Lencsés Klaudia (2022) Fiatal, 35 év alatti szülők vásárlási döntését befolyásoló tényezők vizsgálata. Külkereskedelmi Kar. (Kéziratban)
PDF
Lencsés_Klaudia_Záródolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Záródolgozatom témája a 35 év alatti fiatal szülők vásárlási döntését befolyásoló tényezők vizsgálata volt, azon belül is inkább a belső családi hatásokra koncentráltam. Azért tartom fontosnak a választott témámat mivel manapság nagyon átalakulóban van a családban betöltött szerepek, a gyermekek egyre nagyobb szerepet kapnak, illetve a szülők férfi és női szerepe is változáson megy keresztül ezáltal a vásárlási szokások is. Ennek tudatában készítettem dolgozatom és vizsgáltam, hogy családon belül a szülők hogyan hozzák meg vásárlási döntéseiket és a döntésekben kinek nagyobb a szava az anya és az apa közt, vagy esetleg már fontosabb a közös döntések létrejötte. Mivel manapság már a gyermekek is egyre nagyobb szerepet kapnak a családon belüli döntésekben, így fontosnak tarottam külön megvizsgálni, hogy a gyermekek hogyan befolyásolják szüleiket a vásárlási döntésekben és hogy milyen sűrűn fordul elő, hogy a gyermek tájékozottabb a szüleinél bizonyos termék vagy termékek esetén és hogyha igen ez milyen termékek esetében fordul elő. Dolgozatom lényegében két fő részből áll, az első részben összefoglaltam a témához kapcsolódó fogalmakat és modelleket: fogyasztói magatartás és annak kategóriái, vásárlási kategóriák, családi életciklus modell, szerepháromszög modell, gyermeki kérések és a szülői válaszok modellje stb. A második fő részben pedig a kutatásomhoz készített online kérdőív eredményeit vizsgáltam. Amiben válaszokat kaptam kérdéseimre. Kutatásom rá világított, hogy valóban nagy változáson mennek keresztül a családokban élő személyek szerepei és hogy családon belül a legnagyobb befolyásoló tényező az adott személynek a párja. A szülők már szinte minden esetben közösen döntenek a vásárlási döntésekkel kapcsolatban, illetve az is látszik, hogy az eddig, úgy vélt férfi kompetenciába tartozó tárgyak vásárlása esetén is sok esetben közösen döntenek, míg a női kompetenciába tartozó tárgyak esetén nem minden esetben döntenek közösen párjukkal. Gyermekek esetén bebizonyosodott, hogy ebben a korosztályban is még igyekeznek a szülők racionálisak lenni, nem engedik túlzottan, hogy a gyermek befolyása alá kerüljenek. Másrészt a szülők egyelőre leginkább akkor kérik ki a gyermek véleményét vásárlási döntés során, hogyha a gyermekkel kapcsolatos a döntés, más esetekben kevésbé hagyják magukat befolyásolni a szülők. Másrészt az is bebizonyosodott, hogy igaz nem sok esetben, de előfordul, hogy a gyermek tájékozottam a szüleinél. Többségében ez olyan termékek esetén fordul elő, ami a gyermek hatáskörébe tartozik, mint például a játékok.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | projektmunka |
---|---|
Kulcsszavak: | fogyasztói magatartás, gyermek befolyása, szerepháromszög modelll, szülők, vásárlói döntés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 09:49 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 09:49 |
Actions (login required)
Tétel nézet |