Elektromos autózás elterjedése a vállalati szféra szemszögéből

Janiga Ádám (2021) Elektromos autózás elterjedése a vállalati szféra szemszögéből. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of JanigaÁdámszakdolgozat.pdf] PDF
JanigaÁdámszakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_JANIGA_ADAM.pdf] PDF
BA_O_JANIGA_ADAM.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (226kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom az elektromos autózás elterjedésével foglalkozik, amely napjaink egyik legnagyobb kérdése. Európai törekvések igen szigorú szabályozásokkal próbálkoznak az elektromos autózás terjesztésére. A dolgozatom szakirodalmai az elektromos autózással foglalkoznak. Bevezetés után az első rész a mobilitást vizsgálta. Autómatizáció és a jármű megosztás szerepén keresztül 4 lehetséges szcenáriót vázol fel a szakdolgozat. A lehetséges jövőbeli mobilitásokban nagy szerepet fog vállalni az elektromos autózás. A következő fejezet az elektromos autózás történetével foglalkozik, ahol megállapításra került, hogy az elektromos autózás, mint technológia több, mint 100 évre tekint vissza. Az elektromos autó típusait is vizsgálja a szakdolgozat, ahol több típus is bemutatásra került. Erre feltétlen szükség volt a későbbi kutatások megértésére, hiszen több kérdés is az elektromos autózás eltérő típusaira irányult. A típusok bemutatása mellett, megjegyzésre kerültek az elektromos autózás előnyei és hátrányai is. Az elektromos autózás mellé társul egy nagy infrastruktúra is, amelyet töltőhálózatoknak nevezünk. Az elektromos autó kiszolgálása árammal legtöbbször a töltő oszlopokon keresztül történik. Legtöbb kritika az elektromos autózással kapcsolatban a töltőhálózatokra érkezik. Vizsgáltam a töltőhálózatok típusait, eloszlását. Töltő hálózatok vizsgálata során, régebbi cikkek és prognosztizálásokat is vizsgáltam, amelyek alapján arra jutottam, hogy a töltőhálózatok nem úgy terjedtek ahogy azt az Európai Unió és a szakemberek várták. Jelenleg az elektromos autózás mozgató motorja az állami támogatások. A szakdolgozatom vizsgálja a nemzetközi trendeket is, amelyben kiderül, hogy globális szinten egy állandó támogatás van jelen. Magyarországon számos ösztönző jól működik, míg a pénzbeli támogatások nem, hiszen ezek nem folyamatosan, hanem időszakosan vannak jelen. Így az elektromos autózás terjedése nem exponenciálisan nő, hanem kiugró eladásokkal találkozhatunk mikor a támogatás megjelenik. A szakirodalmi rész után kutatás módszertanával foglalkoztam, amely két részre bontható. Az első részben egy kérdőíves kutatás keretein belül vizsgáltam a vállalati szféra hozzáállását tapasztalatait az elektromos autózással kapcsolatban. Vállalati szférán belül az eladói oldalra koncentráltam, hiszen ők szakértői szemmel figyelik az eladásokat. Megállapításra került, hogy az elektromos autózás legnagyobb visszatartója a magas eladási ár és az elektromos autó hatótávja. Megállapításra került, hogy az elektromos autó teljes lábnyomát tekintve nem tekinthető környezetbarátnak. Az elektromos autózás a jövő, de ez nem a közel jövő hanem a távoli jövő. Vizsgálat során arra a következtetésre jutottam, hogy a mai felhasználások mellett a plug-in hibrid autó jelent megoldást, amely egy híd lehet a teljes elektromos autózáshoz. Az empirikus kutatás második felében egy interjút készítettem Magyarország egyik legnagyobb flottakezelő cég kereskedelmi igazgatójával. Az interjú a kvantitatív kutatásra reflektál, amelyet bővebben kifejtünk az interjú során, kvalitatív jelleggel. Flotta összetétele azt mutatja, hogy az elmúlt években az elektromos autók hányada nőtt a teljes flottára vetítve. Kutatás során megállapításra került, hogy elektromos autó vásárlókat 3 típusra bonthatjuk. Magyarországon az elektromos autó támogatásokat állandóvá kell tenni. Állami ösztönzők jól működnek így ezeken nem kell változtatni. Az elektromos autózás mellé társítani kell kiegészítő szolgáltatásokat, amelyek az elektromos autó tulajok életét könnyíti meg. A szakdolgozatom zárásaképp összefoglaltam a kutatást.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Honvári Patrícia
Belső
főiskolai docens; Üzleti Gazdaságtan Tanszék; PSZK
Juhász Lilla
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autó, elektronika, jövő, mobilitás, operatív lízing
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:50
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:50

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet