A digitalizáció hatása a hazai bankszektorra

Sánta Melinda (2021) A digitalizáció hatása a hazai bankszektorra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Sánta_Melinda_R4SLTL_szakdolgozat.pdf] PDF
Sánta_Melinda_R4SLTL_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Sánta_Melinda.pdf] PDF
BA_O_Sánta_Melinda.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (875kB)

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt időszakban olyan átalakulások játszódtak le az üzleti életben, amelyek erősen igényelték a szervezet reagálásának innovációját. Ezen változások nagyrésze a technikai fejlődés útját indította el, így példának okáért a digitalizáció is ide sorolható. A digitalizáció a digitális technológiák felhasználása az üzleti modell megváltoztatására, valamint új bevételi és értékteremtési lehetőségek biztosítására szolgál. A digitalizációs innovációkba való befektetés ma már elengedhetetlen az eredményes működéshez. Ezen innovációk gyors lekövetésével a stratégia csakis dinamikus definícióként értelmezhető, így napjainkban a dinamikusan változó világra, dinamikus vállalati stratégiával kell válaszolni. A hajlandóság és a képesség az innovációs újítások elfogadására a vezetők maximális és elhivatott támogatásával kell megjelennie a szervezeti gondolkodásmódban.  A digitalizációs fejlesztések bevezetése utolsók között érte el a lényegesen szabályozott és tradicionális pénzügyi szektor intézményeit, viszont hazai viszonylatban az utóbbi évek tapasztalatai alapján a kereskedelmi bankok stratégiájában is elsődleges szempontként jelenik már meg a technológiai fejlesztések irányzata.  Dolgozatomban a kutatási kérdésekre a témában közvetlenül érintett főbb szereplők által vártam válaszokat, így a banki menedzsmentet és a hazai kereskedelmi bankok ügyfeleit is bevontam a kutatásomba. Ezt alapul véve először a banki menedzsmentet kerestem meg a kérdéseimmel, mellyel célom az érintett felsővezetők véleményének, főként a jelenlegi tényállásra és a jövőre vonatkozó irányelvek megismerése volt a digitalizációval kapcsolatban. Az interjúk során válaszokat kaptam a felsővezetőktől a banki digitalizációt érintő a koronavírus járványhelyzet hatására, a versenytársak és az ügyfélélmény szerepének motiváló befolyására, illetve a témában való digitális elkötelezettségre és a jövőre vonatkozó irányvonalakra. Napjainkban a menedzsment már teljes mértékben elhivatott a digitalizációs fejlesztések véghezvitelében. Az elvárások megváltoztak, az ügyfélélmény szerepe nőtt a banki digitalizációban, ez a gyorsulás pedig az ügyfelek alkalmazkodóképességén és nyitottságán is mindenféleképpen érezhető. A kérdőívemmel pedig az ügyfelek oldaláról vizsgáltam meg a kutatott kérdésköröket, hogy hogyan hatott a digitalizáció, majd a koronavírus járvány az ügyfelek bankolási szokására, illetve mennyire elégedettek a felhasználók ezekkel az újításokkal. Nem a koronavírus járvány hozta meg az áttörést a digitális banki platformokat használók körében, inkább csak nyitottabbá tette a vizsgált piac ügyfeleinek egy részét a digitális bankolási megoldásokra. A megkérdezett banki ügyfelek szerint a jövőben az online bankolás fog hódítani, mivel összességében elégedettek a digitalizációs fejlesztésekkel.  A kutatási eredményeim szinte kivétel nélkül lefedik egymást, így a dolgozatom konklúziójaként megállapítható, hogy az elmúlt időszakban a hazai bankrendszer digitalizációs szintjében jelentős növekedés vehető észre. Ez a fejlődés nagyban köszönhető a technológia innovatív üteme mellett a változó vásárlói elvárásoknak is, amik arra kényszerítik a Bankokat, hogy újragondolják az eddigi stratégiájukat. Az innovációs stratégia sikeres végrehajtásában nagyon fontos szerepe van a szervezet befogadóképességének, ami a vállalati gondolkodásmód érettségét is behatárolja a digitalizációs transzformáció tekintetében. Segítette a digitalizáció útját a koronavírus járvány miatti online térbe való átállás is, hiszen óriási ütemben felgyorsította a digitális innovációk megvalósulását. Az új piaci szereplők megjelenése és az ezáltal felállított helyzet is ösztönözte a Bankokat a fejlesztésekre, illetve a szabályozó elvárásainak és az általa dedikált digitalizációs stratégiának is buzdító hatása volt a szektorra nézve. A jövőre vonatkozó irányokat tekintve a kutatásom alapján mindenképpen marad és fejlődni fog a banki digitalizáció, mind az ügyfélkiszolgálásban, mind pedig a belső folyamatokat illetően. Fontos lenne emellett az ügyfélélményre és az ügyfélút elemzésre fókuszálni a hazai bankszektornak. Továbbá pedig az egyre csak konvergáló működési pályákból adódóan az elkövetkezendő időszak egyik legizgalmasabb kérdése, a Fintech előretörés okozta bankoldali stratégiamódosulás lesz, ami a jövőben való kutatásom alapjául szolgálhat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Bauer János
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh János Pál
Belső
tudományos munkatárs; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bankszektor, digitalizáció, internet banking, koronavírus-járvány (COVID-19), stratégia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:42
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:42

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet