Fintech megoldások a hazai bankszektorban

Vasas Roland (2021) Fintech megoldások a hazai bankszektorban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of szakdolgozat.pdf] PDF
szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (913kB)
[thumbnail of Temavazlat-es-osszefoglalas.pdf] PDF
Temavazlat-es-osszefoglalas.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (218kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom elkészítésének célja a pénzügyi technolóigai megoldások bemutatása, a bankszektorba történő betörése aktuális állapotának bemutatása volt. A témaválasztásban fontos szerepet játszott az informatikai és bankszektor iránti érdeklődésem. A dolgozat elkészítése során számos – előtte még számomra is ismeretlen – banki folyamattal, megoldással ismerkedtem meg. Ez elég indok volt ahhoz, hogy a FinTech világ bankszektorra tett hatását vizsgáljam meg. A bevezető részben az internet otthoni fejlődésével, elterjedésével vezettem fel a digitalizáció világát, ami mostanra már jelentős mértékben elérte a pénzügyi szektort is. A digitalizáció banki világba betörésével egyre több olyan megoldás jelenik meg a piacon, amivel már távolról is intézhetjük pénzügyeinket, nem szükséges a bankfiók meglátogatása egy-egy ügy elintézése végett. Bemutattam a pénzügyi szolgáltatókat és szolgáltatásokat, megvizsgáltam, hogy a szolgáltatók hogyan jelennek meg. A digitalizáció olyan folyamatként jellemezhető, amelyben az adminisztrációt, a kapcsolattartást, a kapcsolatok gazdagítását, a hagyományos üzleti tevékenységeket modern technológiai eszközök és alkalmazások végzik majd. A digitalizációs folyamatban a pénzügyi terület meghatározó, egyben megkerülhetetlen szereplője itthon az MNB, aminek kiemelten fontos a felelőssége, felügyeleti jogköröket gyakorol a bankok és a FinTech cégek felett is. A FinTech vállalatok megjelenésével a bankok új versenytársakat kaptak a hazai piacon, amit az Európai Unió PSD2 szabályozása csak erősített a határon átnyúló szolgáltatások jogszabályi keretében megalkotásával. A bankok ezáltal új kihívókkal szembesültek, miközben különböző belső (pl. magasabb nyereség elérése) és külső (lassú változás) problémákkal kell megküzdeniük. A FinTech szolgáltatások és a magyar bankszektor kapcsán arra az összefüggésre jutottam, hogy a bankok rendelkezésükre állnak a náluk elhelyezett betétek, azt kezelhetik, befektethetik, de a rájuk hárul. Ellenben a FinTech cégek az ügyfél-ügyfél, P2P kapcsolatokat részesítik előnyben. A szakdolgozatban szemrevételezett Deloitte kutatás szerint a hazai bankok még mindig a lemaradók körét erősítik a digitalizációs folyamatokban. A kutatásom során azonban arra jutottam, hogy az elmúlt években számos lépést tettek, új digitális szolgáltatásokat vezettek be a magyarországi bankok, hogy ezt a hátrányt ledolgozzák. Esetelemzéssel bemutattam 6 nagyobb itthoni bank digitális szolgáltatási kínálatát, azok tartalmát. Lehetőségem nyílt, hogy összehasonlító elemzést készítsek, amelyben az alábbi kutatási kérdéseket is megválaszoltam. Kérdés 1: Milyen általánosnak tekinthető digitális szolgáltatást nyújtanak a hazai bankok? Megtalálhatóak-e olyan digitális szolgáltatások, amelyek valamennyi bank kínálatában szerepelnek? Arra jutottam, hogy általános már számos digitális szolgáltatás tekinthető a vizsgált bankoknál, valamennyinél megtalálható az internetbank, a mobilalkalmazás, valamint a mobilbank. A jogszabályi kötelezettségnek megfelelően valamennyi banknál elérhető az azonnali fizetési rendszer is. Kérdés 2: Milyen szolgáltatásokat nyújtanak a vizsgált bankok, amik biztosítják számukra a versenyelőnyt a jelenlegi piacon? Olyan szolgáltatás, ami egyedi versenyelőnyt biztosítani valamelyik bank számára, már nem található meg egyik bank szolgáltatási palettáján sem. Az összes vizsgált digitális szolgáltatás esetében találunk olyat, amit már több bank is bevezetett. A kutatásom részeként egy online kérdőív segítségével felmérést végeztem a FinTech attitűd otthoni felmérése érdekében. A kérdőíves felméréssel az volt a célom, hogy felmérjem a hagyományos digitális szolgáltatások magyarországi elterjedését és használatuk rendszerességét, elégedettségét, az emberek rendelkeznek-e a FinTech szolgáltatásokról információkkal, tapasztalatokkal, mennyire tartják a felhasználók a FinTech megoldásokat biztonságosnak, milyen FinTech megoldásokat használnának a jövőben, és mennyire befolyásolja ebben őket mások véleménye. A kérdőívvel kapcsolatban kettő hipotézist rögzítettem. Az első alapján feltételeztem, hogy a FinTech szolgáltatások között van olyan, amely használatának gyakorisága kiemelkedik a többi szolgáltatás közül. A kérdőívet kitöltők a hipotézist igazolták, kiemelkedett a fizetés, bankolás, pénzküldés szolgáltatások. A második hipotézisben foglaltak szerint az életkor, mint demográfiai adat szoros kapcsolatban áll a FinTech szolgáltatásokról gondolt biztonságérzettel, mások általi befolyással, valamint a legnépszerűbb szolgáltatások (fizetés és pénzküldés) használatával. A második hipotézist azonban el kellett vetni, mivel a kérdőív adatai nem mutattak összefüggést egyes demográfiai adat és a FinTech szolgáltatások vizsgált tényezői között. Összességében elmondható, hogy a megkérdezettek leggyakrabban a mobilalkalmazást használják, ezt követő szorosan a internetbank használata. A digitalizációs folyamat újabb szolgáltatásai, mint a nyílt bankolás és a videóbank még nem terjedt el a számlatulajdonosok körében. Megállapítható, hogy a FinTech szolgáltatások itthoni terjedése elkezdődött, de az igazi térhódítása még várat magára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Kiss Viktor
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh János Pál
Belső
tudományos munkatárs; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bankszektor, digitalizáció, fintech, pénzügyi technológia, PSD2
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:46
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:46

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet