Fiatal, 35 év alatti szülők vásárlási döntését befolyásoló tényezők vizsgálata

Lencsés Klaudia (2022) Fiatal, 35 év alatti szülők vásárlási döntését befolyásoló tényezők vizsgálata. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Lencsés_Klaudia_Záródolgozat.pdf] PDF
Lencsés_Klaudia_Záródolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Záródolgozatom témája a 35 év alatti fiatal szülők vásárlási döntését befolyásoló tényezők vizsgálata volt, azon belül is inkább a belső családi hatásokra koncentráltam. Azért tartom fontosnak a választott témámat mivel manapság nagyon átalakulóban van a családban betöltött szerepek, a gyermekek egyre nagyobb szerepet kapnak, illetve a szülők férfi és női szerepe is változáson megy keresztül ezáltal a vásárlási szokások is. Ennek tudatában készítettem dolgozatom és vizsgáltam, hogy családon belül a szülők hogyan hozzák meg vásárlási döntéseiket és a döntésekben kinek nagyobb a szava az anya és az apa közt, vagy esetleg már fontosabb a közös döntések létrejötte. Mivel manapság már a gyermekek is egyre nagyobb szerepet kapnak a családon belüli döntésekben, így fontosnak tarottam külön megvizsgálni, hogy a gyermekek hogyan befolyásolják szüleiket a vásárlási döntésekben és hogy milyen sűrűn fordul elő, hogy a gyermek tájékozottabb a szüleinél bizonyos termék vagy termékek esetén és hogyha igen ez milyen termékek esetében fordul elő. Dolgozatom lényegében két fő részből áll, az első részben összefoglaltam a témához kapcsolódó fogalmakat és modelleket: fogyasztói magatartás és annak kategóriái, vásárlási kategóriák, családi életciklus modell, szerepháromszög modell, gyermeki kérések és a szülői válaszok modellje stb. A második fő részben pedig a kutatásomhoz készített online kérdőív eredményeit vizsgáltam. Amiben válaszokat kaptam kérdéseimre. Kutatásom rá világított, hogy valóban nagy változáson mennek keresztül a családokban élő személyek szerepei és hogy családon belül a legnagyobb befolyásoló tényező az adott személynek a párja. A szülők már szinte minden esetben közösen döntenek a vásárlási döntésekkel kapcsolatban, illetve az is látszik, hogy az eddig, úgy vélt férfi kompetenciába tartozó tárgyak vásárlása esetén is sok esetben közösen döntenek, míg a női kompetenciába tartozó tárgyak esetén nem minden esetben döntenek közösen párjukkal. Gyermekek esetén bebizonyosodott, hogy ebben a korosztályban is még igyekeznek a szülők racionálisak lenni, nem engedik túlzottan, hogy a gyermek befolyása alá kerüljenek. Másrészt a szülők egyelőre leginkább akkor kérik ki a gyermek véleményét vásárlási döntés során, hogyha a gyermekkel kapcsolatos a döntés, más esetekben kevésbé hagyják magukat befolyásolni a szülők. Másrészt az is bebizonyosodott, hogy igaz nem sok esetben, de előfordul, hogy a gyermek tájékozottam a szüleinél. Többségében ez olyan termékek esetén fordul elő, ami a gyermek hatáskörébe tartozik, mint például a játékok.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: fogyasztói magatartás, gyermek befolyása, szerepháromszög modelll, szülők, vásárlói döntés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 11. 09:49
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 11. 09:49

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet