A koronavírus hatása a hazai új autó értékesítésre

Kakucsi Martin (2021) A koronavírus hatása a hazai új autó értékesítésre. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A koronavírus hatása a hazai új autó értékesítésre.pdf] PDF
A koronavírus hatása a hazai új autó értékesítésre.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Kakucsi_Martin.pdf] PDF
BA_O_Kakucsi_Martin.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (271kB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájaként a koronavírus járvány gazdaságra gyakorolt hatását választottam, azon belül is a magyarországi új autó kereskedelemben előidézett problémákat szerettem volna bemutatni. A dolgozat célja, hogy egy tiszta és átlátható képet adjak, hogy milyen súlyos következményeket okozott a járvány nem csak magában az autó kereskedelemben, hanem tulajdonképpen az egész iparágban, ehhez pedig az alábbi kérdések megválaszolását tűztem ki célul: • Miként nehezítette meg a járvány az új autó értékesítést és mennyire esett vissza az eladások száma az elmúlt évekhez képest? • Milyen követkeménnyekkel járt a járvány a gyártás tekintetében? Az elméleti részben szó volt az ellátásilánc menedzsment működéséről, illetve az ezzel járó előnyökről és hátrányokról egyaránt. Tovább bemutatásra került a karcsúsított termelési rendszer, azaz a lean menedzsment, amely az autóiparban is fontos szerepet tölt be. Ezen belül szó esett az egyik legelterjedtebb módszeréről a Just in timeról, amely, mint kiderült jelentősen hozzájárult a globális alkatrész hiányhoz. Végül pedig bemutatásra került az értékesítési rendszer is, hogy miként jut el a termék vagy szolgáltatása végső fogyasztóhoz, és milyen értékesítési módszereket alkalmazhatnak a kereskedelemmel foglalkozó vállalatok. A dolgozat második felében a gyakorlati vizsgálatok, elemzések kerültek bemutatásra, a fent említett kérdések megválaszolása véget. Először egy ágazatelemzést készítettem az autóiparról, amiben szerettem volna bemutatni, hogy mely szervezetek összehangolt együttműködése révén kerül a termék (autó) a végső fogyasztóhoz, tehát hogyan épül fel az ellátási lánc az autóiparban. Valamint egy Porter-féle 5 versenyerő modell elemzésére is sor került. Ezt követően pedig a két kérdésre kerestem a választ. Az elemzések és a statisztikák eredményei alapján tehát kijelenthető, hogy mind a gyártás mind pedig az értékesítés tekintetében komoly veszteségeket okozott a koronavírus járvány az autóiparban. Egyértelműen látszott, hogy a járvány jelentős mértékben befolyásolta az értékesítések számát a magyar autópiacon. Illetve az is megállapítható, hogy a járvány inkább az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező társadalmi réteget érintette jobban, amely abból látható, hogy a prémium márkák esetében nem volt olyan nagy mértékű visszaesés. A gyártás tekintetében a legsúlyosabb következményként a globális chiphiányt lehet említeni, amely gyárleállásokat, valamint megnövekedett szállítási időt (akár 1 év) eredményezett és ennek következtében pedig autóhiány alakult ki. Összességében teljesen mást idézett elő a koronavírus járvány az autóiparban, mint ahogy azt előre prognosztizálták, hiszen mindenki arra számított, hogy 2008-as válsághoz hasonlóan ismét visszaesik a kereslet, de pont az ellenkezője történt, a kereslet növekedni kezdett és pont ez okozta az autóiparban kialakuló globális termelési problémákat.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: autóértékesítés, beszállítói problémák, chiphiány, JIT-rendszer, koronavírus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:41
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet