Sharing economy helyzete és lehetőségei Magyarországon

Lukács Dániel (2021) Sharing economy helyzete és lehetőségei Magyarországon. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of LukácsDániel_TTBUEB_SZAKDOLGOZAT.pdf] PDF
LukácsDániel_TTBUEB_SZAKDOLGOZAT.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Temavazlat-es-osszefoglalas_2021_december.pdf] PDF
Temavazlat-es-osszefoglalas_2021_december.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (253kB)

Absztrakt (kivonat)

A kollaboratív fogyasztás, amelyet gyakran a megosztási gazdasághoz kötnek, szervezett rendszerekben vagy hálózatokban valósul meg, ahol a résztvevők megosztási tevékenységet folytatnak áruk, szolgáltatások, szállítási megoldások, hely vagy pénz bérbeadása, kölcsönadása, kereskedése, csereügylete és cseréje formájában. Ezt a kollaboratív fogyasztás sharing economy viszonylagosan friss gazdasági területnek a része. Az USA-ban már képes volt olyan vállalkozásokat teremteni, amik teljes egészében átvettek egy-egy adott szolgáltatói szférát. Jelen szakdolgozatommal szeretném bemutatni, az USA-n kívüli helyzetet, az EU-ra és azon belül Magyarországra kifejezve. Magyarországról fejlődő ország révén mindig rásütik, hogy az alapvető trendekről le van maradva a fejlett országokhoz képest. A sharing economy tekintetében viszont kutatásaim alapján azt tapasztalhatjuk, hogy Magyarország némelyik fejlett EU országnál még előrébb is tart a trend elterjedtségében, és az emberek a szolgáltatások felé nyitottságában. Egyes emberek azt gondolnák, hogy olcsóbb mivoltuk miatt a szegényebb társadalmi csoportok hajlamosabbak a használatukra, de a valóságban a tehetősebb középosztály az, akik igazán látják ezeknek a sharing platformoknak a potenciálját. Emellett még az iskolázottság tekintetében azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az újfajta iskolai rendszer (nincs szakmunkásképző, főiskola csak szakközép/gimnázium és egyetem) végzettjei nyitottabbak, tehát akik valamivel fiatalabbak, és azok közül is inkább az egyetemet végzettek a fogyasztói többség. Továbbá későbbi kutatások alapján érdemesnek tartanám a szolgáltatói oldal hajlandóságának a vizsgálatát, hogyan lehetne fejleszteni, növelni a hajlamot az ilyen szolgáltatások nyújtására. Azért ezt tartom egy fontos fejlődési lehetőségnek, mert a digitalizáció fejlődése is eredményezne nagyobb nyitottságot, de kutatásaim alapján azt fedeztem fel, hogy a megkérdezettek 40-60%-ban biztosan igénybe vennék ezeket a szolgáltatásokat, viszont az ilyen szolgáltatások nyújtására csak 10-20%-os volt a hajlandóság. Ebben természetesen nagy szerepe van az ország kormányzásának is, esetleges több támogatással, és nem az elüldözéssel (lásd Uber), az emberek hajlandóbbak lennének a sharing szolgáltatások nyújtására, kevésbé félnének attól, hogy felsőbb vezetés hatására megszűnik a kenyérkereső lehetőségük. De ez nem csak gazdaságpolitikai kérdés, ha a média is nagyobb százalékban ösztönözné az embereket a vállalkozási kedvre, mint azt ahogy az USA-ban is láthattuk, akkor ez is növekedést eredményezne nem csak a sharing vállalkozások indításában.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Granát Marcell
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Marciniak Róbert András
Belső
egyetemi docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális felületek, digitális gazdaság, EU és Magyarország, vállalkozások, világgazdasági trendek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:52
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:52

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet