Gépjárművekből származó digitális adatok

Tóth József (2021) Gépjárművekből származó digitális adatok. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_O_Toth_Jozsef_Szakdolgozat.pdf] PDF
BA_O_Toth_Jozsef_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Toth_Jozsef.pdf] PDF
BA_O_Toth_Jozsef.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (226kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatomban bemutattam az autóelektronikákat általánosságban, történetüket, alakulásukat az idő során. Szót ejtettem a gépjármű és a külvilág kapcsolódási lehetőségeiről mind vezetékes, mind vezeték nélküli megoldásokat részletezve. Taglaltam a főbb busz protokollokat ezáltal egyfajta alaptudást is nyújtva az olvasónak, aki nem rendelkezik autószerelői, autódiagnosztikai vagy egyéb autóelektronikai ismeretekkel. Kiemeltem, hogy mi a szerepe egy EDR rendszernek a gépjárműben, valamint azt is, hogy mióta és milyen típusú gépjárművekben állnak rendelkezésünkre ilyen rendszerek. A következő terület, amit vizsgáltam az infotainment egységek, melyek már sokkal inkább kényelmi, mintsem biztonságtechnikai funkciókat lát el. Az infotainment egy olyan interdiszciplináris egység, amely felel a gépjármű információs és a szórakoztató központjának vezérlésében, amely szintén robbanásszerű fejlődésen ment keresztül a közelmúltban. Amíg kezdetben feladata csak a rádió helyettesítése és egyéb forgalmi és járműdiagnosztikai adatok megjelenítése volt, mára már sokkal komplexebb sokrétűbb az általa ellátott tevékenységi kör. Ezen keresztül vezéreljük és szabjuk személyre gépjárművünket, kapunk információkat az autó műszaki állapotáról a legapróbb részletig, telefonunkat csatlakoztatva telefonálunk, applikációkat irányítunk, videót nézünk róla stb. A felsorolást nagyon sokáig lehetne folytatni, hiszen leginkább az okostelefonok fejlődéséhez lehet hasonlítani az infotainment rendszerek fejlődését is. De egy biztos, hogy a jövőben még nagyobb összegeket fognak költeni ezen rendszerek fejlesztésére és további korszerűsítésére. Ha megvizsgáljuk a piacot és az autóipari szereplők marketing tevékenységét, még azt láthatjuk, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek a gépjárművek műszaki teljesítményének kidomborítására, amikor megpróbálják leendő fogyasztóiknak eladni terméküket. Egyre inkább fel fogja ezt váltani az autóban található infotainment központ szoftverének a promótálása, ezáltal fő választási szemponttá alakulása. A robbanásszerű ipari fejlődés itt nem is fog megállni, hiszen a szoftver által definiált járművek megjelenése alapjaiban is meg fogja változtatni az autózást. Ezt úgy lehet leginkább elképzelni, hogy a jelenleg 30% szoftver, 70% mechanika a jövőben megfordul és nem, mint autóra fogunk tekinteni benne számítógéppel, hanem mint számítógépre, ami gurul. Ennek mai zászlóshajója a Tesla, mely cég hatalmas pénzeket invesztál az önvezető moduljának tökéletesítésére. Ahogyan a 6. fejezetben rávilágítottam az autóipar átalakulására, várhatóan az erőviszonyok is fel fognak borulni az élmezőnyben, ha nem kezdenek el követni egy a Teslához hasonló üzleti stratégiát. Az alapkérdésekre válaszolva, megállapítható, hogy már egy régebbi, 20 évesnél is idősebb gépjármű is rengeteg elektronikai vezérlőegységgel rendelkezik. Ilyen típusú régi modellek esetében a diagnosztikai és szervizportokon (pl, OBD II) keresztül van lehetőségünk kapcsolatba lépni a gépjárművel. Előny, hogy viszonylag egyszerű a kapcsolat kiépítése és az adatok rögzítése, mert a folyamathoz csak egy egységesített szabványcsatlakozó kábel és számítógép szükséges. Hátránya, hogy műszaki és diagnosztikai adatokon kívül nem áll rendelkezésünkre más. Tovább haladva az EDR és infotainment rendszerekkel rendelkező gépjárművekre, már sokkal több adatrészlettel gazdagodunk, de a kapcsolat kiépítése az ember és a gépjármű között nagyon időigényes, speciális, drága szoftverek és átalakító egységek szükségesek hozzá. A jövő viszont reményteljes, hiszen hatalmas pénzmennyiségek fognak az autóipari szektorba érkezni, ezáltal egyfajta új „okos” eszközünk lesz az autó. Szakdolgozatomban igyekeztem bemutatni a gépjárművek digitális evolúcióját, múltját, jelenét és lehetséges jövőbeni változásait. Bízom benne, hogy az olvasó ezáltal közelebb került és bővültek ismeretei autójával kapcsolatban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bakonyvári Bence
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Hua Nam Son
Belső
egyetemi docens; Gazdaságinformatika Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatállomány(ok), adatfeldolgozás, adatgyűjtés, elektronika, gépjármű, igazságügyi szakértő
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:43
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:43

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet