Péter Csilla Noémi (2021) Közösségi finanszírozás lehetőségeinek és ismertségének bemutatása a hazai vállalkozások körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Péter Csilla_BA_Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
BA_O_Péter_Csilla_Noémi.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (320kB) |
Absztrakt (kivonat)
Egyetemi tanulmányaim során megismerkedhettem a kis- és középvállalkozásokkal, azok működési nehézségeivel, finanszírozási problémáikkal. Már akkor megállapítottam, hogy nagyon sok kisvállalkozás számára nem elérhetőek a banki hitelek, mivel nem rendelkeznek kellő fedezettel. Ezt követően irányult figyelmem az alternatív finanszírozási források irányába. Az internet terjedésével kinyílt számunka a világ, egyre több mindent bonyolítunk le az internet segítségével. Ebből nem maradhat ki a vállalkozások finanszírozása sem. Így szakdolgozatom témájaként egy olyan alternatív finanszírozási forma bemutatását választottam, ami a világhálót használó platformon keresztül működik. Ez nem más, mint a közösségi finanszírozás. Fontosnak éreztem, hogy e finanszírozási formát vizsgáljam a hazai vállalkozások körében. Fő kutatási céljaim közé tartozott, hogy a hazai vállalkozások körében felmérjem a közösségi finanszírozás ismertségét, elterjedtségét. További célom volt, hogy mélyebben megismerjem a crowdfunding világát, bemutassam a különböző típusait, előnyeit és hátrányait, illetve jogi szabályozását. A kutatásom során szakirodalmat tanulmányoztam, interneten fellelhető szakcikkeket olvastam, nagy vonalakban megismerkedtem a legismertebb crowdfunding platformokkal. Megállapítottam, hogy a közösségi finanszírozás igénybevétele leginkább a startup vállalkozásokra jellemző, de megfigyelhető a mikro- és kisvállalkozások körében is. Úgy érzem, sokan nem tudják mitől minősül egy vállalkozás startup-nak, ezért már dolgozatom elején fontosnak tartottam, hogy részletesen ismertessem azt az öt kritériumot, amely csak a startup vállalkozásokra jellemző. Szakdolgozatom fő fejezetében a közösségi finanszírozás bemutatásával foglalkoztam, a szakirodalmi definíciók után bemutattam a közösségi finanszírozás típusait, amelyek aszerint osztályozhatóak, hogy a támogató mit kap cserébe a pénzéért. Részletesen bemutattam a szakirodalom által megkülönböztetett négy közösségi finanszírozás típust, majd példaként mindegyik típushoz egy-egy platformot emeltem ki. A crowdfunding platformokkal való ismerkedés során számos olyan kampánnyal is találkoztam, amit magánszemély kezdeményezett saját céljainak elérésének érdekében. Ilyen cél lehet pl. egészségügyi probléma megoldása, katasztrófa által sújtott terület támogatása vagy akár egy tartós használati cikk beszerzése. A következő fejezetében felvázoltam a crowdfunding előnyeit (olcsóbb és hatékonyabb, kiterjedt közösség elérése, hatékony marketingeszköz) és hátrányait (nincs garantált siker, költségek alulbecslése, az ötlet lemásolása). Jogi hátterét vizsgálva megállapítottam, hogy a magyarországi elterjedését nagyban gátolta az egységes jogi szabályozás hiánya, melyet az Európai Parlament és a Tanács 2020. október 7-én elfogadott rendelettel pótolta. Ezen rendelet 2021. novemberében lépett életbe, mely az egész Európai Unió területén egységes kritériumokat állapít meg a crowdfunding szolgáltatások nyújtására. Kutatásomat négy hipotézis mentén indítottam el. Az elmélet feldolgozása után a dolgozatom szakmai színvonalának emelése érdekében online kérdőíves primer kvantitatív kutatást végeztem a hazai kisvállalkozások körében, melyhez a közösségi médiát segítségével hívva startup, illetve kisvállalkozókból álló csoportokat kerestem meg A kérdőívem kiértékelése során megállapíthattam, hogy a vállalkozók ¼ része nem ismeri a crowdfundingot, 2/3 része nem ismeri előnyeit és hátrányait, a kitöltők között akadtak olyanok is, akik sikeres kampányt folytattak. Várakozásaimat igazolva a legsikeresebb platform a Kickstarter majd ezt követi a magyarországi Tőkeportál.hu Összességében megállapítható, hogy a magyar vállalkozók többsége nem ismeri, vagy ha ismeri is, fél kampányt indítani. Ezen sokat segítene, ha a médiában többet hallhatnánk a közösségi finanszírozásról, megismerhetnénk több sikertörténetet. Az érdeklődők számára nagy segítséget jelentene, ha speciális képzéseken vehetnének részt, ahol bővebben tájékozódhatnának a lehetőségekről, kérdéseikre szakértői választ kaphatnának.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | crowdfunding, finanszírozási alternatívák, kisvállalkozások hitelezése, közösségi finanszírozás, startup |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:40 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:40 |
Actions (login required)
Tétel nézet |