Kalmár Dóra (2021) Fenntarthatóság a magyar szépségipari- és kozmetikai cikkek piacán. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Kalmár Dóra CU6VJQ Szakdolgozat 2021.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Kalmár Dóra.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (249kB) |
Absztrakt (kivonat)
Társadalmunk folyamatos változáson megy keresztül, amely kihívással van a környezetre, a fogyasztókra és a vállalatokra is. A fenntarthatóság fontosságával a szakmai gyakorlatomnak helyet adó Henkel Magyarország Kft.-nél ismerkedtem meg jelentősen. Nagy érdeklődéssel vizsgálom az adott területet, és napjainkban is meghatározó mind a vállalatok, mind a fogyasztók körében ez a globális probléma. A témám fontossága vitathatatlan, érdekfeszítő és lebilincselő. A Henkel vállalatnak különösen a Beauty Care üzletágára fókuszáltam, melynek vezető szerepe van a szépség- és kozmetikai termékek piacán. Sokak szerint a vállalatok felelőssége kell, hogy legyen a környezetbarát termékek előállítása, én úgy gondolom, ha a fogyasztók egyéni szinten nem tesznek a környezettudatosság növelése érdekében, a vállalatok törekvései mind eredménytelenek. A szakirodalmi kutatásom során tanulmányoztam a fogyasztói magatartást, és ugyancsak az átlagemberek vásárlási szokásait. Bemutattam a vásárlási döntéseket befolyásoló tényezőket, különös tekintettel a belső és külső befolyásolási tényezőkre. Mindemellett érdeklődtem a magyar zöld fogyasztás iránt is, figyelembe véve a szépség- és kozmetikai termékek piacát. Kettő szempont szerint vizsgáltam a fenntarthatóság társadalomra gyakorolt hatását. Információt gyűjtöttem a Henkel és Beauty Care üzletág fenntarthatósági elkötelezettségéről, és többek között figyelemmel kísértem a fogyasztói magatartást és az azt befolyásoló tényezőket a szépség és kozmetikai termékek piacán. A fogyasztókra vetítve kérdőíves, valamint a vállalat elkötelezettségének feltérképezése érdekében mélyinterjús megkérdezést végeztem, melyek elemzésével megvizsgálhattam a hipotézisem helytállóságát. A célcsoportom a szépség- és kozmetikai termékeket napi szinten használó és vásárló magyar átlagfogyasztók. A mélyinterjú az első hipotézisem alátámasztotta, mely alapján a Z generáció figyel leginkább arra, hogy a megvásárolt termék környezetbarát legyen. A második hipotézisem segítségével arra az állításra kerestem megerősítést vagy cáfolatot miszerint, a magyar átlagemberek csak részben engedhetik meg maguknak a környezettudatos szemléletmódot. Az állításomat a szakirodalom és a kutatásom is alátámasztotta: Magyarországon az átlagemberek nagy része átlagos jövedelmi helyzettel rendelkező, többnyire beosztottként dolgozó középkorosztály, akik nem tudnak megengedni mindent maguknak, viszont ami számukra fontos, arra költenek, de a környezettudatosság nem prioritás számukra. Az átlagember árérzékeny, de ha kozmetikumokról van szó, nem az ár az elsődleges szempont, hanem a minőség és a személyes tapasztalatok. Így a szakdolgozatom elején felállított harmadik hipotézisem csak részben vélhető igaznak, mely szerint a fenntartható fogyasztói magatartás fő befolyásoló tényezői a szépség- és kozmetikai cikkek piacán leginkább az ár és a személyes tapasztalatok. Nézőpontom szerint, a zöld gondolkodásmód a sok Magyarországon lévő nyugati cégek miatt itt élnek köztünk, viszont cégek, akik fejlesztésben gondolkoztak, a Covid-19 vírus miatt a fennmaradásra költötték a tartalékjaikat, így a fenntarthatóság iránti szándék a fontossági sorrend sokadik helyére esett vissza, azonban a vírus okozta gazdasági károk rendezésével a fenntarthatósági célok megvalósítása ismét új lendületet vehet. Egy új társadalmi szemléletmód kialakítása csakis teljes összefogással jöhet létre, hogy együtt teremtsünk meg egy egészséges és élhetőbb környezetet minden élőlény számára.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | fenntartható fogyasztás, fenntarthatóság, fogyasztás, környezetbarát vállalat, termék |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:45 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:45 |
Actions (login required)
Tétel nézet |