Makai Alexandra Ramóna (2021) Logisztikai folyamatok vizsgálata a PPG Trilak Kft példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat_Makai-Alexandra-R_BEU8HC_PSZK-GM.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Összefoglalás_Makai-Alexandra-R_BEU8HC_PSZK-GM.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (217kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom egy festékgyártó vállalatnál történő termékbevezetés folyamatát és kihívásait követi nyomon és tárja fel részleteiben. Ezen belül bemutatom mind a logisztikát és ellátási láncot érintő, kapcsolódó tevékenységeket. Azért választottam ezt a témát, mert a cégnél töltött munkám során közelről láthattam ezeket a folyamatokat, és a bennük rejlő kihívásokat. Továbbá ebből adódóan a Covid19 járvány által okozott új hatásokat is volt lehetőségem megfigyelni és megtapasztalni. Napjainkban ezek a témák egyre aktuálisabbá válnak a gazdasági makrokörnyezet gyors alakulásával és változásával, ezért fontos megismerni az ok-okozati tényezőket, hogy a változásokra felkészülten és hatékonyan lehessen reagálni. Ezeknek megfelelően két fő kutatási kérdést határoztam meg: 1. Milyen kihívások merülnek fel egy cég termékbevezetési és logisztikai folyamatai során? 2. Milyen új kihívások merültek fel a Covid19 megjelenésével? A dolgozat első, szakirodalmi részében, melyet a 2. fejezet foglal magába, szekunder kutatás segítségével tártam fel a témára vonatkozó szakirodalmi hátteret. Ismertettem tehát az ellátási lánc és a logisztika főbb résztvevőit, tényezőit és folyamatait, valamint a termékekhez kapcsolódó elméleti hátteret. Kutatásomat hazai és nemzetközi szakirodalmakban végeztem, az anyagokat a Google-Tudóson, a Science Direct-en, a Springer Link-en, és a MeRSZ internetes könyvtárán keresztül gyűjtöttem össze. Így felhasználtam tizenegy folyóirati cikket és nyolc szakmai könyvet, tehát összesen tizenkilenc forrást, melyekből tizenegy idegennyelvű, nyolc pedig magyar. A diplomamunkám második részét alkotó, gyakorlati kutatásomat a 3., 4., és 5. fejezetben részleteztem. A 3. fejezetben prezentáltam a PPG Trilak Kft életszakaszait Adizes-féle életciklusmodell segítségével, valamint a tevékenységét, és a termékportfólióját, melyet BCG mátrixxal elemeztem. A 4. fejezetben szemléltettem a termékbevezetési folyamat fő területeit és a köztük lévő kapcsolatokat, majd az 5. fejezetben területenként feltártam a főbb kihívásokat. A 3., 4., és 5. fejezet megírásához primer kutatásként félig strukturált interjúkat készítettem a vállalatnál a kiemelt területek vezetőivel. Ez összesen hét interjút takar, melyeket 2021 októberében folytattam le, időtartamuk átlagosan 45-60 perc volt. Az interjúkat hangfelvétellel rögzítettem, majd dokumentumelemzéssel analizáltam. Az interjúk kielemzése és a cégen belüli folyamatok és kihívások feltárása után a 6. fejezetben foglaltam össze következtetéseimet és javaslataimat. Első kutatási kérdésemnél, miszerint milyen kihívások merülnek fel egy cég termékbevezetési és logisztikai folyamatai során, arra jutottam, hogy ezek sokfélék lehetnek, és többnyire a nem megfelelő információáramlásból, és a kollégák mentalitásából adódnak, így az átfogó, ellátásilánc menedzsment szemlélet lehet a megoldás arra, hogy a vállalaton belüli folyamatok megfelelően működjenek. Ezzel a szemlélettel megismerhetők a kölcsönhatások a tevékenységekben, és annak a megértése, hogy mi mire van hatással, nagyban hozzájárul a hatékonyság növeléséhez. Ezáltal erősíthető az átfogó gondolkodás, a munkavállalók megértik, hogy egymás céljait átlátva és figyelembe véve elkerülhetők a konfliktusok és a kihívások is könnyebben kezelhetők. A nagyvállalati stratégiából adódóan a célok eltérőek, de mindig észben kell tartani, hogy az osztályok nem egymás ellen vannak. Ezzel a szemlélettel egymás munkáját is jobban lehet segíteni. A második kérdésemre, hogy milyen új kihívások adódtak a Covid19 megjelenésével, azt a választ kaptam, hogy amellett, hogy az új helyzet lelkileg is megterhelte a munkavállalókat, rengeteg technikai kihívást is támasztott a vállalat számára. Érintette az emberi erőforrás és az alapanyag ellátást is, és a külső, céget befolyásoló tényezőket is. Sok változásra került sor, például új szabályokat kellett bevezetni, és muszáj volt sokkal rugalmasabbá válni bizonyos területeken. Ez azonban egyáltalán nem rossz, minden változásnál a cégen múlik, hogy képes-e megfelelően adaptálódni, és az előnyére fordítani azt. Összefoglalva tehát, mindkét kérdésemre részletes választ kaptam. Egy vállalat sok általános kihívással néz szembe a mindennapi működés során, így fontos hangsúlyt fektetni ezek megértésére és megfelelő menedzselésére. Azt, hogy a járványhelyzetnek hosszú távon milyen hatásai lesznek a gazdaságra, és a termelő vállalatokra, még nem lehet biztosan megmondani, azonban vannak aggasztó tényezők, amiket figyelembe kell venni, és érdemes előre felkészülni rájuk, és csak bízni lehet benne, hogy a gyártó cégek komolyabb károk nélkül képesek lesznek talpon maradni. Mindez azonban egyelőre a jövő kérdése marad.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | ellátási lánc, kihívás(ok), koronavírus-járvány (COVID-19), logisztika, menedzsment, PPG Trilak Kft, termelő vállalat, termékbevezetés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:45 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:45 |
Actions (login required)
Tétel nézet |