Szabó Dávid (2021) A Panel Brewery sörfőzde üzleti terve. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)
PDF
Szabo_David_A0P9A9_A_PANEL_BREWERY_SÖRFŐZDE_ÜZLETI_TERVE_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
temavazlat-es-osszefoglalas-2021_Szabo_david_A0P9A9.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (443kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatomban az általános üzleti terv létrehozásának lépéseit tanulmányoztam, majd erre a tudásra alapozva írtam meg a magam részére egy bérfőzde üzleti tervét. Ehhez először részletes gazdasági környezetelemzést végeztem, melynek keretében vizsgáltam az iparági szereplők üzletpolitikáját és ennek tükrében pozícionáltam a saját főzdémet. A vállalkozás más iparágokhoz való kapcsolódása is a fejezet részét képezte, valamint az ágazati tendenciák tanulmányozásának keretében SWOT elemzés segítségével vizsgáltam a vállalat külső- és belső tényezőit. Megállapítottam, hogy az iparági szereplők viszonyát inkább az együttműködések jellemzik és csak egy egészséges konkurencia harc van közöttük. A vállalkozás inputai jellemzően magyar alapanyag forgalmazók, az outputok pedig a kraft sörökre specializálódott szakboltok (online és offline) és kocsmák valamint saját webshop. Várhatóan az ágazat növekedése folyamatos lesz a következő években. A vállalkozás bemutatása során ismertettem a cég székhelyét, a gyártási telephelyet, valamint összegyűjtöttem a főzde alapításának előzményei és eddigi eredményeit. A termék és célcsoport meghatározása és a vállalt célkitűzései is fontos elemei voltak a fejezetnek. Ezen tényezők alapján azt határoztam el, hogy a kraft sörökön belül is a különlegesebb tételek elkészítésére fog koncentrálni a főzde, valamint évente min. 4 db különböző sör piacra hozatala a cél. Ezzel szeretne a főzde rendszeres szereplője lenni a magyar kisüzemi piacnak. A cég telephelye csepelen lesz itt zajlanak a teszt főzések, a kereskedelmi forgalomba szánt termékek pedig a Reketye Brewing Co. nagytarcsai üzemében készülnek bérfőzésben. A marketing tervben a marketingmix minden elemére kidolgoztam a kitűzött céloknak megfelelő stratégiát. A termék életciklusának 1-3 hónapot határoztam meg. A termék kiszerelése 20 %-ban hordós (20 és 30 literes), a maradék pedig dobozos (0,44 literes) formában valósul meg. Nagy hangsúlyt fektet a cég a dizájnra így minden egyes receptnek egyedi grafikája lesz. Egyedileg nyomott poharak és pólók is készülnek, a márka népszerűsítése érdekében. Az ármarketing vizsgálata során a kisüzemi sörök felső kategóriájába soroltam a termékeinket. A marketingkommunikáció csatornái: facebook, instagram, youtube és az untappd, valamint a különböző együttműködések többnyire más főzdékkel. A működési tervben a sör előállítása során felmerülő feladatok összegyűjtését és rendszerezését végeztem el. Esetünkben ezek a következők: · a recept kitalálása, letesztelése 20 literes batchen · a recept felnagyítása a bérelt főzőházra · alapanyagok beszerzése · a sör lefőzése · a név, címke kitalálása, megrajzoltatása · értékesítés A szervezeti terv szerint minden a működési tervben meghatározott feladatokat egy ember a tulajdonos fog végezni másodállásban, kivétel ez alól a könyvelés. A kockázatbecslés során arra jutottam, hogy a két nagy veszélyforrás fenyegetheti a vállalkozást: · A főzdék kiszorítják a bérfőzőket az üzemeikből, ezáltal csökken a főző kapacitás. · Politikai/adózási kockázat. Ezek közül egyik se jelent jelenleg veszélyt és mivel a vállalkozásnak különösen nagy befektetési igénye nincsen ezért ezek a kockázatok elfogadhatóak. A pénzügyi tervet a vállat életének első három évére készítettem el, ehhez részletesen meghatároztam, hogy mik azok a sörök melyeket az első évben el szeretnék készíteni, mivel a receptek is rendelkezésre álltak ezért elég pontosan lehetett közelíteni az alapanyag költségeket és az értékesítési tervet is ez alapján dolgoztam ki. A második és harmadik év várható költségeit és bevételeit az első évre részletesen kiszámolt eredményekből származtattam. A fedezeti pont kiszámolása is ebben a fejezetben történt. A likviditási terv alapján a 2 millió forint induló tőkével biztonságosan elindulhat a vállalkozás. A érzékenységvizsgálat során az alapanyag ár- és az értékesítési volumen változását vizsgáltam, ez alapján arra jutottam, hogy az értékesítési terv kivitelezésére kell nagy hangsúlyt fektetni, mivel erre kifejezetten érzékeny a projekt. A vállalkozás fedezeti pontja évi 1550 liter sör értékesítésénél van. A projekt három éves ütemtervét Gantt diagrammban ábrázoltam, ennek a betartása mindenképpen szükséges a sikeres megvalósítás érdekében. Az üzleti terv mellékletébe került a sör jövedéki szabályozásának kifejtése, ennek a témának a körbejárás mindenképpen szükséges volt a terv elkészítéséhez, de a törzs szövegben a terjedelme miatt nem volt helye. Ide került még az első év receptjeinek részletes anyagköltsége. Konklúzióként megállapítottam, hogy a vállalkozás az elkészített terv szerint megvalósítható.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | záródolgozat |
---|---|
Kulcsszavak: | panel brewery, sör, söripar, sörtermelés, üzleti terv, üzleti terv készítése |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:51 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:51 |
Actions (login required)
Tétel nézet |