A hazai dísznövény kereskedelem növekedési és fejlődési kihívásai a covid-19 vírus helyzet előtti és alatti időszakban

Molnár Bence (2021) A hazai dísznövény kereskedelem növekedési és fejlődési kihívásai a covid-19 vírus helyzet előtti és alatti időszakban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Molnár_Bence_FTCTI2_ A hazai dísznövény kereskedelem növekedési és fejlődési kihívásai a covid-19 vírus helyzet előtti és alatti időszakban .pdf] PDF
Molnár_Bence_FTCTI2_ A hazai dísznövény kereskedelem növekedési és fejlődési kihívásai a covid-19 vírus helyzet előtti és alatti időszakban .pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Molnár_Bence.pdf] PDF
BA_O_Molnár_Bence.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (246kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozati kutatásom célja, hogy bemutassam a dísznövény kereskedelem növekedési és fejlődési kihívásait ezáltal segítséget adjon a kutatásom mindazoknak a személyeknek, akik ilyen vállalkozás működtetésében gondolkoznak vagy meglévő vállalkozásukat szeretnék fejleszteni. A szakirodalmi feldolgozásom alapján megfigyelhető volt, hogy a virágipar lassú de folyamatos növekedést mutat az egész világban. Hollandia szerepe jelentősen megváltozott a virág kereskedelemben, amely nagy hatással van a magyarországi virágkereskedelemre is. A covid-19 járvány megjelenése hatására, mint ahogy az a szekunder és a primer kutatás kapcsán is megfigyelhető volt, hogy a virágkereskedelem nehéz helyzetbe került. Jelentősen lecsökkent a virágok iránti kereslet a járvány alatt és az interjú során a vállalkozóknak különböző megoldásokat kellett alkalmazni a működések fenntartása érdekében. Ezeket az interjúkat a dísznövény kereskedelemben aktívan résztvevő és sok éves tapasztalattal rendelkező vállalkozókkal készítettem el. Az interjúk telefonon és online alkalmazás (Messenger) segítségével végeztem el. Az interjúk hossza 20 és 60 perc ideig tartottak, amelyek során a vállalkozóknak egy előre elkészített és a mellékletben megtalálható kérdéssorokat tettem fel. Ezek a kérdések a vállalkozások covid-19 vírus megjelenése előtti növekedési és fejlődési kihívásaira vonatkoztak, majd a vírushelyzet alatti kihívásokra és megoldásaira végül pedig a jövővel kapcsolatos kihívásokra és változásokra. Az interjúk alatt lehetőségem volt további kérdéseket feltenni a vállalkozóknak, amelyek segítettek jobban megismerni egyes kihívásokat és okokat. Az interjúkat a vállalkozók beleegyezésével hangfelvétellel rögzítettem majd később külön elkészítettem ezek vázlatait, amelyek a mellékletben megtalálhatóak. Az eredmények feldolgozása alatt megállapítottam, hogy a vállalkozások a covid-19 vírus megjelenése előtt nagyrészt növekedni és fejlődni tudtak folyamatosan. Ehhez a növekedéshez és fejlődéshez alapfeltétel a minőségi áru beszerzése, amely meghatározza a vállalkozás minőségét is. Kihívást jelentett a covid-19 időszak előtt növekedés szempontjából a megfelelő szakmai tudással rendelkező munkaerő megtalálása azoknál a vállalkozásoknál, amelyek növekedni szeretnének. A vírushelyzet alatti időszakban a dísznövény kereskedelemben működő vállalkozások nem tudtak növekedni és mindegyik vállalkozásra a stagnálás volt jellemző. A kötelező bezárások és korlátozások nehéz helyzetbe sodorták a vállalkozásokat. A vállalkozók a külső körülményekhez alkalmazkodva arra próbáltak törekedni, hogy kevesebb mennyiségű áruval, de működni tudjanak ebben az átmeneti időszakban. A legtöbb vállalkozás online módon keresztül folytatta tovább a működését és kiszállításokat vállaltak számukra ez jelentette a megoldást. Azonban volt olyan vállalkozás, amely a magas költségek miatt a vállalkozás megmentése érdekében átmenetileg szüneteltette működését és szabadságra küldte dolgozóit. Az interjúk során kiderült, hogy az online értékesítés fejlődésben van a dísznövény kereskedelemben, de ez a vállalkozásoknak nagyon sok plusz energiát igényel és nem kifizetődő. A hirdetések és a vállalkozás népszerűsítésére és újabb személyes vásárlók megnyerésére pedig kiváló lehetőség. Az interjúk utolsó részében a jövővel kapcsolatos kilátásait kérdeztem a vállalkozóktól, amelyben kiderült, hogy egyelőre még nem terveznek változtatásokat végrehajtani a vállalkozásban a kiszámíthatatlan vírus helyzet miatt. Több vállalkozó is kiemelte, hogy a covid-19 hatására még inkább luxuscikk lesz a virág és a vásárlóerő csökkenésével fog együtt járni. A jövőben számítani lehet rá, hogy a globális iparággá vált virágtermelésben az energia árak folyamatos emelkedése további kihívásokat fog jelenteni, amely meghatározó lesz később a virágok piaci árát és minőségét tekintve.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Horváth - Kiss Dóra
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Mosolygó-Kiss Ágnes
Belső
egyetemi tanársegéd; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fejlődés, kereskedelem, koronavírus-járvány (COVID-19), növekedés, vállalkozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:43
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:43

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet