McDonaldizáció vs. Disneyalizáció? – A sztenderdizált és testreszabott szolgáltatások kihívásai az önálló és szállodalánchoz tartozó szállodák működésében

Nagy Orsolya Tímea (2021) McDonaldizáció vs. Disneyalizáció? – A sztenderdizált és testreszabott szolgáltatások kihívásai az önálló és szállodalánchoz tartozó szállodák működésében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BA_O_Nagy_ Orsolya Tímea_szakdolgozat.pdf] PDF
BA_O_Nagy_ Orsolya Tímea_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_Nagy_Orsolya_Tímea.pdf] PDF
BA_O_Nagy_Orsolya_Tímea.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (616kB)

Absztrakt (kivonat)

A McDonaldizáció és Disneyalizáció viszonylag újkeletű fogalmak, viszont alapelveinek pillérei már visszamenőleg is észrevehetők. Térhódításuk most a legaktuálisabb, mert a munkaerőpiaci helyzetet vizsgálva észrevehető, hogy a munkavállalók az önálló tettek helyett a beszabályozott folyamatokra, pontos keretekre vágynak, így megéri velük tüzetesebben foglalkozni. Mivel a jelenségek eredete is a vendéglátásból jön (McDonald’s gyorsétterem), így jelentésük ebben a témában tud leginkább kibontakozni, ezért tehát a szállodaipart választottam a téma mélyebb értelmezésre. Szakdolgozatomban feldolgoztam a szolgáltatás menedzsment keretein belül a szolgáltatásminőség szolgáltatás alapú megközelítését, melynek öt pillére és a McDonaldizáció alapelvei között hasonlóságot fedeztem fel. Ismertettem a szolgáltatás minőség gap-modelljét, a rések sajátosságait kivetítve a szállodaiparra. Továbbá összehasonlítottam az önálló és a szállodalánchoz tartozó szállodák jellemzőit a Schmenner-mátrix segítségével. Egy érdekes szakcikk feldolgozásával bemutattam a Disneyalizáció hatásait, a tematizálás sajátosságait, valamint a fogyasztók igényeit. Ismertettem a McDonaldizáció és Disneyalizáció fogalmait, eredetüket és ismérveiket, majd ezek alapján kérdőívet készítettem, melynek fő témája a szállodaiparban található sztenderdek, azok fontossága és szerepe valamint a Z generáció jelenléte a szolgáltatási szektorban a  McDonaldizáció tükrében volt. A kérdőívet a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének zárt csoportjába küldtem el, ezzel a legrelevánsabb kitöltőkre célozva. Az eredménnyel kapcsolatos saját prekoncepciómat hasonlítottam össze a beérkezett válaszokkal, melynek következménye az lett, hogy a szállodaiparban a sztenderdek jelenléte erős, fontosságuk megkérdőjelezhetetlen, de a testreszabás alkalmazása elengedhetetlen. A Z generáció megjelenésével és a McDonaldizáció erősödő hatásainak köszönhetően a sztenderdek átalakultak és az új, fiatal munkaerökre formálódtak. Ezeket az állításokat Fáska Gábor Boutique Hotel Szakértő is alátámasztotta, akivel sikerült interjút készítenem. A beszélgetés során a szállodák jövője is felmerült, interjúalanyom a budapesti KVi okoshotel említésével vetítette előre az átalakult sztenderdeket. A szállodaipar alkalmazni fogja a McDonaldizáció alapelveinek néhányát a hatékonyságnövelés érdekében, a recepció nagy valószínűséggel átalakul teljesen digitálissá, viszont a személyzet nem fog eltűnni az iparágból, hiszen a vendégeknek szükségük van arra, hogy foglalkozzanak velük. Az arany középút a McDonaldizáció és a Disneyalizáció között van, meg kell találni az egyensúlyt és fel kell ismerni, hogy az adott szálloda mely elveket tudja leginkább hasznára fordítani. Kutatásom pontosítása érdekében a megfigyelés módszerét alkalmaztam szakmai gyakorlatom helyszínén, amely egy négycsillagos független szálloda. Kutatásom célja a vezetők valamint részlegük bemutatása, alkalmazottjaik feladatkörének ismertetése, továbbá egy önálló szállodában a sztenderdek a szerepeinek bemutatása, valamint a testreszabás megvalósításának lehetőségei. Eredményül azt kaptam, hogy a szálloda sztenderdizálására leginkább jellemző, hogy van egy házirend amelyet egyetemlegesen az összes részlegnek be kell tartani, ezek az alapvető viselkedési normákat általános szabályokat, szakma specifikációtól független normákat tartalmaz. Ezen kívül, minden egyes részleg szakmaspecifikus sztenderdekkel rendelkezik. A kutatási rész kiegészítése képpen esettanulmány szerűen megvizsgáltam egy szállodalánchoz tartozó szállodában és egy önálló szállodában jelenlévő McDonaldizációs és Disneyalizációs hatásokat. Ezen tulajdonságok felsorolásával egyértelművé vált, hogy míg egy független szállodában a Disneyalizáció, úgy a szállodalánchoz tartozó szállodában a McDonaldizáció alapelvei dominálnak. Szakdolgozatom végén konklúziót vontam a témáról és saját véleményemmel zártam munkámat. A kutatási folyamatok számomra nagyon érdekesek és tanulságosak voltak. A dolgozatírás során még jobban megkedveltem a szolgáltatóipart, ezáltal a jövőmet is ebben a szektorban tervezem.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Réthi Gábor
Belső
főiskolai docens; Menedzsment Tanszék; PSZK
Tiba-Szőgyényi Andrea
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Disneyalizáció, McDonaldizáció, szállodaipar, szolgáltatás, szolgáltatásmenedzsment, sztenderdizálás, testreszabás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:39
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:39

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet