ő tevékenységüket elsődleges forrásból megismerjem. A kvantitatív kutatás online kérdőíves megkérdezés útján zajlott a téma szempontjából releváns Facebook csoportokban és az Instagramon. A kérdőív tematikai felépítése részben megegyezett a mélyinterjúkban lévőkkel. A kvalitatív és kvantitatív kutatásokból leszűrt információk együttesen alapozták meg, a hipotéziseim alátámasztását vagy megcáfolását. Ezen hipotézisek közül kettő megcáfolásra került, míg a harmadik esetében nem lehetett egyértelmű választ adni. Az interjúkból kiderült, hogy a kisüzemi sörfőzés számára a Covid-19 járvány választóvonal volt, a vendéglátóipari bezárások miatt csak az életképesek tudtak megmaradni, egyfajta piactisztulás ment végbe. Az értékesítés fő csatornája a járvány alatt az online tér lett, ami a még ott nem jelenlévőket rá kellett kényszerítse a megjelenésre. A pandémia végével a kisüzemi sörfőzés megmaradt szereplői növekedésnek indultak, amit a pozitív jogszabályi változások is erősíteni fognak. Emiatt a piac szereplőinél felélénkül a verseny, és az interjúkból is jól látszik, hogy erre már készülnek a sörfőzdék, termelési volumen növeléssel, az értékesítési csatornáik fejlesztésével, online marketingkommunikációs eszközeiknek bővítésével. Utóbbi esetében olyan költséghatékony megoldások kerülnek fókuszba, amelyek kis befektetéssel nagy eredményt tudnak hozni. A kérdőívek alapján megállapítható volt, hogy a fogyasztást alapvetően nem befolyásolta a pandémiás helyzet, csak annak helyszíneit, és azt is csak átmenetileg. Az értékesítési csatornák esetében hasonló trend rajzolódott ki az online értékesítés javára. Összességében a kutatás nem reprezentatív, de szakdolgozatom megírásához így is megfelelő mennyiségű, és értékelhető információhoz jutottam. A választott témát körül jártam, mind a termelői, mind a fogyasztói oldalba betekintést nyertem. Megismertem ezeken keresztül a kisüzemi sörfőzdék marketingkommunikációját, és annak hatásait a fogyasztókra.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | alkoholmarketing, élelmiszermarketing, koronavírus-járvány (COVID-19), marketing, marketingkommunikáció, sörmarketing |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 09:51 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 09:51 |
Actions (login required)
Tétel nézet |