A digitalizáció hatásai egy magyar logisztikai vállalatnál

Inges Blanka (2021) A digitalizáció hatásai egy magyar logisztikai vállalatnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A-digitalizáció-hatásai-egy-magyar-logisztikai-vállalatnál.pdf] PDF
A-digitalizáció-hatásai-egy-magyar-logisztikai-vállalatnál.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (944kB)
[thumbnail of BA_O_Inges_Blanka_M9TROQ.pdf] PDF
BA_O_Inges_Blanka_M9TROQ.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (172kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban a digitalizáció hatásait vizsgáltam egy magyar logisztikai vállalatnál. A cél az volt, hogy egy bevezetés alatt álló projekten keresztül, mégpedig a futár PDA-k bevezetése révén, kiderüljön, hogy a digitalizáció következtében létrejövő digitális átalakulás folyamatai inkább előnyt vagy hátrányt jelentenek a mindennapos munkavégzés során. A dolgozat első felében az elméleti hátteret kutattam, amellyel átfogó képet kívántam adni a dolgozat második felében szereplő kutatás során felmerülő fogalmakra. Világossá vált, hogy a digitalizáció számos újdonságot hozott nem csak a mindennapi életbe, hanem az üzleti életbe egyaránt. A digitális technológiák bevezetésének köszönhetően a munkafolyamatok leegyszerűsödnek, és kevesebb az emberi hiba. Az összes műveletet hatékonyabban hajtják végre ezeknek az egyszerűsített munkafolyamatoknak köszönhetően, amelyek lehetővé teszik a vállalkozások számára a működési költségek hosszútávú csökkentését. A digitális adatok megjelenésével szinte minden területen lehetőség van az adatelemzésre, amely a tartós sikerhez járul hozzá. Kétségtelen, hogy a digitalizált technológia lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy valós időben kapjanak információkat, elemezzék az adatokat, és kövessék az ügyfelet a teljes értékláncon, hogy hűségesek maradjanak, valamint biztonságban legyenek, ami megkönnyíti a jó döntések összehangolását. Ezen fejlődés optimalizálja és javítja a szolgáltatók és a fogyasztók közötti kapcsolatot, segít a legoptimálisabb döntések meghozatalában, a megfelelő stratégiák kialakításában, és lehetővé teszi a teljes ellátási lánc ellenőrzését. Azonban, lehet, hogy a fogyasztók számára, és a cég hosszútávú működését tekintve, a végeredmény pozitív lesz, viszont a dolgozóknak alkalmazkodniuk kell a munkavégzésük során a digitalizáció során bekövetkezendő változásokhoz. Ez azt jelenti, hogy az eddig megszokott folyamatok lecserélődnek és új dolgokat kell megtanulni alkalmazni. Egy üzleti életben eleinte a felhasználók, az emberi erőforrás szenvedi meg a legjobban a digitális átalakulást. Persze ez, többek között függ attól, hogy ki mennyire nyitott rá és ki mennyire akar fejlődni a technológiával együtt. Valamint, a vállalat részéről elengedhetetlen a folyamatos mérés, hogy mennyire elégedettek a dolgozók és min lehetne változtatni a jobb felhasználói élmény érdekében. 43 A kutatásom célja az volt, hogy az ABC cég életében bekövetkezendő digitális változás milyen hatással van azokra, akik ezzel mindennap együtt dolgoznak és egyik percről a másikra kellett beépíteniük az eddig jól megszokott munkafolyamatukba. Ez a változás a futár PDA bevezetése, amely egy magyar logisztikai cég futárjainak kiszállítási folyamatait könnyebbíti meg. Mielőtt beszerzésre kerültek volna a PDA-k egy olyan rendszer volt a kiszállítási folyamatok elvégzésére, amely többnyire papíralapon történt, ami nem, az pedig a székházhoz, vagy egy kirendeltséghez volt kötve. A futár minden kör után vissza kellett, hogy menjen valamelyik kirendeltségre és a helyhez kötött számítógépen fel kellett vinnie az adatokat a vállalatirányítási rendszerbe. Ugyebár ez egyrészt rendkívül időigényes, másrészt olyan odafigyelést igényel, amelyet a többi másik kiszállítói tevékenység mellett nehezen lehet szinten tartani. Ezen rendszer reformálására vásárolt a cég PDA-kat, amelyre az itt dolgozó fejlesztők egy olyan applikációt alkottak, amely minden olyan adatot és lépést tartalmaz, amely szükséges az eredményes kiszállításhoz. Véleményem szerint ez egy óriási lépés volt a digitális átalakulás irányába, hiszen jelentősen megkönnyíti a folyamatokkal járó adminisztrációt és ellenőrzést, nem beszélve arról, hogy a futárok válláról óriási terhet vesz le. A kutatás során egy 9 kérdésből álló kérdőívet készítettem, melyet 130, a cégnél dolgozó futár töltött ki. A cél az volt, hogy egyértelműen érzik-e, hogy mennyivel könnyebb a munkavégzés, az eszközök és az alkalmazás segítségével, vagy inkább nehézségként élik meg, hiszen integrálni kellett egy teljesen új rendszert az életükbe. A beérkezett válaszok nem adnak átfogó képet arról, hogy ez a projekt milyen hatással van a futárok munkavégzésére, viszont, ami egyértelművé vált, hogy az előző rendszerrel összevetve, ami még egy analóg, papíralapú rendszer volt, a PDA-k bevezetése remek lépés volt. A negatív visszajelzések még azért nem adnak pontos választ, mert ez egy friss projekt, pár hónapja használják az eszközöket és az alkalmazás is folyamatos fejlesztés alatt áll, amíg el nem éri azt a formát, amely a többség számára alkalmas és zökkenőmentesen használható lesz. Ez a kérdőív volt az első olyan visszajelzés a projekt bevezetése óta, amely kitért a felhasználói élményre is, nem csak a technikai háttérre. Mindennap érkeznek vélemények, problémák, amelyeket az informatikusok folyamatosan javítanak. A tökéletes rendszer kialakításához még biztosan idő kell, de az első lépések egy jobb működés felé már megtörténtek. 44 Ahogy én látom, a cégnek több energiát kellene fektetni abba, hogy a folyamatosan megújuló alkalmazásról alkotott felhasználói dokumentum frissítve legyen és biztosan eljusson a futárokhoz, mert ha nem is tudnak az újításokról, akkor nem fogják tudni kihasználni a lehetőségeket. A megfelelő kommunikáció elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a projekt, valamint a digitális átalakulás a vállalat szerves részévé váljon és hosszútávon működőképes maradhasson. A visszajelzéseket legalább havonta kellene összegyűjteni és kivizsgálni, folyamatosan mérni és fejleszteni, egészen addig, amíg az eredmények nem indulnak javulásnak. A futároknak el kellene mondani, hogy miért volt szükség erre a változásra, hogy tisztán lássák, hogy mi volt a cél a PDA-k bevezetésével. Továbbá, a Microsoft Office csomag bevezetése a futárok körében, szintén egy olyan lépés lenne, amely tengernyi új alternatívát hozna és amire lehetne építeni újabb folyamatokat. Nyilván ez egy költséges beruházás, hiszen meg kell venni a licenceket az összes érintett dolgozónak, de biztosan meg fog térülni. Ez a lépés magába foglalja a megfelelő kibervédelmi oktatást is, amely információbiztonságot tekintve is létfontosságú. Ha van rá igény, akkor több oktatást lehetne tartani cégen belül, ahol nem csak a kiszállító alkalmazásról, hanem a kibertámadásokról is szó esne. Ezt lehetne korosztály szerint kialakítani, mert az idősebb munkavállalóknak valószínűleg több mindent kell. A cég még nem ment át a teljes digitális átalakuláson, de ezen lépéssel egyértelműen nyitott az innovációs fejlesztésekre, és ha apró lépésekben is, de olyan irányba halad, amely később számos újítást és előrelépést fog kiváltani. Miután a Kaspersky kibervédelmi képzés bevezetésre kerül, és sikeresen teljesítik a dolgozók, valószínűleg hasonló, digitalizált lépéseket fog tenni a vezetőség. Amíg a dolgozók nincsenek megfelelően felkészítve az esetleges veszélyekre, addig ez nagy kockázatot jelentene. Addig azonban a legfontosabb, hogy mindig nyitottnak kell lenni a felmerülő lehetőségekre és lépést kell tartani az aktuális digitális trendekkel.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitalizáció, digitális kor, digitális technológia, logisztika, szállítás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:39
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:39

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet