A Magyar Olimpiai Bizottság költségvetésének alakulása és marketing tevékenységeinek szerepe a hosszú távú célok elérésében

Implom Soma (2021) A Magyar Olimpiai Bizottság költségvetésének alakulása és marketing tevékenységeinek szerepe a hosszú távú célok elérésében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Implom Soma - IWEBFB Szakdolgozat.pdf] PDF
Implom Soma - IWEBFB Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_IMPLOM_SOMA.pdf] PDF
BA_O_IMPLOM_SOMA.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (316kB)

Absztrakt (kivonat)

„Utazási iroda vagyunk..”- mondta Kulcsár Krisztián, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke arra kérdésemre, ami a szervezet legfőbb tevékenységére vonatkozott. A 2017-ben hatályba lépő új Sporttörvény változásainak értelmében a MOB elvesztette tevékenységi köreinek jelentős részét, így kizárólag az Olimpiai eseményekhez kapcsolódó feladatokat látja el azóta. Ennek következtében a szervezet lényeges kevesebb támogatással kapcsolatban diszponál. Ezáltal fókuszáltabb a működés, azonban kevesebb támogatásból, ami által a MOB új irányba mozdítja el a gazdálkodását, ami sokkal inkább piaci alapon történik és a saját bevételek mértékétől függ. Nem csak a Magyar Olimpiai Bizottság, de a komplett magyar sport életében is nagy változások történtek az elmúlt 10 évben. A hazai sportélet gazdasága ez idő alatt helyreállt, aminek köszönhetően a sportágak jelentős részében világszintű infrastrukturális körülmények között készülhetnek a versenyzők, amihez eredményesség is párosul. Ez azonban társadalmi polarizáltságot is szül, továbbá felborítja az egyensúlyt a verseny és szabadidős sport között, aminek egy megfelelően működő gazdaságban 50-50 százalékhoz kéne közelíteni. Ezzel szemben Magyarországon ez 70-30 % körül van jelenleg. A szervezethez befolyó több milliárdos támogatások, azonban nagyrészt célzottan, egyes területekre érkeznek, legkevésbé a MOB működésére. Ezek közé tartoznak a következők: ·       Az Olimpiai eseményeken való részvétel ·       Sportszervezetek részére továbbadásra kerülő támogatások ·       Olympic Solidarity program   A fentiekhez kapcsolódó feladatok a Magyar Olimpiai Bizottság legjelentősebb tevékenységeihez kapcsolódnak, amelyekben célzott állami támogatásokat osztanak fel sportszervezetek és szövetségek között. Amellett, hogy a szervezet elnöke a már ismert módon jellemezte magukat, az imént említett felosztások a magyar sport működésének alapját képzik. A célzott és működési támogatások közti jelentős különbségnek köszönhető szakdolgozatom legfontosabb konklúziója is, amely szerint célként kell megfogalmaznia a szervezetnek a saját és szponzori bevételek folyamatos növelését, annak érdekében, hogy az állam csak kiegészítő jelleggel vegyen részt a gazdálkodásában. Kulcsár Krisztián elnöksége alatt ez a folyamat kezdetét is vette és a hosszútávú stratégia része a minél nagyobb autonomitás elérése. Ennek legfőbb eszköze mára a Magyarock program, ami a magyar olimpiai csapatot jelöli és épít köré a MOB folyamatos marketing tevékenységet. Összegezve a feldolgozott forrásokat és kutatásokat úgy gondolom, hogy globális szinten kell lépést tartani Magyarországnak a sporthoz kapcsolódó bizottságok, szövetségek és szervezetek piaci alapon való működésében.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: állami támogatás(ok), költségvetés elemzése, költségvetés tervezése, marketing, sportgazdaságtan, sportstratégia, sporttámogatás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:44
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:44

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet