Generációs marketing, A Z generáció fogyasztói magatartása, különös tekintettel fesztiválozási szokásaik

Kaczkó Enikő (2022) Generációs marketing, A Z generáció fogyasztói magatartása, különös tekintettel fesztiválozási szokásaik. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat-Kaczkó Enikő.pdf] PDF
Szakdolgozat-Kaczkó Enikő.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of primer kutatás- kérdőív.pdf] PDF
primer kutatás- kérdőív.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (591kB)

Absztrakt (kivonat)

A fogyasztói igények rohamos változását lekövetni minden szektorban nagyon nehéz. Az újítások, változások régen sokkal nagyobb kihagyással jelentek meg. Manapság szinte naponta érezhetjük akár saját bőrünkön is. A fogyasztói társadalom igényei is ezzel párhuzamosan folyamatosan változnak, növekednek. Dolgozatom első nagy vizsgált témaköre a fogyasztói-és vásárlási magatartás megismerése volt. A fogyasztóban egyaránt ott él a tudat és a lélek és e kettő kölcsönös kapcsolata segítheti az egyént egy döntés meghozatalában. A fogyasztót külső ingerek is befolyásolják egy-egy döntés elhatározása előtt. Az egyén motivációs bázisát a szükséglet, az attitűd és az emóciók hármasa alkotják meg. A piaci szereplők folyamatosan szegmentumokra bontják a fogyasztói társadalom tagjait, ebben az esetben lehet segítségre a generációs marketing alkalmazása. Dolgozatom másik fő témája a generációs marketing ismertetése volt, különösképpen a Z generáció sajátosságainak bemutatása. Az általam bemutatott Baby bommer, X, Y, Z és Alfa generációk között mára már óriási szakadékok keletkeztek, ezért nagyon sokszor a generációk közötti kapcsolatok torzulhatnak. Ezek a torzulások visszavezethetőek arra, hogy a világ milyen szinten felgyorsult. A Z generáció fogyasztói szokásain a leginkább érzékelhetők a változás pozitívumai, vagy akár árnyoldalai. Megváltoztak társas kapcsolataik, más eszközön lehet őket elérni és a meggyőzni, más célok motiválják őket, máshogy kommunikálnak és máshogy kell velük is kommunikálni. Életüket behálózzák a digitális eszközök, az online világ és az ottani élet. Szerettem volna egy területen megvizsgálni a generáció sajátosságait. Azért választottam a fesztiválpiac és fesztiválszokások témakörét, mert véleményem szerint ez a piac pont olyan rohamosan fejlődik és alakul át, mint a digitális bennszülöttek csoportja. A hazai oligopol fesztiválpiac trendjeit egyértelműem a külföldi piac határozza meg. Minden hazai fesztivál is valamilyen piaci rést próbál meg kitölteni a nagy óriásokkal szemben. Természetesen teljesen más adottságokat kell alapul venniük, de minden évben törekednek arra, hogy ne csak a hazai, hanem a külföldi érdeklődök igényeit is ki tudják szolgálni. A három legnagyobb hazai szereplője a piacnak (Sziget, Balaton Sound, VOLT fesztivál) is próbálja a versenyt tartani nemcsak egymással, hanem a külföldi konkurenciákkal szemben is. Primer kutatásom is igazolja azokat a szekunder kutatás által feltárt tényeket, hogy jó úton haladnak a magyar fesztiválok, de nagyon sokat kell még fejlődniük (akár látványvilágban, akár étel-ital kínálatban, akár fellépők terén) ahhoz, hogy a legnagyobbakkal fel tudják venni a versenyt. Kiderült továbbá az is, hogy vizsgált sokaságom szerint a Z generáció az a korcsoport, mely leginkább fesztiválokat célközönségét alkotják. Ezért is kellene a szervezőknek jobban megismerniük a fogyasztói, illetve generációs sajátosságokat, hogy még inkább tudjanak hatni a célzott közönségre, még nagyobb profitot tudjanak elérni, illetve piaci helyzetükön is tudjanak változtatni. Kérdésként merült fel bennem, hogy vajon ez a generáció hova tart, milyen felnőttek is lesznek, miket fognak alkotni a jövőben? Ezekre a kérdésekre most még nem lehet egzaktan válaszokat adni, csak figyelni lehet őket és fejlődésüket.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: életkor, fogyasztói igények, fogyasztói magatartás, generációs fejlődés, Y generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 09:51
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 09:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet