A Big Data technológia felhasználása a közösségi médiában

Káplár Tamás (2021) A Big Data technológia felhasználása a közösségi médiában. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A_Big_Data_technológia_felhasználása_a_közösségi_médiában.pdf] PDF
A_Big_Data_technológia_felhasználása_a_közösségi_médiában.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Káplár_Tamás_A23HYO.pdf] PDF
BA_O_Káplár_Tamás_A23HYO.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (252kB)

Absztrakt (kivonat)

Az első részben a ma ismert Big Data korszakról beszéltem, ami körülbelül a 2000-es években jelent meg az adatok rohamos növekedésének köszönhetően. Ez a növekedés köszönhető az IoT eszközök megjelenésének valamint a későbbiekben a közösségi oldalak elterjedésének. Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani és hasznos információt tudjunk előállítani, szükség van az adatelemzés új módszereire. Az adatok elemzése rengeteg lehetőséget rejt magában, viszont a nem megfelelő adatkezeléssel adataink veszélybe kerülhetnek.A második rész az adatvédelemről szólt, a személyes adataink megosztása a digitális térben a mindennapok részévé vált. Azonban fontos, hogy ezeket az adatokat körültekintően adjuk ki és törekedjünk mindig adataink biztonságára. Ahhoz, hogy biztonságosan tudjuk használni az internetet tisztában kell lenni néhány alapfogalommal, mint az adatvédelem és adatkezelés, ami a dolgozatban is látható. Emellett fontos, hogy ismerjük az adataink védelméhez szükséges eszközöket is. A technológia fejlődésének hatására szükség volt egy egységes adatvédelmi rendelet létrehozására, másnéven az Európai Unió által megalkotott GDPR rendeletre, amiről a következő részben írtam. A GDPR 2016 májusában hirdették ki és a vállalatoknak 2 évük volt felkészülni, mivel 2018 május 25-től kötelesek betartani. Az adatvédelmi rendelet célja a felhasználók adatainak védelme. A dolgozatomban részletesen bemutatom a felhasználók jogait és azokat az elveket amiket a vállalatoknak kell betartani. A GDPR bevezetését követően a vállalatoknak el kellet készíteni egy adatvédelmi nyilatkozatot, amit minden felhasználónak ki kell tölteni. Ahogy a dolgozatomban is látható külön kitértem a közösségi oldalakra is, ami a fő témámhoz kapcsolódik. Részletesenbemutatom, hogy a közösségi oldalak milyen adatokat tárolnak a felhasználókról és milyen eszközökkel elemzik ezeket az adatokat. Jól látható, hogy az adatink elemzésével számos kényelmi megoldás jöhetett létre, mint a személyre szabott hirdetések az érdeklődési körünknek megfelelően, de ez részben azzal járt, hogy valamilyen szinten feladtuk a személyes adatainkat.A saját kutatásom során megvizsgáltam, hogy a felhasználók mire használják a közösségi oldalakat, valamint az internetes szokásaikról és adatvédelemről is kérdeztem a válaszadókat. Hasonló kutatásokkal összehasonlítva láthatóvá válik, hogy javult a felhasználók tudatossága az internethasználat és adatvédelem terén. A kutatásomból az is kiderült, hogy a felhasználók egyre több időt töltenek az interneten akár szórakozás terén vagy a munkájuk elvégzése miatt. Emellett az is kiderült, hogy a közösségi oldalakat a felhasználók leginkább a barátaikkal való kapcsolattartásra, valamint információ gyűjtésre. A kutatás alapján láthatóvá válik, hogy kevesen bíznak az online vállalatokban az adatvédelem tekintetében, emellett az is kiderült, hogy az emberek többsége valamilyen szinten tudatosan használja az internetet.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adatbázis, adatvédelem, big data, facebook, személyes adatok védelme
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:40
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:40

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet