Átalakulóban a kereskedelem: A COVID-19 hatása az emberek vásárlási szokásaira és a webáruházak gazdasági helyzetére

Szabó Zsolt (2021) Átalakulóban a kereskedelem: A COVID-19 hatása az emberek vásárlási szokásaira és a webáruházak gazdasági helyzetére. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT_Szabó Zsolt_KEBZZ3_GM_nappali.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT_Szabó Zsolt_KEBZZ3_GM_nappali.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of BA_O_Szabó_Zsolt.pdf] PDF
BA_O_Szabó_Zsolt.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (527kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatom fő témája a koronavírus-járvány következtében kialakult változások az elektronikus kereskedelem területén. Az elektronikus kereskedelem világszintű elterjedése egy igen hosszú folyamat eredményének tudható, éppen ezért fontosnak tartottam a dolgozat első részében az internet térnyerését ismertetni, ugyanis internet nélkül nem létezne elektronikus kereskedelem, a későbbiekben pedig láthatjuk, hogy valóban jelentős összefüggés van az internethasználat és az elektronikus kereskedelem között. Az internetpenetráció bemutatását követően az elektronikus kereskedelem általános bemutatásával folytattam a dolgozatomat, ahol többek között a hagyományos kereskedelemmel vetettem össze illetve előnyöket, hátrányokat fogalmaztam meg szekunder források segítségével. Fontosnak tartottam továbbá az e-kereskedelem fő típusainak ismertetését, nagy hangsúlyt fektetve a B2C és a B2B kereskedelemre, amelyeket egy táblázatban össze is hasonlítottam. A koronavírus-járvány elterjedése óriási hatásokat váltott ki a gazdaságra, ezen belül a kereskedelemre is. Az emberek nagy része pánikvásárlásba kezdett, majd ezután főként biztonsági szempontok miatt átálltak az online vásárlásra. További szekunder kutatásomban a járvány következtében kialakuló vásárlási szokásokat ismertettem, melyet különböző ábrák, diagramok példáján keresztül mutattam be. A vásárlási attitűdökön belül arra voltam a leginkább kíváncsi, hogy a járvány következtében milyen változások léptek fel az online élelmiszervásárlás területén, mennyire vált népszerűvé ez a vásárlási forma. Hogy biztos választ kapjak erre a kérdésre, szekunder és primer kutatást is egyaránt végeztem. Primer kutatásom egy kérdőíves felmérést és egy szakértői mélyinterjút foglalt magába.Kérdőíves felmérésem eredményeA kérdőíves felmérésemmel a járvány következtében történő vásárlási attitűdöket szándékoztam felmérni, beleértve az internetes élelmiszervásárlást is. A résztvevők válaszaiból egyértelműen arra következtettem, hogy az online vásárlás népszerűsége megkérdőjelezhetetlen, és a koronavírus-járvány kirobbanását követően folyamatosan nőtt az internetes vásárlók száma. Emellett azt is megállapítottam, hogy az online élelmiszervásárlás is egyre népszerűbb az emberek körében, ugyanakkor élelmiszerek esetében még a járvány következtében is a hagyományos vásárlás dominált. Azonban úgy gondolom, hogy az online élelmiszervásárlás nagy jövő előtt áll. Az érintésmentes fizetésekkel kapcsolatban szekunder kutatások mellett primer kutatást is végeztem, ahol megállapítottam, hogy a különböző készpénzmentes fizetések nagy népszerűségnek örvendenek, a járványnak köszönhetően pedig a megszokottnál is elterjedtebbé váltak ezek a fizetési módszerek, ezt a kérdőíves primer kutatásom nagyban igazolt is. Látható, hogy mind online, mind hagyományos vásárlás során a bankkártyás fizetés dominál. Ez főként a hagyományos vásárlásnál jelentősebb, a válaszadók közel 84%-a bankkártyával egyenlíti ki tartozását a hagyományos boltokban. Érdemes azonban megemlíteni, hogy ez esetben a vásárló a gyakorlatban csak kétféle mód közül (bankkártyás fizetés vagy készpénzes fizetés) választhat. Online vásárlásnál azonban a fizetési módszerek széles skálája közül tud választani a fogyasztó. Kérdőívem alapján a legtöbben itt is bankkártyával fizetnek (~38%), azonban jelentősek a különböző elektronikus fizetési eszközök használata is. Kiemelendő a Paypal-lal történő fizetés, a válaszadók csaknem 28%-a használja ezt a fizetési módszert.Interjúm eredményeInterjúm célja kizárólag az online élelmiszervásárlás területén érzékelhető változások felmérése volt, továbbá pedig olyan hasznos információk elsajátítása, amelyeket kizárólag egy szakértőn keresztül ismerhettem meg. Az interjúmat a Spar Magyarország Kft. online részlegvezetőjével, Gyenge Andrással készítettem, akitől úgy gondolom, hogy minden fontos kérdésemre választ kaptam. Megtudhattam, melyek a legfontosabb stratégiai céljai a Spar online shopjának és hogy mitől vált sikeressé az évek során. A Spar 2019-ben indította el az online vásárlás és házhozszállítás szolgáltatását, melynek a legfőbb célja az volt, hogy a cég úttörő legyen az e-kereskedelemben is, hiszen nemcsak a jövő, de már a jelen kereskedelmének is a legfontosabb üzletágának az e-kereskedelem tudható, így tehát elengedhetetlen jelen lenni egy szupermarketnek is interneten is. Nem beszélve arról, hogy ennek köszönhetően jóformán az összes vásárló igényeit ki lehet elégíteni széles körben.  András különböző vásárlás ösztönző tényezőket is említett, a jelenlegi „kuponkedvezmények” közül a legkiemelendőbb, hogy 30.000 forint feletti vásárlás során 15% blokkvégösszeg kedvezményt biztosítanak, illetve 25.000 forint feletti online rendelés során nem számítanak fel szállítási költséget. Továbbá alapelvárásként fogalmazódott meg, hogy csakúgy, mint a hagyományos boltokban, az online shopban is a vásárló teljes körű kiszolgálása és a termékek 100%-os minősége garantált legyen. Fontosnak tartottam megismerni, milyen hatásokat váltott ki a járvány a Spar online részlegére. Természetesen érzékelhetők voltak különböző hatások, többek között a pánikvásárlás, ezt követően pedig az online térre való átállás. András hangsúlyozta, hogy a Spar mind a házhozszállítás, mind pedig a rendelés összekészítése során szigorú járványmegelőző lépéseket tett a vásárlók biztonsága érdekében. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az alkalmazottaknak kötelező volt maszkot és kesztyűt viselniük és minden eszközt folyamatosan fertőtlenítettek. Emellett kizárólag előre fizetéssel lehetett vásárolni, ezzel is biztosítva az érintésmentes átadást. Szakdolgozatom végén a bevezetésben megfogalmazott hipotéziseimet elemeztem a kérdőíves felmérésemből kapott eredmények felhasználásával. A felállított négy fő hipotézisből három, továbbá az első fő hipotézisem alhipotézise bizonyosságot nyert.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Gönczy Ákos
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Dr. Németh János Pál
Belső
tudományos munkatárs; Menedzsment Tanszék; PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: e-kereskedelem, internet, koronavírus-járvány (COVID-19), vásárlás, webáruház
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:38
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet