Volák Viktória (2021) Nonprofit és forprofit szervezet teljesítménymenedzsmentjének összehasonlító elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Volák Viktória szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Szakdolgozati témavázlat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (183kB) |
Absztrakt (kivonat)
A mai folyamatosan változó világban az emberek egyre gyakrabban teszik fel maguknak azt a kérdést, hogy vajon elég jók-e? Minden embernek szüksége van a visszajelzésre és pontos iránymutatásra, legyen az akár pozitív vagy negatív kimenetelű. Ahogy az egyéneknél, úgy a vállalatok életében is működnek ugyanezek a mechanizmusok. De ki az, aki a szervezet esetében elvégzi az önvizsgálatot? A szervezet egészének, valamint az azt alkotó egyének a értékelését, a kommunikációtól kezdve egészen a stratégiai iránymutatásig a teljesítménymenedzsment segítségével alkothatjuk meg. A teljesítménymenedzsment hasznosságát felismerő szervezetek erre a feladatra külön szakembereket alkalmaznak. Kutatásom tárgyául két, egymástól céljaiban élesen eltérő, szervezet típust választottam arra, hogy megvizsgáljam, hogy a teljesítménymenedzsment célját és folyamatát mennyiben befolyásolja az, hogy milyen okból, milyen célra jött létre maga a szervezet. A vizsgált szervezeteket én választottam ki. Fontos szempont volt döntésemkor, hogy ezekben a szervezetekben legyen már bevezetett, azaz működő teljesítménymenedzsment. Kvalitatív kutatásomban félig strukturált mélyinterjúkat készítettem olyan humánerőforrás igazgatókkal, akik szervezetükben részt vettek a teljesítménymenedzsment kiépítésében, és a működtetésük azóta is az ő feladatukat képezni. Dolgozatom első felében elhelyezem a teljesítménymenedzsmentet az emberi erőforrás menedzsment rendszerében, majd részletesen be is mutatom azt. Szakdolgozatom második felét a kutatásom adja, amelyben kutatási kérdéseim mentén mutatom be az interjúk által szert tett információimat. Elsőként a teljesítménymenedzsment szervezeten belüli céljait vizsgáltam és azt a belső motivációit, ami a rendszer kialakításához szolgált. Ennek tekintetében mindkét szervezet esetében ugyan máshova helyeződik a fókusz, ám a hatékonyság növelése mégis azonosságként említhető. A nonprofit alapítvány a munkavállalói elégedettséget szerette volna az értékelések által növelni, míg a forprofit vállalat a bónuszrendszerét akarta ezáltal optimalizálni. Jól láthatóan következett kutatásomban, hogy a teljesítménymenedzsment folyamata igazodott a célok eléréséhez, amelyet a tervezés, a megvalósítás, a mérés és a beavatkozás ciklikus folyamatán keresztül mutattam be kutatásomban. Összességében, ahogy a történelem során korábban is, a teljesítménymenedzsment mindig egy adott helyzetre reagálva alakult ki, így kijelenthető, hogy bevezetésének és működtetésének célját mindig az adott szervezet konkrét célkitűzései határozzák meg. A teljesítménymenedzsment folyamata emellett a szervezetekben az általa elérni kívánt célokkal van összefüggésben, amelyet pedig a vállalat stratégiai céljából fogalmaznak meg. Ezek után kijelenthetjük, hogy mind a teljesítménymenedzsment célját, mind annak folyamatát befolyásolja az, hogy milyen okok vezérelték a szervezet megalapítását.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | emberi erőforrás menedzsment, motiváció, nonprofit szervezet(ek), összehasonlító elemzés, profitorientált szervezet, teljesítménymenedzsment |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:54 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:54 |
Actions (login required)
Tétel nézet |