A képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrás biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében a Corning Hungary Kft. példáján keresztül

Vatter Zsófia (2021) A képzés-fejlesztés jelentősége és szerepe az emberi erőforrás biztosításában és a kompetenciák fejlesztésében a Corning Hungary Kft. példáján keresztül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Vatter Zsófia-FW0PVM-Szakdolgozat.pdf] PDF
Vatter Zsófia-FW0PVM-Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2031. December 13..

Download (2MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem .pdf] PDF
Titkosítási kérelem .pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (655kB)
[thumbnail of BA_O_Vatter_ Zsófia.pdf] PDF
BA_O_Vatter_ Zsófia.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2031. December 13..

Download (570kB)

Absztrakt (kivonat)

A mai gyorsan fejlődő világban elengedhetetlen a munkavállalók számára, hogy lépést tartsanak az új módszerek, ötletek megvalósulásával és integrálásával. Egyre fontosabbá válik a multinacionális vállalatoknál a képzések és fejlesztések szisztematikus megszervezése és fókuszált alkalmazása. Ezen gondolatokat vélem felfedezni a szakmai gyakorlatomat eltöltött vállalatomnál is, a Corning Hungary Kft.-nél: rendkívül előtérbe helyezi az egyéni és szervezeti szintű szakmai fejlődést, mellyel egyidőben a kompetenciák fejlesztésére is sort kerítenek különböző tréningekkel és továbbképzésekkel.   Szakdolgozatomat az elméleti háttér bemutatásával kezdtem, elsőként a kompetenciákra tértem ki az emberi erőforrás menedzsment területén belül a jéghegy-modell segítségével, majd a szervezeteken belüli fejlesztési lehetőségeiket mutattam be. A képzés-fejlesztés témakörét egy képzés-fejlesztési folyamatábra segítségével taglaltam, továbbá fontosnak tartottam kiemelni a szükségességét, alkotóelemeit, és a képzések egy formáját a tréningeket is. A képzés-fejlesztés szerepét a karriermenedzsmenten keresztül is szemléltettem a karrier kompetencia alapú értelmezésével.   Kutatásomat a Corning Hugary Kft.-nél végeztem, így kulcsfontosságúnak tartottam a vállalat hátterének áttekintését, majd a képzés fejlesztési rendszerének bemutatását. Kiemelném a 3 részből álló 70%-20%-10%-os tanulási modelljét és tréningjei közül a hat szigma különböző szintjeinek képzését.  Az Ishikawa-diagram alkalmazásával ábrázoltam egy a vállalatnál bebizonyosult problémát, az új munkavállalók struktúrálatlan integrálását, melyre már születtek megoldások és folyamatok, de még fejlesztés alatt áll. Primer kutatásom kérdőíves formájában a Corning Hungary Kft. magyar anyanyelvű munkatársainak véleményét kértem ki a vállalat képzés-fejlesztési rendszerét érintő kérdéskörökről. Kvantitatív kutatásomhoz online, anonim 10-12 perc alatt kitölthető kérdőívet készítettem a Survio segítségével. A kitöltési arány 52%, a potenciális 164 kitöltőből 86-an nyilvánítottak véleményt. Kutatási kérdéseim az alábbiak: K1: A munkavállalók hogyan értékelik a Corning Hungary Kft. képzéseit? K2: Leginkább mi motiválja a munkavállalókat a képzéseken való részvételre? A felmérésem során az alábbi három hipotéziseket állítottam fel: H1: A Corning Hungary Kft.-nél nagyobb a részvételi arány szakmai tréningeken, mint kompetenciafejlesztő tréningen H2: A dolgozók munkahelyi motivációinál a szakmai fejlődés erősebb motivációs tényező, mint az anyagi juttatások H3: A munkavállalók képzésben való részvételi motivációinál az extra jövedelmezőségi lehetőség erősebb motivációs tényező, mint kizárólag a szakmai fejlődés   A képzéseken való részvételnek a motiváció az egyik alapköve, mely nélkül a folyamat értelmetlen lenne, ahogyan a vállalat képzés-fejlesztési vezetője is fogalmazott, emiatt nagy pozitívum, hogy a legtöbb kitöltő (50-en) egy 1-5-ig tartó motivációs skálán (ahol az 1: legkevésbé jellemző és 5: leginkább jellemző) a négyes értéket jelölték be. Az eredmények alapján az első kutatási kérdésemre a válasz, hogy a munkavállalók összességében többnyire meg vannak elégedve a képzés-fejlesztési rendszerrel, csak néhány dolgon változtatnának, melyekre javaslatokat is tettek. A második kutatási kérdésem során kiderült, hogy a munkavállalók legerősebb motivációja a képzéseken való részvételkor az új ismeretek elsajátítása. Kérdőívem segítségével mind a három hipotézisemet alá tudtam támasztani, miszerint a szakmai tréningeken 27%-kal nagyobb a részvételi arány, mint a kompetenciafejlesztő tréningeken. A munkahelyi és képzésbeni motiváció összehasonlításakor egyértelmű eredmények igazolják, hogy más motiváló tényezők állnak a háttérben. Munkahelyi motiváció szempontjából a javadalmazási lehetőségek nagyobb motivációs erővel bírnak, mint a szakmai fejlődés. Azonban a válaszok alapján a legmérvadóbb tényező az elismerés, így a vállalatnak érdemes az elismerés különböző fajtáit alkalmazni munkavállalóinál, hogy ezzel is minél inkább fenntartsák a szükséges motivációt céljaik eléréséhez. A képzések részvétele során sokkal inkább a személyes fejlődés kerül előtérbe, mint az anyagi juttatások. Ebből kifolyólag a képzések szervezésekor a szervezőknek még jobban kilehetne emelni azokat a szempontokat, melyek az új ismeretek elsajátításával, önfejlesztéssel, és szakmai tudás bővítésével kapcsolatos. A válaszadók véleménye és saját következtetéseim alapján a képzési rendszer fejleszthető lenne a képzési igények pontosabb és gyakoribb felmérésével, illetve az utókövetésre való nagyobb hangsúly fektetésével, például értékelőlap kitöltésével, hogy az észrevételek teret nyerhessenek. Kérdőívem során is számos konkrét javítási ötletet soroltak fel a kitöltők, például munkaidőn belüli képzések szervezése, több számviteli képzés és kommunikációs tréning. Megfigyelésem alapján Corning Hungary Kft. képzési rendszere igencsak fejlett és szervezett, gyorsan reagálnak az újításokra és megfelelően szervezik a tréningeket, a munkavállalók pedig összességében pozitív tapasztalatokról számoltak be.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Faragóné Lepp Katalin
Belső
Mestertanár; Menedzsment Tanszék; PSZK
Keszthelyi Zsuzsanna
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Corning Hungary Kft., emberi erőforrás menedzsment, fejlesztés, karriermenedzsment, képzés, kompetenciafejlesztés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:45
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:45

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet