Online Marketing eszközök használata Magyarországon a kis és közép vállalatoknál, és azok hatása a versenyképességre

Rába Patrik (2021) Online Marketing eszközök használata Magyarországon a kis és közép vállalatoknál, és azok hatása a versenyképességre. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_ D6L13G.pdf] PDF
Szakdolgozat_ D6L13G.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_rába_patrik.pdf] PDF
BA_O_rába_patrik.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (175kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom a modern digitalizációs időszakban létrejövő Online marketing tevékenységekkel foglalkozik kis -és közép vállalati szinten. Pontosabban a hazai kkv-k digitális marketing tevékenységét vizsgáltam és emellett az online marketing versenyképességre gyakorolt hatásaira is kitértem. Mivel a szakdolgozatom a digitalizáció témakörébe tartozik, ezért az elméleti kutatások során meghatároztam a digitalizáció fogalmát és hatásait mind a hétköznapi, mind pedig a vállalati szférában megközelítve. A Siemens Zrt. által készíttetett kutatás, rávilágít arra a tényezőre, hogy magyar vállalatok digitális elmaradottságban szenvednek. Az elmélet kutatás jelentős részében a digitális marketing fogalmát és azok eszközeit ismertettem. A továbbiakban a különböző online marketing eszközök tulajdonságait és azok előnyeit vizsgáltam meg. Az elméleti kutatás további részében bemutatásra került a kis -és közép vállalatok jellemzői, illetve az online marketing stratégia felépítése és fontossága, valamint az online marketing további fontos elemei. A saját kutatás elvégzéséhez kutatási kérdések lettek meghatározva, amelyek az alábbiak: „A hazai kkv-k milyen intenzitásban használják az itthon ismert online marketing eszközöket?” „Az online marketing feladatokat ellátó személyek mekkora hányada rendelkezik hozzáértő szakmai kompetenciákkal?” „Mennyi azon vállalatok aránya, amelyek számára fontos, hogy marketing tevékenységüket célzottan juttassák el a potenciális fogyasztóiknak?” Az említett kutatási kérdések vizsgálatához vegyes kutatási módszertant követtem, ami egyrészt áll egy online kérdőívből, valamint szekunder adatokból. A kérdőív 21 kérdést tartalmaz és több mint 200 hazai kis -és közép vállalkozást célzott meg, amelyből 54 mintavétel sikerrel zárult. Hipotéziseim a hazai KKV-k online marketing szokásai köré fogalmazódtak meg. Olyan hipotézisek lettek felállítva, amelyek célzottan válaszolják meg a hazai kkv-k digitalizációs lemaradásából származó kérdéseket, valamint az online marketinget érintő kérdéseket. • Úgy gondolom, hogy a hazai kis -és közép vállalati szektorban a kereskedelmi tevékenységgel rendelkező vállalatok nagyobb arányban alkalmaznak digitális marketing szakembert, mint a szolgáltató vállalkozások. • Véleményem szerint a hazai kkv vezetők több mint a fele úgy gondolja, hogy a digitális marketingnek pozitív hatása van a versenyképességre. • Azt állítom, hogy azon kkv-k, akik marketingstratégiával nem rendelkeznek, azok nem alkalmaznak online marketing szakmai tudással rendelkező személyt. • Úgy gondolom, hogy minél nagyobb árbevétellel rendelkeznek a vállalatok annál nagyobb arányban mérik online marketing tevékenységük teljesítményét. • Véleményem szerint azon kkv-k, akik nem alkalmaznak digitális marketing tevékenységet vállalkozásuk népszerűsítésére, annak legfőbb oka az anyagi kapacitás hiánya. A primer kutatásból származó eredményeket az alábbiakban részletezem: A digitális marketing eszközök használatát tekintve a 3 legtöbbet használt eszköz a közösségi média, a vállalkozások weboldala és a Google Ads hirdetések. A vizsgált hazai kis -és közép vállalatok 58,5 százaléka nem alkalmaz marketing szaktudással rendelkező személyt digitális jelenlétük maximalizálására. Pozitív adat, azonban, hogy a vállalkozások 77%-a, úgy gondolja, hogy a célzás fontos mind a közösségi média, mind a Google ads hirdetések területén. A szolgáltatóiparban tevékenykedő kkv-k 24 százaléka a kereskedelemben foglalatoskodó vállalkozások 37 százaléka bízza szaktudással rendelkező személyre a digitális marketing tevékenységet. A kérdőívet kitöltő és online marketing tevékenységgel rendelkező hazai kkv-k közül 17 kis - és közép vállalkozás alkalmaz szakmai kompetenciákkal rendelkező online marketing szakembert, de ebből azonban két esetben nincs online marketing stratégia. Továbbá nem mutatható ki lineárisan, hogy a nagyobb árbevétellel rendelkező vállalkozásoknál, nagyobb arányban használnának marketing mérési technikákat. Az eredmények alapján elmondható, hogy a kkv-k fő oka az online marketing tevékenység mellőzésére az idő kapacitás hiánya a kérdőív eredményei szerint. Véleményem szerint a begyűjtött adatok segítségével kielégítő válaszokat kaptam a feltett kérdésekre és ezek segítségével pontos megválaszolásra kerülhettek a meghatározott hipotézisek, amelyek közül 3 darab beigazolódott, valamint 2 darab megcáfolásra került. Az eredmények alapján felmerültek javaslatok a problémák kiküszöbölésére, amelyek a következők: • Amennyiben csak időkapacitáshiányuk van a digitális marketing tevékenységre ne tartózkodjanak az adott munka kiszervezésétől. • Az online marketing tevékenységüket nem mérő vállalkozások tanulmányozzák a Businnes Suite-ot és a Google Analytics-et laikusként, mert segíthet a fejlődésben és értékes információkra tehetnek szert. • A kkv-k kis csoportja, akik anyagi kapacitásuk hiányában nem tudnak marketing szakembert alkalmazni vállalkozásuk népszerűsítésére azok mindenképpen használják a közösségi médiát, hiszen a megjelenés rajta ingyenes és az organikus elérések is költségmentesek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kiss Stephanie
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh János Pál
Belső
tudományos munkatárs; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, e-marketing - elektronikus marketing, kis- és középvállalkozás - KKV, online marketing, SWOT-elemzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:47
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:47

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet