Rákosi Patrik (2021) A McDonald’s vezetőinek tapasztalatai a home office-ra való átállás tekintetében a koronavírus időszakában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
szakdolgozat_Rákosi_Patrik.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. December 14.. Download (915kB) |
|
PDF
titkosítási kérelem_Rákosi Patrik.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (380kB) |
|
PDF
BA_O_Rákosi_Patrik.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. December 14.. Download (326kB) |
Absztrakt (kivonat)
Célom volt egyrészt, hogy elmélyítsem ismereteimet az atipikus munkavégzési formák világában, ezen belül is a távmunkát és a home officet kiemelve; másrészt, hogy megtudjam a McDonald’s felsővezetésében helyet foglalók hogyan élték meg ezt a változást a munka és a magánélet szempontjából; harmadrészt pedig, hogy a szervezet egészére milyen hatással volt az átállás. Éppen ezért szakdolgozatom központi témáját a távmunka, a home office és a koronavírus járvány munka világára gyakorolt hatása képezte; valamint az, hogy nagyvállalati vezetők milyen problémával szembesültek a home office-ra való átállás következtében és ezeket hogyan kezelték. Szekunder kutatásom eredményeképpen meghatároztam a távmunka és a home office definícióit, a kifejezések mögött rejlő szemléletet; részletesen bemutattam a távmunkát kialakulásától indulva; körbejártam ennek az atipikus munkavégzési formának a kifejtett hatás következtében jelentkező előnyeit és hátrányait, munkavállalói és szervezeti szempontból egyaránt; valamint ismertettem a COVID-19 milyen rövid és hosszútávú változásokat tett szükségszerűvé a munkavégzésben. Primer kutatásom a McDonald’s felső vezetői által megtapasztaltak köré épül. Kíváncsi voltam a járvány előtt hogyan zajlott a munkavégzés; hogyan készültek és reagáltak a korlátozások bevezetésére; hogyan változott a vezetők és a szervezet hatékonysága; milyen személyes, negatív és pozitív tapasztalatot szereztek ezalatt az idő alatt; hogyan tartották meg a munka és a magánélet közötti egyensúlyt; valamint a vállalat hogyan segített a kényszer home office alatt. Mivel már a szakirodalomfeltárás során világossá vált, hogy a primer kutatás részeként felmerülő kérdéseimre kapott válaszok nem vezethetőek vissza semmilyen általános elméletre, ezért az interjúk segítségével végzett kvalitatív kutatás volt a legalkalmasabb témám szempontjából. Az interjúalanyok kiválasztásánál homogén típusú célzott mintavételt alkalmaztam, ugyanis nem volt fontos a reprezentativitás. A kiválasztott alanyokat egy félig strukturált interjúvázlat segítségével vezettem végig az érinteni kívánt témákon, az így keletkezett hangfelvételekből pedig leiratot készítettem és feldolgoztam őket. A vezetők által tapasztaltak többnyire tükrözték a szakirodalomban is megjelenő meghatározásokat. Kutatásom eredményeként megjelent, hogy a vezetők több előnyét tapasztalták a home office-nak, mint hátrányát. Kényelmesebbé vált a munkavégzés és a munk-magánélet egyensúlyának fenntartására is kedvezőbb hatással volt az otthoni munkavégzés. Annak ellenére hatékonyabbnak találták a home officet, hogy elterjedésével párhuzamosan jelentős kommunikációs problémák jelentkeztek, valamint csökkentek a személyes kapcsolat. Ehhez az eredményhez jelentősen hozzájárult a vezetők által nehéz helyzetekben alkalmazott gyakorlatok, azonban javaslatom szerint még jobb eredményt el lehetett volna érni az összetartás és a hatékonyság terén is. Egyrészt meghatározott rendszerességgel megtartott – kizárólag online – csoportos tevékenységgel, jellemzően szabad társalgással tovább növekedhetett volna a csapatszellem; másrészt speciálisan az otthoni munkavégzésre tervezett teljesítményt mérő programok bevezetésével hatékonyságot növelő kezdeményezéseket is meg tudtak volna határozni. Úgy gondolom mindkét kutatási célomat elértem. A primer és szekunder kutatásomnak köszönhetően nagyobb jártasságot szereztem a távmunka és az otthoni munkavégzés témakörében; valamint teljeskörű betekintést nyerhettem egy nagyvállalat és vezetőinek kihívásaiba, amelyek egy korábban még nem alkalmazott munkavégzési formára történő átálláskor jelentkeznek.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | home office, kényszer távmunka, koronavírus-járvány (COVID-19), szervezeti kihívások, vállalati munkaszervezés |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Okt. 03. 08:38 |
Utolsó módosítás: | 2022. Okt. 03. 08:38 |
Actions (login required)
Tétel nézet |