A digitalizáció hatása a hazai bankszektorra

Sánta Melinda (2021) A digitalizáció hatása a hazai bankszektorra. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Sánta_Melinda_R4SLTL_szakdolgozat.pdf] PDF
Sánta_Melinda_R4SLTL_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Sánta_Melinda.pdf] PDF
BA_O_Sánta_Melinda.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (875kB)

Absztrakt (kivonat)

Az elmúlt időszakban olyan átalakulások játszódtak le az üzleti életben, amelyek erősen igényelték a szervezet reagálásának innovációját. Ezen változások nagyrésze a technikai fejlődés útját indította el, így példának okáért a digitalizáció is ide sorolható. A digitalizáció a digitális technológiák felhasználása az üzleti modell megváltoztatására, valamint új bevételi és értékteremtési lehetőségek biztosítására szolgál. A digitalizációs innovációkba való befektetés ma már elengedhetetlen az eredményes működéshez. Ezen innovációk gyors lekövetésével a stratégia csakis dinamikus definícióként értelmezhető, így napjainkban a dinamikusan változó világra, dinamikus vállalati stratégiával kell válaszolni. A hajlandóság és a képesség az innovációs újítások elfogadására a vezetők maximális és elhivatott támogatásával kell megjelennie a szervezeti gondolkodásmódban.  A digitalizációs fejlesztések bevezetése utolsók között érte el a lényegesen szabályozott és tradicionális pénzügyi szektor intézményeit, viszont hazai viszonylatban az utóbbi évek tapasztalatai alapján a kereskedelmi bankok stratégiájában is elsődleges szempontként jelenik már meg a technológiai fejlesztések irányzata.  Dolgozatomban a kutatási kérdésekre a témában közvetlenül érintett főbb szereplők által vártam válaszokat, így a banki menedzsmentet és a hazai kereskedelmi bankok ügyfeleit is bevontam a kutatásomba. Ezt alapul véve először a banki menedzsmentet kerestem meg a kérdéseimmel, mellyel célom az érintett felsővezetők véleményének, főként a jelenlegi tényállásra és a jövőre vonatkozó irányelvek megismerése volt a digitalizációval kapcsolatban. Az interjúk során válaszokat kaptam a felsővezetőktől a banki digitalizációt érintő a koronavírus járványhelyzet hatására, a versenytársak és az ügyfélélmény szerepének motiváló befolyására, illetve a témában való digitális elkötelezettségre és a jövőre vonatkozó irányvonalakra. Napjainkban a menedzsment már teljes mértékben elhivatott a digitalizációs fejlesztések véghezvitelében. Az elvárások megváltoztak, az ügyfélélmény szerepe nőtt a banki digitalizációban, ez a gyorsulás pedig az ügyfelek alkalmazkodóképességén és nyitottságán is mindenféleképpen érezhető. A kérdőívemmel pedig az ügyfelek oldaláról vizsgáltam meg a kutatott kérdésköröket, hogy hogyan hatott a digitalizáció, majd a koronavírus járvány az ügyfelek bankolási szokására, illetve mennyire elégedettek a felhasználók ezekkel az újításokkal. Nem a koronavírus járvány hozta meg az áttörést a digitális banki platformokat használók körében, inkább csak nyitottabbá tette a vizsgált piac ügyfeleinek egy részét a digitális bankolási megoldásokra. A megkérdezett banki ügyfelek szerint a jövőben az online bankolás fog hódítani, mivel összességében elégedettek a digitalizációs fejlesztésekkel.  A kutatási eredményeim szinte kivétel nélkül lefedik egymást, így a dolgozatom konklúziójaként megállapítható, hogy az elmúlt időszakban a hazai bankrendszer digitalizációs szintjében jelentős növekedés vehető észre. Ez a fejlődés nagyban köszönhető a technológia innovatív üteme mellett a változó vásárlói elvárásoknak is, amik arra kényszerítik a Bankokat, hogy újragondolják az eddigi stratégiájukat. Az innovációs stratégia sikeres végrehajtásában nagyon fontos szerepe van a szervezet befogadóképességének, ami a vállalati gondolkodásmód érettségét is behatárolja a digitalizációs transzformáció tekintetében. Segítette a digitalizáció útját a koronavírus járvány miatti online térbe való átállás is, hiszen óriási ütemben felgyorsította a digitális innovációk megvalósulását. Az új piaci szereplők megjelenése és az ezáltal felállított helyzet is ösztönözte a Bankokat a fejlesztésekre, illetve a szabályozó elvárásainak és az általa dedikált digitalizációs stratégiának is buzdító hatása volt a szektorra nézve. A jövőre vonatkozó irányokat tekintve a kutatásom alapján mindenképpen marad és fejlődni fog a banki digitalizáció, mind az ügyfélkiszolgálásban, mind pedig a belső folyamatokat illetően. Fontos lenne emellett az ügyfélélményre és az ügyfélút elemzésre fókuszálni a hazai bankszektornak. Továbbá pedig az egyre csak konvergáló működési pályákból adódóan az elkövetkezendő időszak egyik legizgalmasabb kérdése, a Fintech előretörés okozta bankoldali stratégiamódosulás lesz, ami a jövőben való kutatásom alapjául szolgálhat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bankszektor, digitalizáció, internet banking, koronavírus-járvány (COVID-19), stratégia
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:42
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:42

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet