COVID-19 jelentette vezetői kihívások a pénzügyi szektorban

Kapronczai Péter (2021) COVID-19 jelentette vezetői kihívások a pénzügyi szektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Kapronczai_Péter_COVID19válság_jelentette_vezetői_kihívások_pénzügyi_szektorban_szakdolgozat.pdf] PDF
Kapronczai_Péter_COVID19válság_jelentette_vezetői_kihívások_pénzügyi_szektorban_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of COVID-19 jelentette vezetői kihívások a pénzügyi szektorban_absztrakt.pdf] PDF
COVID-19 jelentette vezetői kihívások a pénzügyi szektorban_absztrakt.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (117kB)

Absztrakt (kivonat)

COVID-19 jelentette vezetői kihívások a pénzügyi szektorban Kapronczai Péter Levelező Vezetés és szervezés Leadership     Szakdolgozatomban részletesen bemutatom a COVID-19 válság jelentette vezetői kihívásokat és megvizsgálom, milyen stratégiai irányt érdemes követni azért, hogy minél hatékonyabban lehessen szervezni a munkát a bankokban. A pandémia és az ezt követő válság következtében valamennyien kihívás elé kerültünk, gazdasági és szervezeti szempontból is. Az IMF becslése szerint a világgazdaság 4,4 százalékkal zsugorodott 2020-ban. A szervezet az 1930-as évek nagy gazdasági világválsága óta a legnagyobb visszaesést jelezte. A világjárvány idején sok embert meglepett, hogy milyen gyorsan és hatékonyan fogadták el a videokonferencia-világát és a digitális együttműködés egyéb formáit. Sokak számára az eredmények jobbak voltak, mint gondolták. A McKinsey kutatása szerint a megkérdezettek 80 százaléka számolt be arról, hogy szívesen dolgozik otthonról. 41 százalék állítja, hogy hatékonyabb, mint korábban, 28 százalék pedig azt, hogy ugyanolyan produktív a munkavégzése.  Sok kérdés merült fel bennem ezt az időszak követően. Lehetséges-e, hogy az otthoni munkavégzés által tapasztalt hozzáállás és termelékenység megmaradjon? A vállalati kultúra és közösségek idővel erodálódnak fizikai interakciók nélkül? Csökken-e a munkavállalók közötti együttműködés? Kevesebb lehetőség lesz a mentorálásra és a tehetségfejlesztésre? Az otthoni munka csak azért sikeres, mert azt ideiglenesnek, nem állandónak tekintik? Megannyi választ igénylő kérdés! A csúcs 2020. év májusában volt amikor az azonos év februári hónapjához képest a rendszeresen home office -ban dolgozók aránya csaknem ötszörösére nőtt, míg az alkalmanként dolgozók aránya nyolcszorosára.   A szakdolgozatomban három hipotézist fogalmaztam meg.   HP1: A pénzügyi szervezetekben a digitális munkarendre történő átállás nem történt meg megfelelően. HP2: Tudatos változásmenedzsmenttel könnyebb és gyorsabb a szervezeti struktúrát átalakítani. HP3: Megfelelő home office stratégiával növelhető a hatékony munkavégzés a munkavállalói elégedettség. Dolgozatom hátterét jelentö kutatás alapjául a szakértői mélyinterjúkat válaszottam. Úgy gondolom, hogy ez a legalkalmasabb a kérdés teljes körű vizsgálatára, mert olyan információk megszerzésére ad lehetőséget, amelyet egy kvantitatív kutatás során nem lenne lehetőség összegyűjteni a szakértelem hiánya miatt. A szakértői interjúkat pénzügyi szektor középvezetőivel készítettem, igyekeztem több területről válogatni az interjú alanyokat akik olyan szinten helyezkednek el, hogy még operatívan végeznek csapat irányítást, de már belelátnak felsővezetői döntésekbe és azoknak miértjeibe. Öt banki vezetővel készítettem mélyinterjút, akik a következő bankokat képviselték:. ●      OTP, ●      Budapest bank, ●      Takarék bank, ●      Erste bank, ●      Sberbank Magyarország Zrt. Kutatásom azt bizonyítja, hogy a legtöbb pénzügyi szereplő hasonló metódust követett, hasonló intézkedéseket hoztak. Véleményem szerint, a felülről irányított intézkedés, vagyis, hogy a digitális munkarendbe költözik az egész bank, mindenhol, kivétel nélkül megfelelően végbement. A hatékonyság nem, hogy csökkent vagy stagnált, hanem nőtt. Ez egy ilyen helyzetben óriási siker. A kutatások alapján a HP1-es hipotézist cáfolom. A pénzügyi szervezetekben a digitális munkarendre történő átállás megtörtént úgy, hogy a bevezetett intézkedések már a megszokott munkarendre történő visszaállás után megmaradtak. A HP2-es hipotézist igazolta a kutatás. Tudatos változásmenedzsmenttel könnyebben és gyorsabban véghezvihető a szervezeti struktúra átalakítása. A HP3-as hipotézist részben igazolta, részben cáfolta a kutatásom, a vezetők egyöntetű visszajelzése alapján nem csökkent a hatékonyság, inkább nőtt. Viszont a teljes home office-ban a csapat irányítása nehezebb és a dolgozónak az elégedettsége is csökkenhet amennyiben az adott vezető nem fordít elég figyelmet a munkavállalóra. A választott téma számomra rendkívül érdekes, mivel jómagam is a pénzügyi szektorban (CIB Bank) dolgoztam a pandémia kitörésénél és operatív szinten éltem meg a bevezetett változásokat, amiből természetesen kialakult egy kép bennem, hogy hogyan is történt ennek a kezelése. Azóta foglalkoztatott ez a téma és örülök, hogy jobban bele tudtam ásni magam és több irányból kaptam válaszokat a kérdéseimre.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vezetés és szervezés

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Bakacsi Gyula
Belső
egyetemi tanár; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: koronavírus-járvány (COVID-19), pénzügyi szektor, távmunka, változásmenedzsment, vezetés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:51
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:51

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet