Papp Krisztina Anita (2021) Az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány portfóliókezesség termékének kiterjesztése állami viszontgarancia használatával. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány portfóliókezesség termékének kiterjesztése állami viszontgarancia használatával.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2031. December 03.. Download (2MB) |
|
PDF
titkositasi_kerelem.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (493kB) |
|
PDF
BA_O_Papp_Krisztina_Anita_OZLIQY.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2031. December 03.. Download (188kB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatom témájának kiválasztásával célom az volt, hogy megfelelő tapasztalathoz és tudáshoz jussak, valamint helyismeretet szerezzek, mely segítségével minél hamarabb hasznos tagja lehetek a munkahelyem IT csapatának. A dolgozatom témája az első nagyobb egyéni felelősségi körömbe tartozó feladatom, mely kiváló lehetőséget nyújt ahhoz, hogy átlássam az Alapítványon belül egy rendszerszintű fejlesztésnek a folyamatát, az igény felmerülésétől a tervezésen, fejlesztésen át a megvalósulásig. Közelebb kerültem a rendszerek összefüggései, a működési függőségek és a hozzájuk tartozó gazdasági, üzleti logika közötti kapcsolat megértéséhez. Természetesen a tanulási és megértési folyamat most is zajlik. A portfóliókezesség kiterjesztése erre azért alkalmas, mivel az Alapítvány mindkét fő rendszerét (PartnerWeb, Garancia2) jelentősen érinti, valamint egy nagyon speciális folyamatról van szó. Az állami viszontgaranciás ügyletekre való bővítés új, eddig nem felmerült megoldandó feladatokat hoz magával. A dolgozatom során rávilágítottam a nehézségekre, kitérve a megoldási lehetőségekre. A szakdolgozatomban feldolgozott projektet az üzleti igény felmerülésétől a logikai rendszerterv elkészítéséig a teljes folyamaton vezettem végig. A megvalósítandó új igény részletes elemzése során felmerült kérdésektől, a folyamatban résztvevő szereplők egyeztetésein keresztül, a megvalósítás során felmerülő esetleg akár később elvetésre kerülő ötleteken át ismertettem a ténylegesen elfogadott fejlesztéssel megvalósítandó új üzleti folyamatot. A projekt tervezési fázisa még nem zárult le, azonban jelentősen előrehaladott állapotban van. Az üzleti területtől érkező új igény az igen népszerű alapítványi portfoliókezeség termék kiterjesztése állami viszontgaranciára. A termék lényege, hogy nincs alapítványi kezességbírálat és ehhez kapcsolódó döntés, mivel a Partner bírálatát elfogadva az Alapítvány rendszerében automatikusan nyilvántartásba vételre kerül az ügylet. Éppen ebben van ennek a terméknek az „ereje”, hiszen ugyan az ügylet eltérő módon érkezik be az Alapítványhoz, azonban a beérkezés után konzisztens lesz minden későbbi kollektív művelettel, és a többi típusú termékkel egységes módon kezelhető. Az új igény egyik legfőbb gazdasági indoka a stratégiai jelentőségű kockázatcsökkentő hatás elérése. Az állami viszontgarancia mögött 85%-os viszontgarancia van, ami így sokkal kedvezőbb az Alapítvány oldaláról is, mint a jelenleg már működő, de sokkal kockázatosabb COSME viszontgarancia. A projekt során eddig meghatározott üzleti igények és felmerült kérdések alapján kidolgoztam egy logikai rendszerterv tervezetet. Ennek megfelelő szintű kidolgozásához először részletesen felmértem és elemeztem az Alapítvány belső üzleti folyamatait, fogalmakat, a felettes szervezetek, illetve a hatályos jogszabályi előírásokat, az alkalmazott informatikai rendszereket, a köztük lévő kapcsolatokat. Előzetesen pedig elhelyeztem az Alapítvány rendszereit és fejlesztési folyamatát a szoftver életciklus (SDLC), valamint az ITIL változásmenedzsment módszertanba. Ennek segítségével a projekt tervezett fázisait és céljai strukturált módon szemléltettem. A témák kifejtése kapcsán jellemzően az Alapítvány speciális tevékenységeihez kapcsolódó szabályzatok, dokumentumok, a témához kapcsolódó aktuális tankönyvek, hatályos jogszabályok, hivatalos hazai és nemzetközi weboldalak szakmai anyagait dolgoztam fel. Törekedtem a projekt különböző fejlesztési fázisainak alapos, részletes bemutatására. A projekttel kapcsolatban nagyon sok megbeszélés, telefonos egyeztetés és emailben történő információcsere történt. Az üzleti folyamat nagyon speciális és bonyolult, ezért a jobb áttekinthetőség érdekében összesítve főbb témákra bontva mutattam be az egyeztetések során tett megállapításokat, elért eredményeket. A tervezés során kiemelt figyelmet fordítottam az érthetőség miatt a minél több oldalú és minél részletesebb bemutatásra, ahol szükségesnek tartottam különböző ábrákkal igyekeztem szemléltetni a folyamatokat, megállapításokat. A fejlesztésre vonatkozó legfontosabb elemek a külső kapcsolatok (PartnerControl, Magyar Államkincstár) PartnerWeben történő megvalósítása, a vegyes megoldás kialakításához tartozó átjárhatóság, a speciális termékparaméterek meghatározása, valamint az előkalkulációs, mint egy előbírálatot elvégző folyamat kialakítása. Fejlesztendő területként a rugalmasság magasabb szintű kialakítását említettem meg, mely a rendszer alkalmazásának későbbi bővíthetőséget foglalja magában, amikor is egy új viszontgarancia bevonása a portfoliókezességben sem jelent majd problémát. Az előzetes tervek szerint még 2021-ben éles üzembe került volna a fejlesztés, azonban egyéb magasabb prioritású, jogszabályi előírásokhoz, határidőkhöz kapcsolódó fejlesztések miatt fokozatosan későbbre sorolták a rendszerterv elkészítését, míg végül a határidő 2022. márciusára átütemezésre került. Ezen projekt tapasztalata alapján is megállapítható, hogy a fejlesztések ütemezésének kezelésében változtatásra lenne szükség, melyhez kapcsolódóan kiemelten fontos a fejlesztések időszükségletének pontosabb felmérése, a párhuzamosan futó fejlesztések megfelelő priorizálása, illetve a folyamatos működés során felmerülő hibakezeléshez, valamint a soron kívül – a felettes szervektől vagy jogszabályi előírásokhoz kapcsolódó – fejlesztési igényekre megfelelő tartalék (humán, idő) erőforrások biztosítása. Nagyon fontos a szükséges fejlesztések megfelelő előkészítése, az üzleti folyamatok alapos elemzése, az alapos feltárást követően a megfelelő részletes terv elkészítése, azok több körben az üzleti folyamatokat alaposan ismerő szakértő kollégákkal történő véleményeztetése, elfogadtatása, mivel ezzel elkerülhető vagy legalább csökkenthető annak valószínűsége, hogy a megvalósítás vagy adott esetben csak a tesztelés során „új igények” keletkezzenek. Új igény a már elkészült fejlesztésbe nehezebben illeszthető, a módosításokhoz kapcsolódó üzleti egyeztetések elhúzódnak, amellyel megvalósítás és így a bevezetés is várhatóan időben csúszik. Az is előfordulhat, hogy a megvalósítás terjedelme, üzleti haszna is jelentősen sérül. A fejlesztésekben résztvevők szakmai felkészültsége, mint az üzleti, mint az informatikai terület vonatkozásában nagyon magas, de nagyon fontos, hogy a teljes tervezési, fejlesztési, tesztelési és bevezetési szakaszban valamennyi megfelelő kompetenciával rendelkező kolléga bevonásra kerüljön, hiszen ezzel a későbbiekben nagyon sok idő megtakarítható. Alapítványi működés szintjén a fentieket célszerű átgondolni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | agrártámogatások, hitelgarancia, kezességvállalás, pénzügyi vállalkozás, projekttervezés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:41 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:41 |
Actions (login required)
Tétel nézet |