Vágvölgyi Tünde Emília (2021) Generációváltás tudatosan a családi vállalkozásokban – Az előd és az utód szerepe a sikeres utódlási folyamatban. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Generációváltás tudatosan a családi vállalkozásokban - Az előd és az utód szerepe a sikeres utódlási folyamatban.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Vágvölgyi Tünde Emilia.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (329kB) |
Absztrakt (kivonat)
Kulcsszavak: család, családi vállalkozás, utódlás, generációváltás, előd, alapító, utód, fejlődés, tapasztalat, tradíciók, kkv A családi vállalkozások sajátos szereplői a gazdasági életnek, arányuk és jelentőségük hazánkban is igen nagy, ezért folytonosságuk fenntartása a sikeres utódlás révén kiemelkedően fontos. Szakdolgozatom témája az utódlás folyamatának, azon belül az előd és az utód sikeres utódlást segítő tevékeny szerepének a vizsgálata. Témám feldolgozásához mind szekunder, mind primer kutatást végeztem. A szekunder kutatás keretében a magyar és idegen nyelvű szakirodalomban rendelkezésre álló korábbi kutatási eredményeket, statisztikákat, valamint általános információkat dolgoztam fel, ezen adatok segítségével dolgozatom első fejezeteiben általános áttekintést adok a családi vállalkozások sajátosságairól, gazdaságban, társadalomban betöltött szerepéről. Amint az elméleti részből kiderül, nincs két egyforma vállalkozás: értékeik, motivációik, céljaik, jövőképük egyedivé teszik őket. A szakirodalom áttekintését követően dolgozatom empirikus részében két eltérő méretű, struktúrájú, életkorú- és életciklusú magyar családi vállalkozást mutatok be, a náluk végbemenő utódlási folyamatokról, az arra való tudatos felkészülésről, a folyamat közben tapasztalt nehézségeikről kérdezve őket, ezáltal a gyakorlatban is bemutatva hogyan zajlik ez a folyamat az egyes vállalkozásoknál. A kutatási alanyként kiválasztott két cég jelenlegi vezetőjével (a Thummerer Borászat esetén az utóddal, az Intercover Kft esetében pedig az előddel) készített interjú során mindkét vállalkozás vezetőjének ugyanazokat a kérdéseket tettem fel, természetesen más időaspektusból, hiszen az egyik már múltbeli tapasztalatként kezeli az utódlási folyamatot, míg a másik még előtte áll. A válaszok nyomán képet kaphatunk arról, hogy a mintaként válaszott magyar családi vállalkozások az utódlást a megfelelő tervezéssel, az utód időben kezdődő felkészítésével bonyolították-e le – vagy tervezik lebonyolítani –, fontosnak tartják-e az elődök tudásának, tapasztalatainak továbbörökítését vállalkozásuk hosszú időn keresztül történő sikeres működtetése érdekében, hogyan járul(t) hozzá az utód a sikeres generációváltáshoz, illetve hogyan segítették/segítik az utód elkötelezettségének kialakítását és az átvételre történő felkészülését az elődök. A fenti kérdéseken túl azt is vizsgáltam, vajon eltérően gondolkodik-e az utódlás és az arra való felkészülés fontosságáról egy generációváltást már sikeresen lebonyolító, és egy még az előtt álló családi vállalkozás, illetve milyen tényezők okozhatják az eltérést. A családi vállalkozások jövője sokban múlik azon is, hogy mennyire képesek az új generációk segítségével a tradíciók megőrzése mellett folyamatosan megújulva alkalmazkodni a világ változásaihoz, ezért a két vállalkozást a jelen környezetbe helyezve hasonlítom össze, így mutatva átfogó képet mindennapi működésükről. Az elemzés és az összehasonlítás során azt állapítottam meg, hogy bár a generációváltás mindkét vállalkozás számára fontos, annak fontossága a két eltérő életciklusban levő cég számára nem bír egyformán magas jelentőséggel. A különbségeket az alapítók által képviselt értékek, a vállalkozások életkora és életciklusa, a családok mérete, az utódok száma, az alapítók és az utódok korosztályuknak, valamint mikro- és makrokörnyezetüknek megfelelő viselkedés- és gondolkodásmód eltérései egyaránt okozhatják. Az utódok felkészítése az utódlásra ennek ellenére mindkét vállalkozásnál lelkiismeretesen, az elődök és az utódok utódlási folyamat sikerességéhez történő maximális hozzájárulásával történik. A generációváltás pusztán üzleti, hanem érzelmi tényezőket is magába foglaló folyamat, arra minden cég eltérő módon készül fel. A mintaként vizsgált két magyar családi vállalkozás részletesebb tanulmányozásával átfogóbb képet kaphattunk arról, hogy ezek a folyamatok a valóságban hogyan zajlanak, és hogy a különböző nehézségekkel a vállalkozások, illetve a vállalkozások alapját képező családok hogyan küzdenek meg
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | alapítók, család, családi vállalkozás, fejlődés, generációváltás, tapasztalat |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:40 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:40 |
Actions (login required)
Tétel nézet |