Sánta Melinda (2021) A digitalizáció hatása a hazai bankszektorra. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Sánta_Melinda_R4SLTL_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Sánta_Melinda.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (875kB) |
Absztrakt (kivonat)
Az elmúlt időszakban olyan átalakulások játszódtak le az üzleti életben, amelyek erősen igényelték a szervezet reagálásának innovációját. Ezen változások nagyrésze a technikai fejlődés útját indította el, így példának okáért a digitalizáció is ide sorolható. A digitalizáció a digitális technológiák felhasználása az üzleti modell megváltoztatására, valamint új bevételi és értékteremtési lehetőségek biztosítására szolgál. A digitalizációs innovációkba való befektetés ma már elengedhetetlen az eredményes működéshez. Ezen innovációk gyors lekövetésével a stratégia csakis dinamikus definícióként értelmezhető, így napjainkban a dinamikusan változó világra, dinamikus vállalati stratégiával kell válaszolni. A hajlandóság és a képesség az innovációs újítások elfogadására a vezetők maximális és elhivatott támogatásával kell megjelennie a szervezeti gondolkodásmódban. A digitalizációs fejlesztések bevezetése utolsók között érte el a lényegesen szabályozott és tradicionális pénzügyi szektor intézményeit, viszont hazai viszonylatban az utóbbi évek tapasztalatai alapján a kereskedelmi bankok stratégiájában is elsődleges szempontként jelenik már meg a technológiai fejlesztések irányzata. Dolgozatomban a kutatási kérdésekre a témában közvetlenül érintett főbb szereplők által vártam válaszokat, így a banki menedzsmentet és a hazai kereskedelmi bankok ügyfeleit is bevontam a kutatásomba. Ezt alapul véve először a banki menedzsmentet kerestem meg a kérdéseimmel, mellyel célom az érintett felsővezetők véleményének, főként a jelenlegi tényállásra és a jövőre vonatkozó irányelvek megismerése volt a digitalizációval kapcsolatban. Az interjúk során válaszokat kaptam a felsővezetőktől a banki digitalizációt érintő a koronavírus járványhelyzet hatására, a versenytársak és az ügyfélélmény szerepének motiváló befolyására, illetve a témában való digitális elkötelezettségre és a jövőre vonatkozó irányvonalakra. Napjainkban a menedzsment már teljes mértékben elhivatott a digitalizációs fejlesztések véghezvitelében. Az elvárások megváltoztak, az ügyfélélmény szerepe nőtt a banki digitalizációban, ez a gyorsulás pedig az ügyfelek alkalmazkodóképességén és nyitottságán is mindenféleképpen érezhető. A kérdőívemmel pedig az ügyfelek oldaláról vizsgáltam meg a kutatott kérdésköröket, hogy hogyan hatott a digitalizáció, majd a koronavírus járvány az ügyfelek bankolási szokására, illetve mennyire elégedettek a felhasználók ezekkel az újításokkal. Nem a koronavírus járvány hozta meg az áttörést a digitális banki platformokat használók körében, inkább csak nyitottabbá tette a vizsgált piac ügyfeleinek egy részét a digitális bankolási megoldásokra. A megkérdezett banki ügyfelek szerint a jövőben az online bankolás fog hódítani, mivel összességében elégedettek a digitalizációs fejlesztésekkel. A kutatási eredményeim szinte kivétel nélkül lefedik egymást, így a dolgozatom konklúziójaként megállapítható, hogy az elmúlt időszakban a hazai bankrendszer digitalizációs szintjében jelentős növekedés vehető észre. Ez a fejlődés nagyban köszönhető a technológia innovatív üteme mellett a változó vásárlói elvárásoknak is, amik arra kényszerítik a Bankokat, hogy újragondolják az eddigi stratégiájukat. Az innovációs stratégia sikeres végrehajtásában nagyon fontos szerepe van a szervezet befogadóképességének, ami a vállalati gondolkodásmód érettségét is behatárolja a digitalizációs transzformáció tekintetében. Segítette a digitalizáció útját a koronavírus járvány miatti online térbe való átállás is, hiszen óriási ütemben felgyorsította a digitális innovációk megvalósulását. Az új piaci szereplők megjelenése és az ezáltal felállított helyzet is ösztönözte a Bankokat a fejlesztésekre, illetve a szabályozó elvárásainak és az általa dedikált digitalizációs stratégiának is buzdító hatása volt a szektorra nézve. A jövőre vonatkozó irányokat tekintve a kutatásom alapján mindenképpen marad és fejlődni fog a banki digitalizáció, mind az ügyfélkiszolgálásban, mind pedig a belső folyamatokat illetően. Fontos lenne emellett az ügyfélélményre és az ügyfélút elemzésre fókuszálni a hazai bankszektornak. Továbbá pedig az egyre csak konvergáló működési pályákból adódóan az elkövetkezendő időszak egyik legizgalmasabb kérdése, a Fintech előretörés okozta bankoldali stratégiamódosulás lesz, ami a jövőben való kutatásom alapjául szolgálhat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bankszektor, digitalizáció, internet banking, koronavírus-járvány (COVID-19), stratégia |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:42 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:42 |
Actions (login required)
Tétel nézet |