A McDonald’s vezetőinek tapasztalatai a home office-ra való átállás tekintetében a koronavírus időszakában

Rákosi Patrik (2021) A McDonald’s vezetőinek tapasztalatai a home office-ra való átállás tekintetében a koronavírus időszakában. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of szakdolgozat_Rákosi_Patrik.pdf] PDF
szakdolgozat_Rákosi_Patrik.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. December 14..

Download (915kB)
[thumbnail of titkosítási kérelem_Rákosi Patrik.pdf] PDF
titkosítási kérelem_Rákosi Patrik.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (380kB)
[thumbnail of BA_O_Rákosi_Patrik.pdf] PDF
BA_O_Rákosi_Patrik.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2026. December 14..

Download (326kB)

Absztrakt (kivonat)

Célom volt egyrészt, hogy elmélyítsem ismereteimet az atipikus munkavégzési formák világában, ezen belül is a távmunkát és a home officet kiemelve; másrészt, hogy megtudjam a McDonald’s felsővezetésében helyet foglalók hogyan élték meg ezt a változást a munka és a magánélet szempontjából; harmadrészt pedig, hogy a szervezet egészére milyen hatással volt az átállás. Éppen ezért szakdolgozatom központi témáját a távmunka, a home office és a koronavírus járvány munka világára gyakorolt hatása képezte; valamint az, hogy nagyvállalati vezetők milyen problémával szembesültek a home office-ra való átállás következtében és ezeket hogyan kezelték. Szekunder kutatásom eredményeképpen meghatároztam a távmunka és a home office definícióit, a kifejezések mögött rejlő szemléletet; részletesen bemutattam a távmunkát kialakulásától indulva; körbejártam ennek az atipikus munkavégzési formának a kifejtett hatás következtében jelentkező előnyeit és hátrányait, munkavállalói és szervezeti szempontból egyaránt; valamint ismertettem a COVID-19 milyen rövid és hosszútávú változásokat tett szükségszerűvé a munkavégzésben. Primer kutatásom a McDonald’s felső vezetői által megtapasztaltak köré épül. Kíváncsi voltam a járvány előtt hogyan zajlott a munkavégzés; hogyan készültek és reagáltak a korlátozások bevezetésére; hogyan változott a vezetők és a szervezet hatékonysága; milyen személyes, negatív és pozitív tapasztalatot szereztek ezalatt az idő alatt; hogyan tartották meg a munka és a magánélet közötti egyensúlyt; valamint a vállalat hogyan segített a kényszer home office alatt. Mivel már a szakirodalomfeltárás során világossá vált, hogy a primer kutatás részeként felmerülő kérdéseimre kapott válaszok nem vezethetőek vissza semmilyen általános elméletre, ezért az interjúk segítségével végzett kvalitatív kutatás volt a legalkalmasabb témám szempontjából. Az interjúalanyok kiválasztásánál homogén típusú célzott mintavételt alkalmaztam, ugyanis nem volt fontos a reprezentativitás. A kiválasztott alanyokat egy félig strukturált interjúvázlat segítségével vezettem végig az érinteni kívánt témákon, az így keletkezett hangfelvételekből pedig leiratot készítettem és feldolgoztam őket. A vezetők által tapasztaltak többnyire tükrözték a szakirodalomban is megjelenő meghatározásokat. Kutatásom eredményeként megjelent, hogy a vezetők több előnyét tapasztalták a home office-nak, mint hátrányát. Kényelmesebbé vált a munkavégzés és a munk-magánélet egyensúlyának fenntartására is kedvezőbb hatással volt az otthoni munkavégzés. Annak ellenére hatékonyabbnak találták a home officet, hogy elterjedésével párhuzamosan jelentős kommunikációs problémák jelentkeztek, valamint csökkentek a személyes kapcsolat. Ehhez az eredményhez jelentősen hozzájárult a vezetők által nehéz helyzetekben alkalmazott gyakorlatok, azonban javaslatom szerint még jobb eredményt el lehetett volna érni az összetartás és a hatékonyság terén is. Egyrészt meghatározott rendszerességgel megtartott – kizárólag online – csoportos tevékenységgel, jellemzően szabad társalgással tovább növekedhetett volna a csapatszellem; másrészt speciálisan az otthoni munkavégzésre tervezett teljesítményt mérő programok bevezetésével hatékonyságot növelő kezdeményezéseket is meg tudtak volna határozni. Úgy gondolom mindkét kutatási célomat elértem. A primer és szekunder kutatásomnak köszönhetően nagyobb jártasságot szereztem a távmunka és az otthoni munkavégzés témakörében; valamint teljeskörű betekintést nyerhettem egy nagyvállalat és vezetőinek kihívásaiba, amelyek egy korábban még nem alkalmazott munkavégzési formára történő átálláskor jelentkeznek.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: home office, kényszer távmunka, koronavírus-járvány (COVID-19), szervezeti kihívások, vállalati munkaszervezés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Okt. 03. 08:38
Utolsó módosítás: 2022. Okt. 03. 08:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet