A helyi közösségi közlekedés finanszírozása

Magyari Tímea (2021) A helyi közösségi közlekedés finanszírozása. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of SZTK_szakdolgozat_Magyari Tímea_helyi közösségi közlekedés finanszírozása_moodle2_merged.pdf] PDF
SZTK_szakdolgozat_Magyari Tímea_helyi közösségi közlekedés finanszírozása_moodle2_merged.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (997kB)
[thumbnail of SZTK_O_Magyari_Timea.pdf] PDF
SZTK_O_Magyari_Timea.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (241kB)

Absztrakt (kivonat)

A közlekedés, a közlekedéssel kapcsolatos gondok mindennapi életünk egyik központi témájaként jelennek meg, annak ellenére, hogy az utóbbi években, évtizedekben mind nagyobb figyelmet fordítanak a jelentkező problémák kezelésére, megoldására. Általános tendencia szerint a nagyvárosokban egyre többen használják a személygépkocsit a felmerülő közlekedési szükségletek lebonyolítására. Ennek oka kereshető egyrészt az emelkedő életszínvonal – egyre többen vásárolnak maguknak személyautót (2010-2020. évek között Budapesten 20%-kal növekedett a személygépjárművek száma, a lakosság szám 2%-os növekedése mellett[1])  –, másrészt a decentralizáció jelenségében. A közlekedési, mobilitási igények növekedése nemcsak nagymértékű energiafogyasztás növekedést eredményez, hanem a meglévő infrastruktúra hálózat kapacitástartalékának csökkenésével jelentős mértékben fokozza a zsúfoltság-érzést. Ezeken felül még számos negatív hatást gyakorol mind a természetes (zaj és levegőszennyezés), mind az emberi környezetre (stressz, balesetek). Alapvető cél (lenne) annak elérése, hogy a modern élet mindennapjaiból fakadó különböző motivációjú, lakóhelyi-, munkahelyi-, oktatási-, szabadidő eltöltési- stb. közlekedési igények kielégítésénél a választás, illetve a választások többsége ne automatikusan a személygépkocsira essen, hanem tudatos választási folyamat eredményeként döntsön a felhasználó egy alternatív közlekedési eszköz, alternatív eljutási mód mellett. Helyi szinten alapvető fontosságú, hogy – bizonyos méret, méretgazdasági jellemzők felett – lehetőség szerint legyen és finanszírozottsági helyzetét tekintve működőképes helyi közösségi közlekedési rendszer álljon rendelkezésre alternatívaként. Dolgozatomban megvizsgálom a helyi közösségi közlekedés finanszírozási helyzetét, kiemelten a Budapesti közszolgáltatás szerkezetét elemzem az Európai Uniós és magyar jogi szabályozási keretekkel együtt. Felmérem az utazási szokásokat, azok megváltozását és menetdíjbevételekre gyakorolt hatását a koronavírus járvány idején. A fővárosi jegy és bérletértékesítés alapját képező tarifarendszer szerkezetével is foglalkozom és az megvizsgálom, hogy a jelenlegi finanszírozási szerkezet hosszútávon hogyan képes biztosítani a fővárosi közösségi közlekedés üzemeltetését.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kardos Gábor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szennay Áron
Belső
egyetemi tanársegéd; Pénzügy Tanszék; PSZK

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: finanszírozás, közlekedés, közlekedésszervezés, közszolgáltatás(ok), önkormányzatok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:54
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet