Veszteségekben rejlő lehetőségek - A gyász folyamatának munkahelyi környezetben való támogatása

Méhész Bernadett (2022) Veszteségekben rejlő lehetőségek - A gyász folyamatának munkahelyi környezetben való támogatása. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Méhész Bernadett_Veszteségekben rejlő lehetőségek.pdf] PDF
Méhész Bernadett_Veszteségekben rejlő lehetőségek.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (823kB)

Absztrakt (kivonat)

Absztrakt  A téma mélységesen megérintett, mivel én magam is veszteséget éltem át és nem találtam a kapcsolódást másokkal. Közvetlenül a veszteséget követően a munkatársaim és a felettesem nagyon mellettem voltak és számíthattam rájuk. Azonban nem értettem, hogy egyes mondatok miért váltanak ki belőlem ellenreakciót. Pedig tudtam, hogy csak segíteni akartak. Vagy velem is előfordult, hogy rákérdeztek a veszteségélményem körülményeimre, elmeséltem, majd a másik fél kezdett el sírni és én vigasztaltam meg. Éreztem, hogy valami nem megfelelően történik. Majd elkezdtem utána olvasni, hogy hogyan lehetne kialakítani olyan kommunikációt a munkatársak között, ami mindkét fél számára elfogadható, egymás határaira figyelnek és megértéssel állnak egymáshoz. Hiszen, hogy ha vállalati kultúrákban használjuk az asszertív kommunikációt, akkor miért ne lehetne kialakítani egy gyászkommunikációt? Mindkettő lényege, hogy egymás felé értő figyelemmel legyünk és elfogadjuk, hogy a másik milyen helyzetben van. Konkrét szükségletet is megfogalmazhatunk mindkét esetben. Persze a gyászkommunikációban sokkal nehezebb a veszteséget ért személynek kapcsolódnia a szükségletéhez. Így például egy együttérző szervezeti kultúra kialakításánál egyik fő cél, hogy ezt előhozni a munkatársakból, ami vezetői transzparenciával lehetséges.  Ennek az egyik mutatója lehet az együttérző szervezeti kultúra létrehozása. Hogy ha merünk olyan érzékeny témáról beszélni, mint a gyász. Ha kialakul olyan bizalmi légkör, amibe mernek feloldódni a kollégák és tabu nélkül beszélni erről a területről, megerősíti a szervezetet. Sőt egymást támogató csoportok is kialakulhatnak. Ezáltal egy vállalat megújulhat még a pandémia idején is. Hiába a korlátozások és az online tér, azonban a bizalmi légkör megteremthető. A pszichoedukációból kigondolt workshopok is megvalósíthatóak online. Igazából itt van minden a kezünkben csak élnünk kell a lehetőséggel. Hiszen az ember nem azt bánja meg, amikor nem cselekedett, hanem amikor nem tett meg bizonyos tevékenységeket az életében egy New York-i felmérés szerint. Őszintén szólva sokat gondolkodtam, hogy mi legyen a diplomamunka címe. Sokáig az szerepelt rajta, hogy gyászfeldolgozás munkahelyi környezetben. Azonban rájöttem, hogy ez még nem fejezi ki azt, amit szeretnék. Hiszen tulajdonképpen az, hogy feldolgozzuk a gyászt az irreális, mert valójában tényleg az élet szövi körbe és a fájdalom megmarad, de nem olyan mértékben. Az, hogy ezt ki hogyan és mikor tudja kivitelezni és milyen segítséggel az időben eltérő. Ennél a folyamatnál nem is az eltelt idő a fontos, hanem a megküzdött idő. Ezért úgy gondolom, hogy a dolgozathoz illő cím a veszteségekben rejlő lehetőségek. Hiszen ott van benne a potenciál, hogy abból valami új dolog szülessen. Sőt akár erős kapcsolódások is létrejöhetnek munkahelyen. Viszont ennek számos akadálya lehet. Maga a dolgozatom célja is, hogy szorosabb kapcsolat alakulhasson ki a munkavállalók között és ne szigetelődjön el az, akit veszteség ért. Vagy azért, mert megértik, hogy miben van egy gyászoló munkavállaló. Vagy azért, mert majd mer segítséget kérni a veszteséget ért kolléga. Azáltal, hogy megszületett a kommunikáció a két oldal között. Az a tapasztalásom, hogy ha már a téma előtérben van és nem tabuként kezelik, akkor tovább áramlik és segíti az együttérző szervezet kialakítását. Erősebb bizalmi légkör és egymással megértéssel bánó csoport alakítható ki. Elég csak egy pillangó szárnycsapás, egy lépés és hatással lehet lenni egy szervezetre. Ami kezdődhet egy pszichoedukációra épülő előadással is.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Munkahelyi mentálhigiéné

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Drahos Judit
Belső
óraadó tanár; Pedagógia Tanszék; KVIK

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: depresszió, munkapszichológia, pszichológia, stressz, tanulás, veszteségek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Júl. 25. 17:10
Utolsó módosítás: 2022. Júl. 25. 17:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet