Molnár Dávid Örs (2022) A vendéglátás szakma népszerűsítési lehetőségeinek vizsgálata az általános iskola 7-8. osztályos tanulói körében. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
SzakdolgozatMolnárDávidÖrs.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (781kB) |
Absztrakt (kivonat)
A pandémia okozta digitális munkarend eddigi ismeretlen helyzetének megoldása sok új feladatot rótt az oktatásban érintett pedagógusok, diákok és szülők számára. Dolgozatomban arra keresem a választ, hogy milyen módon lehet a 7. és 8. osztályos diákok vendéglátós szakmai iránti érdeklődését felkelteni és hosszú távon fenntartani úgy, hogy mindez a megváltozott munkakörülmények – offline helyett online – esetén is a mindennapi rutinjuk részét képezze? A szekunder kutatás nyomán sokféle nézőpontból sikerült rávilágítani a motiváció hiányára az érintett korosztályt illetően, ami azért lényeges, mert a későbbi életút és továbbtanulás tekintetében is talán a legmeghatározóbb időszakról beszélünk. Gyakorlati aspektusból a vendéglátás egy rendkívül gyorsan változó piaci környezet hatásainak és az időszakos trendeknek van kitéve, azonban az oktatására és elméleti megalapozására már a több szinten és több szempontból is szabályozott jogi környezet biztosítja a terepet. A téma megközelítésének specifikus volta miatt az interjú legelfogadottabb és tipikusnak tekinthető formájának a megtartására nem volt lehetőségem. Mindennek okán önkényes és hólabda technika alkalmazására került sor a mintavétel során, mely a kvalitatív módszerekhez tartozó narratíva készítés módszertanának megalapozását szolgálta. A vendéglátás, mint kifejezés narratívákban való megjelenése szempontjából történő eredmények összegzése okán a vendéglátás egyoldalúságának a használt szavak és kifejezések szintjén rögzült problematikájához jutunk, melynek feloldása egyre sürgetőbbé és időszerűbbé kezd válni, és az ezzel kapcsolatos helyes iránymutatást már a szakma iránt érdeklődő általános iskolásoktól volna célszerű kezdeni a hosszú távú és mindennapossá váló alkalmazás reményében. A „Teljes Elköteleződés Ereje” motivációs modell narratívákban való megjelenésének feltárása rávilágít arra, hogy a csapatszellem kialakulásának alapjául szolgáló jó társaság egyéni szinteken is szárnyakat adhat, és támogathat a permanensen motivált állapot fenntartásában. A vendéglátással kapcsolatos programelemek narratívákban való megjelenésének vizsgálata során kiindulási alapként szolgál az a megállapítás, miszerint a gyermekek 11-12 éves korára már kialakul az, hogy mely reprezentációs rendszere bír az előnyben részesített státusszal (O’Connor & Seymour, 2020). Az egyén reprezentációs rendszerei a külvilágból érkező információk – látás, hallás, tapintás, továbbá a szaglás és az ízlelés által történő – befogadásának, tárolásának, valamint kódolásának módjait jelölik. A kutatás főbb konklúzióinak egyike az az ajánlás, melynek alapján a hallgatóság számára jól érthetővé és könnyen értelmezhetővé kell tenni azt, hogy a reaktív – proaktív állapotok viszonylatában az irányultságváltás a saját aktív szerepvállalásukkal nagy mértékben megtámogatható, amelyet az attitűd fejlesztéssel és a saját életük alakulásával kapcsolatos nagyobb felelősségvállalással tovább erősíthetnek. A pályaválasztás idején mindennek tudatosítása kiemelkedő jelentőséggel bír. A kutatás legnagyobb tanulsága azonban a célkitűzés – érdeklődés felkeltés – motiváció fenntartás hármas egységének, valamint mindezek egymást erősítő meglétének a felismerése. Mindennek megértése pedig még nagyobb értelmet ad és létjogosultságot szerez az alternatív tanítási eszközök alkalmazásának, valamint a tantermi keretekhez rögzült oktatási metódus újra gondolásának.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógia Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | célkitűzés, motiváció, narratívaelemzés, oktatás, vendéglátás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2022. Júl. 25. 17:10 |
Utolsó módosítás: | 2022. Júl. 25. 17:10 |
Actions (login required)
Tétel nézet |