A digitalizáció hatására megváltozott vásárlási élmények kutatása - a ruhavásárlási szokásokra szűkítve

Máté Bálint (2022) A digitalizáció hatására megváltozott vásárlási élmények kutatása - a ruhavásárlási szokásokra szűkítve. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat - Máté Bálint.pdf] PDF
Szakdolgozat - Máté Bálint.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A digitalizált marketing megjelenése előtt is már közismert volt a marketing és az ahhoz köthető fogalmak ismerete, mivelhogy már a régi ókori és középkori kereskedők is a ma marketingként ismert tevékenységet végezték, a borostyán vagy selyemút vonalán folytatva kereskedésüket. Mindemellett fontos megemlíteni, hogy a marketing kialakulásáról szignifikánsan eltérő vélemények léteznek, viszont a többség által kijelenthetjük, hogy mint tudományág a XX. században született, napjainkban pedig már aligha létezik olyan, hogy ne találkozzunk ezzel a fogalommal. Mint ahogyan a világ működésében, úgy a marketing világában is az 1960-as években megjelent internet hozta a legnagyobb változást, aminek megjelenése eredményeképp hatalmas lehetőséget kínál mind az üzleti vállalkozóknak és a hétköznapi embereknek is. Az internet nem csak a mindennapi kapcsolatteremtést könnyítette meg a világháló által nyújtott közösségi médiák segítségével, hanem egy olyan virtuális tért hozott létre, ahol mondhatni „bármit” elérhetünk és megvásárolhatunk. Ennek hatására az internet jelentősen megváltoztatta a vásárlási folyamatokat is, ideértve például az interneten történő vásárlások elterjedését és jelentős növekedését. Természetesen kijelenthetjük, hogy az internettel járó innovációk kölcsönösen jó hatással vannak mind a kereskedőkre és a vásárlókra is, emellett pedig nagyban átalakította a vásárlási szokásokat is, mivelhogy manapság már nincs szükség arra, hogy fizikálisan felkeressük a szaküzleteket, immáron elég, ha az interneten megrendeljük, avagy csupán utánanézünk az adott árucikknek A dolgozat koncepcionális kereteit a digitalizáció és a vásárlói szokások és élmények adják. Az elemzés során a már meglévő technológiák, jogszabályok, adatok kerülnek feldolgozásra, amelyek segítségével különböző táblázatok, statisztikák, technikák, mintavételek által teljes belátást nyerhetünk a kutatásba. A felhasznált adatok statisztikai kiadványokból, illetve különböző kutatóintézetek primer kutatásaiból származnak. Ezen különböző adatok összevetése vezet odáig, hogy megértsük a bevezető részben felvetett kutatási témánk előzményeit, jelenét és jövőjét. A dolgozat végén összegzésre kerül, hogy milyen eredményre jutottunk. Összefoglalásra kerülnek a kutatás során kapott különböző adatok és eredmények, ebből következően pedig megkapjuk a dolgozatban kutatott kérdés válaszát. Megismételve a dolgozat kérdése a következő: A digitalizáció hatására milyen módon változtak meg a vásárlók vásárlási szokásai a ruhavásárlásra leszűkítve? Elmondhatjuk, hogy a dolgozat elemzésének megkezdése előtt szemléltetésre kerültek a témához kapcsolódó legfontosabb témakörök és definíciók. A dolgozat végére láthattuk, hogy az online vásárlások száma számos előnnyel jár. Egyrészt az online vásárlás lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy bármikor-bárhol vásároljanak és összehasonlítást végezzenek egyes online üzletek között, ebből kifolyólag az árakat, méreteket figyelembe véve a vásárlók a vélhető legjobb döntést hozhatják meg. Emellett még számos előnyt sorolhatnánk fel, de véleményem szerint egyik legfontosabbnak számít, hogy az emberek ezáltal sok időt takaríthatnak meg, amelyre kimondottan szükség van a felgyorsult 21. században. Manapság a hétköznapi embereket oly annyira leköti a munka vagy a tanulás, hogy az online vásárlás tűnik a legbölcsebb választásnak – esetleg annak ellenére is, hogy negatív tényezőket is felsorolhatunk mellette. Azonban elmondható, hogy az online vásárlásra gyakorolt pozitív hatások aláássák annak negatív oldalait, mivelhogy a fejlett technológia megannyi lehetőséget kínál a vásárláshoz. Összegzésképp elmondhatjuk, hogy – mint a mindennapi élet szinte minden szegmensére úgy – a ruhavásárlási szokásokra való tekintettel is egyértelmű, hogy a marketing digitalizációja teljesen felforgatta az eddigi megszokott, hagyományos vásárlási szokásokat, amelyet pedig mindenki saját maga dönt el, hogy ez számára kedvező vagy sem.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Kereskedelem Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: 21. század, digitalizáció, e-kereskedelem, e-marketing - elektronikus marketing, elektronikus vásárlás - online vásárlás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2022. Júl. 25. 17:10
Utolsó módosítás: 2022. Júl. 25. 17:10

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet