Utazási költségtérítés projekt támogatása BI Publisher sablonokkal

Kovács Tímea Andrea (2021) Utazási költségtérítés projekt támogatása BI Publisher sablonokkal. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BSc_Szakdolgozat_KovacsTimeaAndrea_K8QUJA_hitelesitett.pdf] PDF
BSc_Szakdolgozat_KovacsTimeaAndrea_K8QUJA_hitelesitett.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Kovacs_Timea_Andrea.pdf] PDF
BA_O_Kovacs_Timea_Andrea.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (557kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája a Magyar Államkincstár TÉBA Siebel CRM rendszerében megvalósított Utazási Költségtérítés projekt támogatása volt. A projekt keretein belül a kérelmezők költségtérítési igényt nyújthatnak be a Magyar Államkincstárhoz, egészségügyi indokkal történt utazások után. Feladataim közé tartozott a kérelmekkel kapcsolatos ügyintézés során szükséges, ügyintézők által előállítható dokumentumok sablonjainak elkészítése és tesztelése. Ennek előkészítéseképpen megismerkedtem a Magyar Államkincstár által használt Támogatási Életút Bázis Adatok ( TÉBA ), Siebel alapú CRM rendszerrel, annak működésével és a projekttel kapcsolatos ügyviteli folyamatokkal. A sablonok előállításának megkezdése előtt behatóbban meg kellett ismernem a Siebel CRM általános felépítését és a fejlesztéshez használt Siebel Tools alkalmazást. Ezen alkalmazás segítségével meg kellett értenem a Siebel repository alapvető működését és a sablonok adattartalmának előállításához szükséges objektumokat és fogalmakat. Összefüggéseiben vizsgáltam, hogy az adatok elemi szintjét jelentő field-ek hogyan kapcsolódnak össze egy-egy Business Component alatt, valamilyen gyűjtő logika alapján, valamint az egymásra épülő Business Component-ek hierarchiája hogyan képezhető le egy Integration Object-re, ami a majdan elkészítendő sablonok adattartalmát fogja adni. A Siebel CRM felületeinek működése kapcsán megismerkedtem az Applet, View és List of Value fogalmával is. Az adatok előállításhoz szükséges ismertek megszerzése után következett a dokumentumok előállítását ( generálását ) végző Oracle Business Intelligence Publisher behatóbb vizsgálata. Megismertem a BI Publisher működési elvét, háromszintű sablon felépítését és egyéb sajátosságait. Ezután fejlesztéshez szükséges BI fejlesztőeszközökkel ismerkedtem meg, többek között az adatmezők beszúrásának logikáját, elágazások és ciklusok használatát az adatok feldolgozási logikájában. Az alsablonok megismerése a sablonok közös blokkjainak kiszervezése miatt volt fontos, hogy lehetőleg egy blokkot csak egy helyen kelljen módosítani, ha kell. Az érintett rendszerek megismerését követően a két rendszer közötti integrációt kellett megértenem, hogy milyen úton jön létre a Siebel field-ek adataiból egy logikailag összefüggő Integration Object, ami végül előállítja a BI Publisher számára a sablonokban megjeleníthető adatokat tartalmazó XML állományt. A környezetek és fejlesztési eszközök megismerése után az Utazási Költségtérítés projekttel kezdtem foglalkozni, főként a Magyar Államkincstár által előállított minta állományokkal, amik az előállítandó sablonokhoz tartalmazták az elvárt felépítést és kinézetet. A megrendelő igényei alapján elő kellett állítani azt a listát, ami azt tartalmazta, hogy melyik sablont hányféleképpen kell majd feltölteni az egyes környezetekbe. Ez a lista a majdani sablon feltöltés, illetve tömeges sablonfeltöltés alapja lett. A sablonok elemzése során láthatóvá vált, hogy milyen adatokra lesz szükség a Siebel CRM-ből, azokat hogyan kell előállítani, vannak-e olyan adatok, amik eddig nem kerültek tárolásra, tehát első lépésben létre kell hozni azokat. A megvalósítás megkezdéséhez elő kellett készíteni a fejlesztői környezetet, a fejlesztéshez szükséges programokat és a megfelelő jogosultságokat is be kellett szerezni. A megvalósítást a sablonok adatmezőivel kezdtem, az újonnan létrehozott mezőkkel ki kellett egészíteni a sablonokhoz rendelt IOB-t, hogy aztán az új mezőkre lehessen hivatkozni a sablonokból. A korábban már az IOB-ben megtalálható adatok esetén elég volt csak a megfelelő helyre beszúrni a hivatkozást az adatra. A következő lépésben a sablonok közös részeit emeltem ki egy-egy template-be a sablonok elején meghivatkozott külső állományba. Így a sablonokban elég volt csak egy-egy hivatkozással meghívni a megfelelő template-et, a template-eket tartalmazó külső alsablon állományban egy helyen volt formázható és alakítható a közös blokkok tartalma. A sablonfejlesztés utolsó lépése a különböző sablon programozási logikák beépítése volt. Itt minden egyes sablonnál egyedileg meg kellett határozni, hogy a forrás adat alapján vannak-e feltételesen megjelenítendő szövegrészek, vagy akár komplett blokkok. Ezen felül ciklusok segítségével gondoskodni kellett a forrás adat ismétlődő blokkjain történő iterációról, hogy minden adat megjelenítésre kerülhessen, ne csak a blokk első adata. Volt, ahol ezt a két logikát egymásba ágyazva is kellett használni, pl. ismétlődő adatblokkok közül csak egy kiválasztott blokk adatainak megjelenítése esetén. A fejlesztés mellett szükséges volt a részvételem egy újonnan kifejlesztett, belső használatra készülő, a tömeges sablonfeltöltést lehetővé tévő szkript megtervezésében és tesztelésében is. Különös figyelmet kellett fordítani a teljeskörű tesztelésre, az összes lehetséges negatív teszteset megfogalmazására és lefuttatására, annak érdekében, hogy az elkészült szkript a lehető legnagyobb mértékben hibatűrő legyen. A fejlesztési folyamatot a tesztelés zárta. Meg kellett ismernem és minden sablon esetén használnom is kellett a sablonok alapján a TÉBA Siebel CRM-ben történő dokumentum előállítási és kiadmányozási folyamatot. Mindezt annak érdekében, hogy ellenőrizhető legyen a BI Publisher által előállított dokumentumok kinézete és adattartalma. Az rtf sablonok esetében további tesztelésre volt szükség, hogy a TÉBA Siebel CRM alá telepített egyedi rtf - pdf konvertáló alkalmazás is helyesen állítja-e elő a pdf állományokat a korábban legenerált rtf dokumentumokból. A tesztelési folyamat eredményeit tesztjegyzőkönyvekben kellett nyilvántartani, röviden felvázoltam ezek felépítését, majd kitértem a tesztek során előkerülő tipikus hibákra is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr Kovács Endre
Belső
főiskolai docens; Gazdaságinformatika Tanszék; PSZK
Szabó Máté
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: BI Publisher, CRM, Oracle, Siebel, üzleti intelligencia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:50
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:50

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet