Oktatás szerepe a vállalkozói ökoszisztéma fejlesztésében

Orbán Ambrus (2021) Oktatás szerepe a vállalkozói ökoszisztéma fejlesztésében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Orbán Ambrus szakdolgozat.pdf] PDF
Orbán Ambrus szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_Orbán_Ambrus.pdf] PDF
BA_O_Orbán_Ambrus.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban a vállalkozói ökoszisztémák vizsgálata és megértése egyre fontosabb feladattá válik. Az ökoszisztémát működésének megértése által lehetőség nyílik a gazdasági teljesítmény növelésére. A dolgozat célja, hogy megismerjük az ökoszisztémák elemeit, legfőképpen oktatás szerepére és a fiatal vállalkozókra fókuszálva. Az oktatás szerepét és fontosságát szeretném megvizsgálni a vállalkozónevelés szempontjából. Fő kérdésfelvetéséként azt határoztam meg, hogy a jelenlegi felsőoktatás mennyire tudja hatékony támogatni, ösztönözni a vállalkozóvá válást. A szakirodalom feldolgozás első lépéseként a vállalkozói ökoszisztémát mutatom be. Az ökoszisztéma jól szemlélteti a komplexitását annak a közegnek, amiben a vállalkozások léteznek. Ezt egy folyamatosan változó és egymással kölcsönhatásban lévő elemek összességeként lehet értelmezni.A szakirodalom további pontjaiban az egyetemek változó szerepvállalásával foglalkoztam. A felsőoktatási képzések aktív átalakulásban vannak napjainkban. A vállalkozói képzések eltávolodni látszanak a Humboldt típusú egyetemek gyakorlatától és a 3. generációs egyetemeknek eljövetelét vetítik előre, vagyis a tanításon és kutatáson túl a tudáshasznosítás kerül az előtérbe. A BGE eddig sem szűkölködött a vállalkozói képzések tekintetében. Az egyetem alapvető céljai közé tartozik a vállalkozásfejlesztést, amit a missziójában is megfogalmaz. A megváltozott igények kielégítése céljából a BGE azokat az újszerű módszertanokat alkalmazza a vállalkozásfejlesztési képzéseiben, amik a gyakorlatot és a tudáshasznosítást helyezik előtérbe. Ilyen például a „learning by doing” elven működő Team Academy vagy Budapest Lab által szervezett „Üzleti terv egy hét alatt” nevű kurzus.   Empirikus kutatásomban azt vizsgáltam meg, hogy BGE-n a Hungarian Startup University Programban (HSUP) részt vett hallgatók hogyan élték meg a kurzust, mi a véleményük a programról és annak hatásairól. A kutatás során a Pénzügyi és Számviteli karon tanuló hallgatók között végeztem interjúkat. A kvalitatív kutatás miatt a kapott eredményt nem lehet reprezentatívnak tekinteni, azonban a kapott válaszokból kirajzolódtak olyan minták, amik közel egységes véleményként jelentek meg. A kutatással elsősorban nem a vállalkozói hajlandóság változását szerettem volna megvizsgálni, hanem azt, hogy a képzésben részt vevő hallgatók visszajelzései alapján hatékonyabbá lehessen tenni a kurzus megvalósítását. Mivel a kurzus csupán egy pilot éven van túl ezért kiemelten fontos, hogy a képzésről kapott vélemények értelmezésre kerüljenek. A HSUP-ban több olyan elem is megjelenik, amit a BGE az előbb felsorolt képzéseiben már alkalmaz. Ilyen például az egyetemek közötti együttműködés, a valós vállalkozási projekten történő csapatmunka alkalmazása és csapatok mentorok által történő támogatása. A HSUP-t ezzel úgy is lehet értelmezni, mint az eddigi egyetemi vállalkozásfejlesztési programok nagytestvérét. Az eddig képzésekben már ismerős elemeket emelte egy következő szintre az egyetemek és külső partnerek nagyszámú bevonásával és az állam, mint a programot szervező szereplő részvételével. Ez az első, ennyire nagyszabászú vállalkozásfejlesztő egyetemi képzés. A 2021-2022-es tanévben már 26 egyetemen indult.  Az első év több mint 2000 hallgatójához képest 3-4-szer több diákot várnak a jelenlegi félévre. Ez a nagymértékű érdeklődés kulcsa lehet a sikeresebb hallgatói kiválasztásnak és a sikeresebb új ötletek megszületésének. Az eddigi tapasztalatok alapján joggal bízhatunk abban, hogy ez a program, ha nem is azonnal, de valóban fejleszteni tudja a hazai vállalkozói ökoszisztémát.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dulin Tamás Levente
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh Szilárd
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fejlesztés(ek), felsőoktatás, HSUP, ökoszisztéma, Team Academy, vállalkozás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:41
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet