A zöld marketing, a CSR és a márkaaktivizmus fogyasztói megítélése

Gulyás Gitta (2021) A zöld marketing, a CSR és a márkaaktivizmus fogyasztói megítélése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Gulyas_Gitta__E9UJWW_szakdolgozat.pdf] PDF
Gulyas_Gitta__E9UJWW_szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_O_Gulyás_Gitta.pdf] PDF
BA_O_Gulyás_Gitta.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (199kB)

Absztrakt (kivonat)

Napjainkban egyre égetőbb probléma a klímaváltozás, a klímaszorongás, már nem csak az aktivista szervezetek, hanem magánszemélyek is elvárják, hogy a vállalatok legyenek környezettudatosak, tegyenek egy jobb jelenért, egy élhetőbb jövőért.  Emellett a világon egyre hangsúlyosabbá válik az elfogadás, az érzékenyítés, és az egyenlő jogok, ami a társadalmi fejlődés irányvonala.Dolgozatomban először ismertetem a vállalatok felelősségének, a zöld marketing, CSR, a márkaaktivizmus, valamint a felelős fogyasztó szakirodalmát majd kutatásom során megvizsgáltam a kérdőívet kitöltő fogyasztóknak a véleményét a CSR és a márkaaktivizmus gyakorlati megjelenéséről.A zöld marketing ma már nem csak a környezetbarát termékeket, hanem többek közt előállítási technikát, szállítmányozást, megnövelt termék életciklust is jelenti. A vállalatokon amellett, hogy számos lehetőségük van fenntartható működésre és termelésre nagy a nyomás, ugyanis egyre szigorúbbak a szabályozások, a fogyasztóknak egyre nagyobbak az elvárásaik és sokszor nem hajlandóak többet fizetni egy környezettudatosabb termékért, így sokszor csak zöldre festik magukat. Zöldre mosásról beszélünk, ha a vállalat magát és vagy termékeit környezettudatosnak mutatja be miközben lényegi lépést nem tesz a cél eléréséért. Ezzel szemben, amikor a vállalat felelősséget vállal a környezetvédelemért és azon túl minden környezeti tényezőért, ami a társadalmi jólétet növeli, CSR-ról beszélünk. Amikor a vállalat összehangolja a vállalati, kulturális értékeit, valamint gyorsabb ütemben próbál akár globális problémákat is megoldani és nem fél politikai és megosztó kérdésekben véleményt formálni, akkor márkaaktivizmusról beszélünk. Primer kutatásom során a fogyasztók véleményét mértem fel a zöld marketing, zöldre festés, CSR és márkaaktivizmus tekintetében így szakirodalom kutatásom során kitértem arra, hogy milyen a felelős, tudatos fogyasztó. A tudatos fogyasztó nem csak a saját érdekeit veszi figyelembe, hanem annak tudatában vásárol, hogy a pénze szavazat és figyelembe vesz etikai, társadalmi és környezeti szempontokat is a választás során.Kutatásom eredményei közé tartozik, hogy a kitöltők sokkal nagyobb arányban aggódnak a klímaváltozás miatt, mint amennyien igyekeznek tudatosan vásárolni, ennek több oka is lehet. Az egyik meghatározó az egzisztenciájuk, a kitöltők 77%-a válaszolta, hogy fizetése növekedésével tudatosabban választana, de jelenleg az ár-érték arány a meghatározó szempont. Kontrasztos válasz érkezett válaszadóktól, mivel csak 10%-a jelölte, hogy figyelembe veszi, hogy a márka kiálljon mozgalmak mellett, míg 83.8%-uk azt válaszolta egy másik kérdésben, hogy ki kell állnia a márkának jó célok mellett. Kérdőívem elemzése végére megállapítottam, hogy a kitöltők az öntudatos fogyasztásra figyelnek elsősorban, az, hogy a felelős fogyasztás is szempont legyen nekik az már egy következő lépcsőfok melyet a kitöltők elmondásuk alapján a fizetésemelés után lépnének meg.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: CSR, márkaaktivizmus, tudatos vásárló, zöld marketing, zöldre mosás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:38
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet