Miloszrdni Nikolett (2022) MobilKincstár. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szakdolgozat_Miloszrdni Nikolett.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
2014 és 2019 között a Magyar Államkincstár Budapest és Pest Megyei Igazgatóság Állampapír- és Pénzforgalmi Osztályán dolgoztam értékpapír-forgalmazási referensként. Az itt eltöltött 5 év alatt több területtel ismerkedtem meg, valamint ebben az időszakban kezdett népszerűvé válni a MobilKincstár szolgáltatás is, mely jól tükrözi a modern technika megjelenését a befektetések világában.A szakdolgozatomat a MobilKincstár szolgáltatásról kívánom írni. A szolgáltatás bevezetése óta a lakossági ügyfeleknek lehetőségük adódik mobiltelefonos alkalmazás segítségével is az állampapírok megvásárlásra. Ezzel a kényelmi szolgáltatás bevezetésével az állampapír vásárlása egyszerűbb és gyorsabb lett. Így már nem kell személyesen felkeresni a Magyar Államkincstár ügyfélszolgálatainak egyikét és sorba állni az ügyintézéshez, hiszen a legtöbb szolgáltatás (állampapír vásárlás / eladás, adatmódosítás, utalás stb.) már bárhonnan mobiltelefonról is intézhető. A szakdolgozatomban a következő kérdésekre szeretnék választ kapni. Valóban megkönnyítette-e az ügyintézést az applikáció bevezetése? Mennyire nyerte el az újítás az ügyfelek tetszését? Mennyien használják az applikációt? A Kincstár ügyfelei közül minden korosztály használja-e ezt az elektronikus csatornát a befektetései ügyintézéséhez, vagy inkább csak a fiatalabb generációra jellemző az alkalmazás letöltése és használata? Előnyt jelent-e, hogy így időt és pénzt takaríthatunk meg (hiszen nem kell utazással és sorban állással tölteni az időt, illetve az utazási költséget is megspórolhatjuk)? Milyen tevékenységeket végeznek az ügyfelek a mobiltelefonos alkalmazáson keresztül? A felhasználóknak mi a véleményük a MobilKincstár felületen végzett tranzakciók kezelhetőségéről? Biztonságos-e a felület a befektetések kezelésére? Illetve ajánlanák-e másoknak is ezt a szolgáltatást? A fent leírtak alapján a szakdolgozatom hipotézisei a következő állítások: A MobilKincstár bevezetése megkönnyítette a befektetésekkel kapcsolatos ügyintézést. A MobilKincstár népszerű az ügyfelek körében. Azonban ezt a mobiltelefonos alkalmazást csak a fiatalok használják. A dolgozat során ezeket az állításokat vizsgálom.A Magyar Államkincstárnál lehetőség nyílik megtakarításainkat állampapírba fektetni. Az állampapír az állam által kibocsátott, hitelviszonyt megtestesítő értékpapír. Állampapír vásárlásával tulajdonképpen az államnak adunk kölcsönt, előre meghatározott kamatra és előre meghatározott időre. Az állampapír a legbiztonságosabb befektetési lehetőség ma Magyarországon, mert a befektetések mögött a hazai pénzügyi piacok legnagyobb és legstabilabb szereplője, a Magyar Állam áll. Lejáratkor a tőke teljes összegére, valamint az esedékes kamatokra az állam értékhatártól függetlenül garantálja a kifizetést, mely követelés az állammal szemben nem évül el. Az állampapírokat különböző szempontok alapján különböztethetjük meg. Csoportosíthatjuk az állampapírokat futamidejük alapján, mely szerint léteznek 1 éves vagy annál rövidebb, valamint 1 évnél hosszabb lejáratú állampapírok. A rövid lejárathoz sorolhatjuk a következő értékpapírokat: Diszkont Kincstárjegy, Egyéves Magyar Állampapír, valamint egyéves futamidejű Kincstári Takarékjegy, melyet kizárólag a Magyar Posta forgalmaz. Míg a hosszú lejáratú értékpapírokhoz tartozik: a Magyar Államkötvény, a Prémium Magyar Államkötvény, a Magyar Állampapír Plusz, a Prémium Euró Magyar Állampapír és a kétéves futamidejű Kincstári Takarékjegy, melyet szintén kizárólag a Magyar Posta forgalmaz. Továbbá kamatozás szerint létezik fix, változó, illetve fix, sávos kamatozású állampapír, valamint diszkont áron kibocsátott értékpapír is. A SWOT-elemzést figyelembe véve elmondhatjuk, hogy a MobilKincstár egy olyan ingyenes alkalmazás, melynek használatával könnyen és kényelmesen intézhetjük befektetési ügyleteinket, legyen szó akár utalásról, állampapír vásárlásról vagy éppen eladásról. Lehetőségünk van továbbá nyomon követni a saját portfóliónkat vagy az újonnan megjelenő állampapírokat, illetve személyes adatainkat is könnyedén módosíthatjuk sorban állás nélkül. Mint minden szolgáltatásnak, ennek is vannak gyengeségei. Ilyen például, hogy az ügyfélszolgálatokon kérhető „Számlakimutatás – forgalom összesítő” elnevezésű bizonylat az alkalmazáson belül nem elérhető. Azonban egy későbbi verzióban talán már ez a típusú számlakimutatás is elérhetővé válik és a korábban gyengeségként felsorolt jellemző az erősségek táborát fogja majd erősíteni. Az alkalmazás használata közben néhány veszéllyel is számolnunk kell. Például a nem megfelelően megválasztott jelszó miatt megnövekedhet az esély a felhasználói fiók feltörésére. Ez elsősorban nem az alkalmazás hibája, hiszen mindenkinek a saját érdeke a biztonságos jelszókezelés, azonban a mobiltelefonos alkalmazás figyelmeztethetné a felhasználót a speciális karakterek alkalmazására a még biztonságosabb jelszó elérése érdekében. Bár azt is meg kell említeni a mobiltelefonos alkalmazás biztonságával kapcsolatban, hogy a MobilKincstárt csak azon ügyfelek használhatják, akik igényeltek korábban internetes hozzáférést is értékpapírszámlájukhoz. Továbbá a MobilKincstáron végrehajtott tranzakciókhoz kapcsolódó bizonylatok kizárólag a WebKincstárba történő bejelentkezést követően tekinthetőek meg, menthetők le, illetve nyomtathatóak ki.Szakdolgozatomban bemutattam a Magyar Államkincstárnál 2013-ban bevezetésre került MobilKincstár elnevezésű kényelmi szolgáltatást, mely az okostelefonon történő állampapír-forgalmazást teszi lehetővé.A szakdolgozatom elején megfogalmaztam azokat a kérdéseket, amelyre a kutatásom során választ szerettem volna kapni. Véleményem szerint sikerrel jártam, hiszen megtudtam, hogy a mobiltelefonos alkalmazás bevezetése megkönnyítette az ügyintézést az ügyfelek számára és ez az újítás a legtöbbeknek el is nyerte tetszését. Az is kiderült, hogy minden korosztályban akad, aki használja a szolgáltatást, azonban leginkább a fiatalabb korosztályra jellemző az aktivitás. Többeknek tetszett, hogy a MobilKincstár használatával időt és pénzt spórolhatnak meg. Továbbá azt is megtudtuk, hogy szinte minden tranzakció elvégezhető a felületen keresztül, amely lehetőséget ki is használnak a felhasználók. Illetve meg vannak elégedve az alkalmazás könnyű kezelhetőségével is. Így a megkérdezettek többsége mások számára is bátran ajánlja a Magyar Államkincstárnak ezen elektronikus szolgáltatását. A fent leírtakat figyelembe véve, a szakdolgozatom elején felállított hipotézisek közül két állítás igaznak bizonyult, mert a kutatásom során kapott válaszok alátámasztják azon állításaimat, mely szerint a MobilKincstár bevezetése megkönnyítette a befektetésekkel kapcsolatos ügyintézést, valamint azt is, hogy az alkalmazás népszerű az ügyfelek körében. Azonban az az állítás, hogy a mobiltelefonos alkalmazást csak a fiatalok használják nem bizonyult igaznak, mivel a kutatás során kiderült, hogy minden korosztályban van példa az alkalmazás letöltéséére. Bár igaz, használata inkább a fiatalabb generációra jellemző.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | állampapír, befektetés, elektronikus kényelmi szolgáltatás, kérdőíves felmérés, Magyar Államkincstár, MobilKincstár, SWOT-elemzés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 11. 09:47 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 11. 09:47 |
Actions (login required)
Tétel nézet |